Language educational software for narrative texts production in the Educational Institution N ° 64975, Pucallpa

  • Yris Bedoya Campos Universidad Nacional Intercultural de la Amazonia
Keywords: Implementation, application, educational software, language, texts production, narrative texts, tales, fairy tales and legends.

Abstract

Objectives: To determine how the implementation and application of Language educational software will improve the narrative texts production of tales, fairy tales and legends in second grade secondary students from Educational Institution N° 64975 Húsares del Perú, Pucallpa. Methods: Quantitative research, pre-experimental design with pre and posttest, nonrandom sample, so it’s intentional and formed by 30 students. Measuring instruments were the written tests, validated and with statistical confidence in a coefficient of 95,00 % and 0,957 respectively. Results: In the sample of 30 tested students, about the arithmetic mean, 4,50 in the pre-test and 22,00 in the post-test, an improvement of 17,50 points; about the median, 04 in the pre-test, while 24,00 in the post-test (difference of 20 points); about the mode, 04 in the pre-test while in the post test is 24,00 too. Conclusions: A significance level has been established with 5 % and the Student’s t test equal to -6,736, the implementation and application of language educational software has improved significantly the narrative texts production of tales, fairy tales and ds in second grade secondary students from Educational Institution N° 64975 Húsares del Perú, Pucallpa, 2013.

References

1. Solivellas G, Morí L, Greco C, Romero D, Pautasso M, Joffre E. Desarrollo de un software educativo para la enseñanza de la fotosíntesis. [Tesis de pregrado]. Córdova: Universidad Nacional de Río Cuarto; 2005.

2. Díaz A, Rodríguez M, Ruiz Y, Campos G, Montenegro O, Alfonso Y, et al. El software educativo en la provincia de Sancti - Spíritus. [Tesis de pregrado]. Sancti Spiritus: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Capitán Silverio Blanco Núñez”; 2000.

3. Romero M, Hernández J, Henao P. Diseño de un Software Educativo Multimedial y un aula virtual como apoyo a la asignatura historia de la pedagogía en Colombia para los programas de licenciatura de la facultad de educación en Uniminuto. [Tesis de pregrado]. Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios; 2008.

4. Calsina L. El docente ante las computadoras. 3ª ed. Madrid: Gredos; 2005.

5. Choque R. Estudio en las aulas de Innovación Pedagógica y desarrollo de capacidades en tecnologías de información y comunicación - TIC. [Tesis de pregrado]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2009.

6. Torres JM. Software Educativo que contribuye al desarrollo de habilidades en el cálculo aritmético en la escuela primaria “Miguel Ruiz”. [Tesis de maestría]. Sancti Spíritus: Centro Universitario “José Martí Pérez”; 2008.

7. Mallqui U, Palomino A, Santiago A. Influencia del Software Educativo en el desarrollo de actitudes de aprendizaje en los alumnos del sexto grado de la I.E. N° 32231 Hipólito Unanue. [Tesis de pregrado]. Huánuco: Universidad Nacional Hermilio Valdizán; 2008.

8. Vílchez E. Gramática Básica. 4ª ed. Lima: Pirámide; 2010.

9. Cóndor CA. Producción Literaria. 3ª ed. Lima: Pirámide; 2011.

Published
2014-12-26
How to Cite
Bedoya Campos, Y. (2014). Language educational software for narrative texts production in the Educational Institution N ° 64975, Pucallpa. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 4(2). https://doi.org/10.18259/acs.2014022
Section
Artículos de investigación