Emotional intelligence and academic performance in university students of Pharmacy and Biochemistry in Huancayo

  • Iris Carrasco Díaz Universidad Peruana Los Andes
Keywords: Emotional intelligence, academic performance, adaptability, stress management.

Abstract

Objectives: To determine the relationship degree between the emotional intelligence and academic performance of students from the Pharmacy and biochemistry professional career in the Peruvian university “Los Andes”. Methods: It is a descriptive correlational design research. 150 students have participated from the 1° to the 9° cycle, on them has been applied the BarOn Emotional Inventory, emotional coefficient inventory (I-CE) which allow to know their emotional intelligence. At the same time, the weighted average was collected at the end of the semester 2012-II of each student to measure the academic performance. Results: Students who have an average or adequate emotional intelligence (X2=183,33 and p= 0,00) are 81(54%); the ones who have a low emotional capacity are 45 (30%); regard to the components; the intrapersonal presents an adequate or average emotional capacity of 95 (63%), being the highest in relation to the other components; followed by adaptability 89 (59%), stress management 86 (57%); interpersonal 76 (51%) and the mood 74 (49%) who present an adequate or average emotional capacity; the students who have a low emotional capacity were in the following components: adaptability 56 (37%), interpersonal 41 (27%), intrapersonal 36 (24%), the mood 40 (27%) and 32 (22%) in stress management. The semiannual average academic performance is 12.34 categorized as regular for 98 (65 %) students. Conclusions: It was determined that there is a significant correlation between the emotional intelligence with academic performance (r=0.403) (p≤0.01). In relation to the components: intrapersonal, interpersonal, adaptability, stress management and moods also present a significant correlation (p≤0.01) with academic performance.

References

1. Salovey P, Mayer J. “Inteligencia Emocional”; 1990. Disponible en: http://www.inteligencia-emocional.org/actividades/inteligencia_exitosa.htm

2. Goleman D. La Inteligencia Emocional. 1ª ed. Buenos Aires: Kairós; 1995.

3. Sánchez H, Reyes C. Metodología y diseños en investigación científica. Lima: Visión Universitaria; 2006.

4. BarOn (1997) cit. por Ugarriza, N (2001). La Evaluación de la Inteligencia Emocional a través del Inventario de BarOn (ICE) en una muestra de Lima Metropolitana. Universidad de Lima. Lima Perú.

5. Ugarriza N, Pajarez L. Ugarriza N. La evaluación de la inteligencia emocional a través del inventario de BarOn (I-CE) en una muestra de Lima Metropolitana. Persona. 2001; (4): 129-160.

6. Villacorta E. Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de Medicina Humana de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana. Iquitos. [Tesis Doctoral]; 2010. Disponible en: http://www.uap.edu.pe/Investigaciones/Esp/Revista_12_Esp_04.pdf

7. Valdivia J. Inteligencia emocional, estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios de psicología. Monterrey-México”. [Tesis de Maestría]. México: Universidad Autónoma de Nuevo Señor; 2006.

8. Pérez N. Relaciones entre la inteligencia emocional y el cociente intelectual con el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Universidad de Alicante-España; 2006. Disponible en: http://reme.uji.es/articulos/numero22/article6/numero%2022%20article%206%20RELACIONS.pdf

9. Guerra J, et al. La relación entre la inteligencia emocional y el rendimiento académico de un estudiante de la Educación Superior. Valparaíso, Chile; 2009. Disponible en: http://www.inf.utfsm.cl/~guerra/publicaciones/Relacion_inteligencia_emocional_y_redimiento_academico.pdf

10. López O. La inteligencia emocional y las estrategias de aprendizajes como predictores del rendimiento académico en estudiantes universitarios. [Tesis de Maestría]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2008. Disponible en http://www.cybertesis.edu.pe/sisbib/2008/lopez_mo/pdf/lopez_mo.pdf

11. Condolo Z, Alexis J. La inteligencia emocional y rendimiento académico de los alumnos de 5to. Año de educación secundaria de la Institución Escolar María Inmaculada del distrito de San Martín de Porres Lima. [Tesis de pregrado]. Lima; 2012. Disponible en: http://promo2010lenguayliteraturaunfv.blogspot.com/2010/07/inteligenciaemocional-y-rendimiento.html

12. Bazán J. La inteligencia emocional y su relación con el nivel de logro en el área de personal social de las niñas y niños de 5 años del Jardín de Niños Nº 215, Trujillo, 2012. [Tesis de pregrado]. Trujillo: Universidad Cesar Vallejo; 2012. Disponible en: http://facultaddeeducacioneidiomas1.bligoo.pe/media/users/19/972855/files/227730/Inteligencia_emocional.pdf

13. Sternberg R. La inteligencia exitosa. Como una inteligencia practica y creativa determina el éxito en la vida. Barcelona. Paidos. 1997; Disponible en: http://ocw.ub.edu/psicologia/psicologiade-leducacio-1/bloc-ii/RecursosBT_2/Esquemas_de_los_contenidos_BT_2/Recursos_T4_T5/5.Inteligenciaexitosa.pdf

14. Jaimes A. La Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de la Facultad de Educación y Humanidades de la Universidad Alas Peruanas. [Tesis]. 2008; Disponible en: http://www.uap.edu.pe/Investigaciones/ Esp/Revista_09_Esp_02.pdf

15. Flores N. Influencia de la inteligencia general y emocional y de la capacidad de relación sobre el rendimiento académico en estudiantes de educación básica. Rioja. Madrid. 2012; Disponible en: https://82.223.209.184/.../2012_11_07_TFM_ESTUDIO_DEL_TRABAJO.

16. Lopez P, Salovey P, Straus R. Emotional intelligence, personality and the perceivedquality of social relationships. Personality and Individual Differences [Internet]. 2003, [fecha de consulta: 28 de noviembre de 2012]; 35(3):[641-658]. Disponible en: http://www.ingentaconnect.com/content/els/01918869/2003/00000035/00000003/art00242

17. Gardner H. (1983). Las inteligencias múltiples, la inteligencia emocional y el modelo de Tony Buzan. Barcelona-España. Recuperado de http://www.inteligencia-emocional.org/actividades/inteligencia_exitosa3.htm

Published
2013-07-30
How to Cite
Carrasco Díaz, I. (2013). Emotional intelligence and academic performance in university students of Pharmacy and Biochemistry in Huancayo. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 3(1). https://doi.org/10.18259/acs.2013005
Section
Artículos de investigación