Maternal attitudes on infantile feeding and nutritional state of children from preschool institutions in Junín, Peru

  • Karen Coronado Bulege Universidad Continental
  • Hirving De La Cruz Nieto
Keywords: Maternal Attitudes, child feeding, nutritional status, behavior, warmth, cognition, preschool students

Abstract

The aim was to determine the relationship between the maternal attitudes on infantile feeding and the nutritional state of children’s in preschool institutions of the district of Junín. The research was a descriptive-correlational study; population study was consisted of mothers and their preschool children from 3 years to 4 years, 11 months and 29 days; the sample was 160 mothers and their children through stratified probability sampling. Applied instruments were used to determine the mother’s attitude on infant feeding, an instrument used was a structured questionnaire based on the Likert scale with 30 reagents (component cognitive, affective and behavioural); nutritional status data were obtained through an observation guide provided by the nutritional diagnosis of preschoolers. Results of the research determined the existence of a positive and significant relationship between maternal attitudes on infant feeding (in its three components) and the nutritional status of preschool children in educative preschool institutions; taking into account the value X2 calculate = 9,743 > X2 tabbed = 5,99, rejecting the Ho. Concluding that positive maternal attitudes on child nutrition is related to an adequate nutritional status of children. Therefore, encourage these positive attitudes on mothers will reduce nutritional problems in preschoolers.

References

1. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. Informe de seguimiento mundial en la primera infancia en materia de educación. Nueva York: UNICEF; 2007.

2. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. Progress for Children: A Report Card in Nutrition. Nº 4. Nueva York: UNICEF; 2006.

3. Peña L, Serra L. Nutrición y salud pública: programas de educación y prevención nutricional. Tratado de Nutrición Pediátrica. Barcelona: Doyma; 2001.

4. Organización Mundial de la Salud. Serie de informes técnicos. El estado físico: Uso e interpretación de la antropometría. Ginebra: OMS; 1993.

5. Organización Panamericana de la Salud. La desnutrición en lactantes y niños pequeños en América Latina y El Caribe: Alcanzando los objetivos de Desarrollo del Milenio. Washington, DC: OPS; 2008.

6. Aráuz G. Relación entre los conocimientos actitudes y prácticas alimentarias sobre el desayuno, lonchera y almuerzo, de las madres de los niños preescolares de 2-5 años que asisten al centro municipal de educación inicial mundo infantil y su estado nutricional durante el segundo quimestre del periodo escolar 2012-2013. [Tesis de pregrado]. Quito: Pontifica Universidad Católica del Ecuador; 2013.

7. Marrufo M. Actitudes de las madres hacia la alimentación infantil en preescolares del nido Belén Kids, Los Olivos, 2011. [Tesis de pregrado]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2011.

8. Gamarra R, Porroa M, Quintana M. Conocimientos, actitudes y percepciones de madres sobre la alimentación de niños menores de 3 años en una comunidad de Lima. An Fac med, 2010; 71(3):179-183.

9. De las Rosas M, Bravo M, et al. Estado nutricional en niños preescolares que asisten a un jardín de infancia público en Valencia Venezuela. Archivos Latinoamericanos de Nutrición, 2011; 2(20): 117-123.

10. Durand D. Relación entre el nivel de conocimientos que tienen las madres sobre alimentación infantil y el estado nutricionales de niños preescolares en la Institución Educativa Inicial Nº 111 - Callao en el año 2008. [Tesis de pregrado]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2008.

Published
2016-03-31
How to Cite
Coronado Bulege, K., & De La Cruz Nieto, H. (2016). Maternal attitudes on infantile feeding and nutritional state of children from preschool institutions in Junín, Peru. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 6(1). Retrieved from https://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/363
Section
Artículos de investigación