Educational quality management and academic performance in the Arequipa School

  • Walter Arias Gallegos
  • Silvia Zavala Delgado
  • Alberto Bernilla Meneses
Keywords: Academic performance, perception, educational quality, management.

Abstract

Objectives: To analyze the relationship between the educational quality management perception and the academic performance in a group of 12-17 year old School Arequipa’s students from first to fifth grade. Methods: The sample consisted of 110 women students, they have been selected by probability sampling techniques. Educational quality perception Questionnaire was applied, which consists of 17 items and has adequate validity indices and reliability (α = 0,848). For data processing, descriptive statistics (mean, standard deviation, range and variance) were used, also correlation parametric tests (Pearson coefficient) for quantitative variables and nonparametric tests (Kendall’s Tau-b Test) for qualitative variables. Results: The average score of global quality perception was 50,29 with a standard deviation of 9,14 and a range of 22 to 65. There are no significant relationships between the study variables for the total sample, but there is significant relationship when data is processed according to the education level, especially in first grade (r = 0,37) and fourth grade (r = 0,36). Conclusions: We conclude that there is a relationship between academic performance and educational quality perception, but it is differentiated by student grade.

References

1. Ishikawa K. Control total de la calidad. Valparaíso: Alfa S.A; 1994.

2. Álvarez GV. El aprendizaje organizacional como eje de desarrollo en la organización. Educación. 2006; 15(29): 7-34.

3. Salazar M, García J. Calidad total. Lima: CINSEYT; 1996.

4. Capella J. Gestión de la calidad en la institución educativa. Educación. 2006; 15(28): 21-59.

5. Vásquez KB. Los profesores directores que laboran en escuelas unidocentes del ámbito rural y sus necesidades de capacitación en gestión. Educación. 2007; 16(31): 63-80.

6. Huaranga O. Proyecto de desarrollo institucional. Lima: San Marcos; 2001.

7. Contreras BM. Liderazgo directivo en la gestión escolar desde el enfoque político de la escuela. Educación. 2009; 18(34): 55-72.

8. Revilla DM. Modelo de autoevaluación institucional global con apoyo externo de un centro educativo particular de Lima. Educación. 2008; 17(33): 63-80.

9. Huaranga O. Estrategia de proyectos. Lima: San Marcos; 1999.

10. Sovero FV. Innovadores planes y proyectos educativos. Lima: San Marcos; 2003.

11. Rodríguez CP. El programa Nacional de Formación y Capacitación Permanente (PRONAFCAP). Educación. 2010; 19(37): 87-103.

12. Huaranga O. Calidad educativa y enfoques constructivistas. Lima: San Marcos; 2000.

13. Vásquez MI. La autogestión de procesos de cambio en centros educativos. Educación. 2013; 22(42): 117-134.

14. Drucker P. El management del futuro. Buenos Aires: Sudamericana; 2003.

15. Miranda JC. Una referencia particular sobre el concepto de calidad de la educación. Zona próxima. 2006; 7: 132-145.

16. Filho L. Organización y administración escolar. Argentina: Kapeluz; 1979.

17. Montes I. Estándares para mejorar la calidad de nuestra educación. En Alfaro L. TIC’s en Educación, p. 271-302. Arequipa: UNSA; 2005.

18. Arévalo RM. Teorías de dominio de los docentes sobre el aprendizaje y su expresión en la evaluación de los aprendizajes: Un estudio de caso en una institución educativa particular de Lima. Educación. 2010; 19(36): 23-42.

19. Yamada G, Castro F. Dos propuestas concretas para mejorar la calidad y equidad de la educación peruana. Lima: Universidad del Pacífico; 2011.

20. Torres M, Lajo R, Campos E, Riveros M. Rendimiento académico de los alumnos de una facultad de educación de una universidad pública de Lima y su percepción de la calidad académica de los docentes. Revista de Investigación en Psicología. 2007; 10(1): 71-89.

21. Hernández R, Fernández C, Baptista P. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill; 2006.

22. Arias WL. Fundamentos del aprendizaje. Arequipa: Vicarte; 2008.

23. Hothersall D. Historia de la psicología. México: McGraw-Hill; 1997.

24. Whittaker JO. Psicología. México: Interamericana; 1993.

25. Arias WL. Agresión y violencia en la adolescencia: La importancia de la familia. Avances en Psicología. 2013; 21(1): 23-34.

Published
2014-07-10
How to Cite
Arias Gallegos, W., Zavala Delgado, S., & Bernilla Meneses, A. (2014). Educational quality management and academic performance in the Arequipa School. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 4(1). https://doi.org/10.18259/acs.2014010
Section
Artículos de investigación