Glossophobia in university students: an academic challenge
Abstract
The article begins with a systematic review of sources about the increase in problems faced by university students when speaking in public; There are few investigations that study this difficulty called glossophobia or better known as “scenic panic.” The objective of this research is to describe how glossophobia affects the learning of university students. The methodology used is a review and analysis of theoretical and empirical studies on the origin of this phobia, its clinical manifestations and appropriate treatments so that people find alternative solutions. unlike the other phobias. The results obtained are the explanation of a series of clinical pictures or alerts that can lead to the person displaying a series of negative subjective beliefs and interpretations that will cause fear and abandonment of the situation. This problem, in greater percentage, arises from childhood due to various traumas or a bad personal, family experience that are reflected in the future in his academic life. It was concluded that university students suffer from this phobia due to the context in which they live and the stress caused by their professional activities that, with timely nonpharmacological treatment, supplemented with therapies provided by a specialized professional and social skills training can overcome scenic fear.
References
Barraza, R., Muñoz, N. y Contreras, A. (2016). Relación entre organización de personalidad y prevalencia de síntomas de depresión, ansiedad y estrés entre universitarios de carreras de la salud en la Región de Coquimbo, Chile. Revista Psiquiátrica de Colombia, 46 (4), pp. 203-208.
Bolaños, F. (2014). Niveles de ansiedad en estudiantes de psicología clínica e industrial de la universidad Rafael Landívar de tercer año de la jornada vespertina que están por iniciar las prácticas de intervención psicológica (Tesis de pregrado). Universidad Rafael Landívar, Guatemala.
Campoverde, C. (2016). Comunicación visual y su influencia en la elaboración de material impreso con técnicas para controlar el pánico escénico y ayuda a la integración de estudiantes de octavo paralelo “a” y “b” del colegio mixto “Leonidas García” (Tesis de pre-grado). Universidad de Guayaquil, Ecuador.
Cárcamo, C. (2014). Importancia del Desarrollo Psicomotor para Mejorar el Aprendizaje de los Niños (Tesis de pregrado). Universidad Nacional del Santa, Perú.
Cejudo. M. (2015). Cuando todos me miran… caso de fobia al hablar en público de origen Traumático. Revista Digital de Medicina Psicosomática y Psicoterapia, 3 (5), pp. 1-30.
Díaz, E. y Vázquez, M. (2015). ¿Miedo o fobia? (Tesis de pregrado). Preparatoria Ángela Segovia de Serrano, México.
Fajardo, F. y Maestre, M. (2017). Análisis del Rendimiento Académico de los Alumnos de Educación Secundaria Obligatoria Según las Variables Familiares. Educación XX1, 20 (1), pp. 209-232.
Fernández, L., Gonzales, A. y Trianes. M.V. (2015). Relaciones entre estrés académico, apoyo social, optimismo-pesimismo y autoestima en estudiantes universitarios. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 13 (1), pp. 111-130.
Garaigordobil, M. (2017). Conducta antisocial: conexión con bullyng/ciberbullyng y estrategias de resolución de conflictos. Psychosocial Intervetion, 26 (1), pp. 47-54. https://doi.org/10.1016/j.psi.2015.12.002.
Rojas, E. (2014). Cómo superar la ansiedad. La obra definitiva para vencer el estrés, las fobias y las obsesiones. Barcelona: Planeta.
Sánchez, S. (2016). Autoestima y conductas autodestructivas en adolecentes (Tesis de pregrado). Universidad Rafael Landívar, Guatemala.
Toribio, C y Franco, S. (2016). Estrés Académico: enemigo silencioso del estudiante. Salud y Administración, 3 (7), pp. 11-18.
Vargas, M y Talledo, L. (2018). Influencia de los hábitos en la depresión del estudiante de medicina peruano: estudio en siete departamentos. Revista Colombiana de Psiquiatría, 47 (1), pp. 32-36.