The family social climate and academic performance in the students of the Jorge Basadre public secondary school, populated center of Compone, district of Anta – 2018

  • Jonathan Aguilar Bueno Universidad Continental, Filial Cusco
  • Edgar Enríquez Romero Universidad Cesar Vallejo, Filial Cusco
Keywords: Academic performance, family social climate, dimensions, sub scales, dimension development, dimension relationships, stability dimension, conflict management, impulse control

Abstract

The purpose of this research was to analyze the relationship between the family social climate and academic performance in the students of the Jorge Basadre public secondary school, in the town of Compone, district of Anta, province of Anta, region of Cusco According to the methodology, the study was based on a quantitative approach, a basic type, a non-experimental correlational design, the sample being the total population of 139 students. The family social climate test was applied, and information was collected on the general average grades of the students of the first quarter of 2018. In conclusion there is a moderate direct correlation between these variables and at the same time between the dimensions of the climate variable family social and academic performance, so that the general and specific hypotheses are corroborated. This also gives us the indicator of the need to work with family and children and achieve greater unity among members, especially in the sub-scales of the relationships dimension, where it is necessary to work with each member and express their ideas, emotions, opinions , impulse control and conflict management, on the other hand in the development dimension, we must work safety, autonomy and make decisions, as well
as the interaction of family members with other people and can take advantage of quality times between them.

References

INEI. (2017) Comportamiento de la mortalidad infantil por departamento del quinquenio 2010 a 2015.

OCDE, PISA (2009) - Resultados obtenidos por PISA.

UNESCO (2014). Un currículo para el siglo XXI: Desafíos, tensiones y cuestiones abiertas.

Ministerio de Educación del Perú, (2016) Currículo Nacional de la Educación Básica.

Artaza, D. Seclen, L. (2007).La Familia. Funciones de la familia (p.p79-82). Chile.

Lic Gabriela L. Cassullo (2010). Algunas consideraciones acerca del concepto de clima social y su evaluación. Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires.

Bertalanffy, Ludwin Von (1998). “Teoría general de los sistemas”, México.

Moos R. H. (1987) “Escalas del clima social”. Editorial Madrid.

Lic. Horacio De Torres Bustos en su investigación (2013) “Estilos de aprendizaje y características sociales, personales e institucionales asociadas al rendimiento académico de estudiantes de psicología en un proyecto de acción afirmativa. Santiago de Chile.

Adolfo Francisco Ortiz Ojeda y Pedro José Canto Herrera en su investigación “Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de ingeniería en México 2013”.

William Alveiro Velásquez Trujillo en su tesis “Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de grado 9° de básica secundaria Medellín – Colombia “ 2013.

Bach. Amasifuen Torres, Cindy Johana y Bach. Saavedra Navarro, Andy Jefferson Rafael en su tesis “Relación entre estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes del 5º grado de primaria de instituciones educativas de la zona Morona Cocha, Iquitos - 2014”.

Carmen Angélica Bernabel Huaman, Milagros Haydeé Huamán Flores y Elizabeth Verónica Paucar Orihuela (2015) Investigaron “El clima familiar y su influencia en el rendimiento escolar del área de personal social en los estudiantes de 4 años de la Institución Educativa Inicial N° 185 Gotitas de Amor de Jesús, Ate Vitarte”.

Bach. Castro Minchola Luzmila Rocío, en su tesis “Influencia del clima social familiar en el rendimiento académico de los alumnos del 3°, 4° y 5° grado del nivel secundario de la IE Divino maestro N°80016, Paragueda, Otuzco, La Libertad en el año 2014”.

Br. Delia Nathalie Sernaqué Prado, en su investigación “Relación del clima social familiar y los estilos de aprendizaje de los estudiantes del tercer grado de educación secundaria de la institución educativa Victor Raúl Haya De La Torre, Piura, 2014”.

Ana Roxana Quinallata Valencia en su tesis “Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de 4to y 5to de secundaria de una institución educativa del Callao.” 2010.

Br. Javier Eostolio Depaz Hizom en su tesis “Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en matemática en la I.E. “Simón Bolívar”- Pativilca 2015”.

Ministerio de educación del Perú, Orientaciones para el coordinador pedagógico, 2017.

Published
2019-06-08
How to Cite
Aguilar Bueno, J., & Enríquez Romero, E. (2019). The family social climate and academic performance in the students of the Jorge Basadre public secondary school, populated center of Compone, district of Anta – 2018. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 9(1), 61-67. Retrieved from http://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/660
Section
Artículos de investigación