Method for discovery in the production of essays in students of the Universidad Nacional Intercultural de la Amazonia

  • Atanacia Santacruz Espinoza
  • Humberto Montenegro Muguerza
Keywords: Method for discovery, essays production, introduction, development and conclusion

Abstract

The objective of the research was to determine the influence of the discovery method in the production of essays in the students of the Universidad Nacional Intercultural de la Amazonia. As a hypothesis, the discovery method significantly influences the production tests students of the Universidad Nacional Intercultural de la Amazonia. The research method was the scientific method,of quasi-experimental design with pre and post test, non-probalistic sample consisted of 47 students,the experimental group consisted of 27 students and the control group of 20 students. The dimensions were: introduction, development and conclusion.The results allowed to determine the influence of the discovery method on the dimensions: introduction was favorable and significant, highlightingthe indicators, “Select relevant ideas to prepare the essay” and “Formulate hypothesis to affirm their position”. In the development dimension highlighted the indicator “Hierarchize the ideas when arguing the progressive thematic development of the text with coherence and cohesion” and “Arguments the ideas that clarify and support the thesis”. In the conclusion dimension, the indicator “draws conclusions with respect to research. In the results it is observed that this method shows a positive favorable transformation, since the pretest showed that the students had flaws when producing the essay; throught the discovery method they have acquired skills to communicate in writing efficiently, which were clearly visualized in the posttest.

References

Ascencios , J. L., & et, a. (2006). Uso de los Dibujos secuenciales como Estrategias para mejorar la producción de textos en los niños el segundo grado de educación primaria de la I.E. N° 33079 “Javier Heraud Pérez”. Amarilis: Universidad Nacional Hermilio Valdizán.

Barrón, J. (1991). El acto de descubrimiento en el proceso educativo. Valladolid: Universidad de Valladolid.

Berrospi, N. (2002). Influencia de la elaboración el mural como material educativo para el desarrollo de la creatividad en el Área de Comunicación Integral de los niños de 5 años del CEI N° 104 del distrito de Amarilis. Huánuco: Instituto Superior Pedagógico Marcos Durán Marte.

Blanco, J. A. (2006). A la hora de escribir ensayos. Bogotá: Tabula Rasa.

Bruner, J. (1998). Desarrollo cognitivo y educación. España: Ediciones Morata.

Chirinos, D. (2004). Estrategias didácticas. Lima: INDECOPI.

Ferrecchia, M. (2000). Il saggio come letteraria. Lecce: Pensa Multimedia.

Fuenmayor, G., Delgado, Á., & García, D. (2003). Uso de los pronombres clíticos de tercera persona en la producción escrita de los nuevos estudiantes de la universidad del Zulia. Lingua Americana, 7(13), 92-116.

Gamboa, Y. (2010). Guía para la escritura del ensayo. UNISA P, 82-88.

Ministerio de Educación. (2003). Tercera evaluación de escolares a nivel nacional 2001. Lima: Unidad de Medición de la Calidad Educativa.

Oseda, D. (2015). Metodología de la investigación (5° ed.). Lima: Pirámide.

Valderrama , S., & León, L. R. (2009). Técnicas e instrumentos para la obtención de los datos en la investigación científica. Lima: San Marcos.

Victorio, J. (2007). Los módulos didácticos de ortografía a través de la multimedia y su eficacia en el aprendizaje significativo. Lima: Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle.

Walsh, K. (2002). Propuesta para el tratamiento Intercultural en la educación. Lima: Ministerio de Educación.

Weinberg, L. (2007). Pensar en ensayo. Ciudad de México: Siglo XXI editores.

Zambrano , J. (2009). Los docentes y el proceso de escribir antes y durante los estudios universitarios en la Universidad Nacional Experimental. Legenda, 13(10), 138-147.

Published
2016-04-01
How to Cite
Santacruz Espinoza, A., & Montenegro Muguerza, H. (2016). Method for discovery in the production of essays in students of the Universidad Nacional Intercultural de la Amazonia. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 6(2). https://doi.org/10.18259/acs.2016021
Section
Artículos de investigación