Expectations and assessment of the critical thinking of engineering students of the Universidad Continental, Huancayo

  • Pepe De la Cruz Sullca
Keywords: Critical thinking, expectations, assessment

Abstract

The objective of this work was to determine the level of relationship between the expectations and the assessment of critical thinking of engineering students of the Universidad Continental. To fulfill this purpose a simple of 168 engineering students of Universidad Continental has been selected; who participated in a survey, making use of the Motivational Critical Thinking Scale. Some important results show that, for example, regarding the expectations of critical thinking according to age, those belonging to the age, those belonging to the age group of 18 to 23 years have a high expectation about the development of their critical thinking; and only 7 of the respondents said they had a low expectation. Therefore, regarding the assessment of critical thinking according to age, a total of 165 students have a high rating on the development of their critical thinking; and a low rating only 3 of the students; the students who have a low rating are 18, 20 and 28 years old respectively. In conclusión, the level of relationship between expectations and the assessment of critical thinking is high, positive and significant because the calculated chi-square is 70, this value is high and positive correlation and the p-value is 0 therefore it is significant. Reflecting and improving critical thinking skills involves judging when one is or is not working well, or how well or as well as posible, and also involves considering ways to improve the performance in critical thinking.

References

Merchán, M. (2012). Cómo desarrollar los procesos del pensamiento crítico mediante la pedagogía de la pregunta. Actualidades Pedagógicas, (59), 119-146.

Olivares, S. & Heredia, Y. (2012). Desarrollo del pensamien to crítico en ambientes de aprendizaje basado en problemas en estudiantes de educación superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(54), 759-778.

Charles, D. (2014). Desarrollo de la competencia del pensamiento crítico utilizando aprendizaje basado en proyectos en nivel profesional. Tesis inédita de maestría, Universidad Tecvirtual, Tecnológico de Monterrey.Toluca, México.

Paul, R. y Elder, L. (2005). La miniguía para el pensamiento crítico conceptos y herramienta. Recuperado de http://www.criticalthinking.org/

resources/

Moreno-Pinado, W. E. (2015). Estrategia didáctica para desarrollar el pensamiento crítico en estudiantes del quinto de secundaria. Recuperado de http://repositorio.usil.edu.pe/

Morales, L. (2014). El pensamiento crítico en la teoría educativa contemporánea. Actualidad Investigativas en Educación, 14(2), 4-23. doi:10.15517/aie.v14i2.14833

Milla, M. (2012). Pensamiento crítico en estudiantes de quinto de secundaria de los colegios de Carmen de la Legua Callao (Tesis de maestría). Universidad San Ignacio de Loyola, Lima.

López, M., Et al. (2014). Estructura de conocimiento conceptual, memoria de trabajo y comprensión de textos de ciencias: un estudio con alumnos de secundaria REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(3), 57-72.

Castellanos, D. (2007). Reflexiones metacognitivas y estrategias de aprendizaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Facione, P. (2007). Pensamiento crítico: ¿Qué es y por qué es importante? Recuperado de http://www.eduteka.org/pensamientoCríticoFacione.php

Puente, A., Moya, J. y Mayor, L. (2007). Cognición y aprendizaje. Madrid: Pirámide.

Valenzuela, J. (2007). Escala Motivacional de Pensamiento Crítico. Universidad de Salamanca. doi: 10.13140/RG.2.1.2063.3049.

Published
2017-06-30
How to Cite
De la Cruz Sullca, P. (2017). Expectations and assessment of the critical thinking of engineering students of the Universidad Continental, Huancayo. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 7(1). https://doi.org/10.18259/acs.2017006
Section
Artículos de investigación