Research methodology and students’ academic performance in Universidad Continental, 2014

  • Roxana Espejo Ramos Universidad Continental
  • Verónica Canales Guerra Universidad Continental
Keywords: Research methodology, academic performance

Abstract

The objective was to determine the effect that research methodology has on academic students’ performance (SP) majoring in biology at the Universidad Continental. For this purpose, before applying the research methodology, a control and experimental group of students SP were evaluated and compared; afterwards learning sessions about research methodology were applied in the experimental group. Finally, SP was compared before and after the research methodology application in both groups. The results were analyzed using F Fisher and t Student test. Normality was analyzed according to normality Shapiro test - Wilk and the homogeneity, according to F Fisher test. Results showed that the average pre SP test was 6, 69 for the control group with a 1,948 standard deviation (SD) and 29,1 % coefficient of variation (CV), whereas the experimental group was 6,66 with a 1,961 standard deviation (SD) and 29,7 % CV. Therefore, the SP in both groups were identical, homogeneous (CV> 15 %), with equal variances and (SD). Respect to the SP in the experimental group in the post test, an average of 11,53 with a 2,874 (SD) was obtained and 24,9 % CV by Student t test at 95 % confidence, which proves that the average SP of the experimental group in the post-test is greater than the average in the respective pretest, since the P value (Pr (|T|> |t|) = 0) is less than the usual significance level of 0,05. In conclusion, the research methodology has a positive effect on the academic students’ performance in Biology class, at the Universidad Continental.

References

1. Uzcátegui Y., Betancourt C. La metodología indagatoria en la enseñanza de las ciencias: una revisión de su creciente implementación a nivel de Educación Básica y Media. Revista de Investigación Nº 78 Vol. 37. Enero-Abril 2013.

2. Departamento de Investigación, Universidades e Investigación del gobierno Vasco. Competencia en cultura científica, tecnológica y de la salud. Ubicado en http://ediagnostikoak.net/ediag/cas/materiales-informativos/ED11_marko_teorikoak/3_Competencia_cientifica.pdf

3. Programa de especialización en ciencia, tecnología y ambiente dirigido a docentes de instituciones educativas públicas del nivel de educación secundaria de educación básica regular (2012 – 2014).

4. Cajas F. Alfabetización científica y tecnológica: la transposición didáctica del conocimiento tecnológico. (American Association for the Advancement of Science, AAAS). Washington DC. ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS, 2001, 19 (2), 243-254 Ubicable en: http://ddd.uab.es/pub/edlc/02124521v19n2p243.pdf

5. Quintana, C. y Cámac Z. Corrientes pedagógicas contemporáneas. Lima: Ed. San Marcos. 2007.

6. Morán JJ. Habilidades docentes en el desarrollo pedagógico. DLN° 2012-16361 Huancayo Ed Sol Graf. 2013.

7. Ausubel DP. Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México D. F.: Trillas.1976

8. Loreto AM. MuñozFundamentos y Perspectivas de la Metodología indagatoria en la Enseñanzade las Ciencias. Material en línea. 2010 (citado el 20 de junio de 2014) Ubicable en: http://es.scribd.com/doc/139424230/Metodologia-indagatoria-en-laensenanza-de-las-ciencias

9. Muñoz LA. La metodología indagatoria como herramienta para explicitar preconceptos sobre orientaciones espaciales en estudiantes de universitarios en ciencias. Rev.Col.Fís., Vol. 43, No. 3 de 2011.

10. Aviles G. La metodología indagatoria: una mirada hacia el aprendizaje significativo desde “Charpack y Vygotsky”. InterSedes. Vol. XII. (23-2011) 133-144. ISSN: 2215-2458.

11. Villaruel F. Formación científica y desarrollo de competencias para la investigación experimental en las ciencias agrícolas. Umbral Editorial, S.A. ISBN: 978-607-619-065-4. Ubicable en: http://cenid.org.mx/libros/colecciones/practicas_educativas_desde_la_perspectiva/libro.pdf#page=55

Published
2015-12-17
How to Cite
Espejo Ramos, R., & Canales Guerra, V. (2015). Research methodology and students’ academic performance in Universidad Continental, 2014. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 5(2), 339 - 346. https://doi.org/10.18259/acs.2015049
Section
Artículos de investigación