Neuroscience of sleep: role in learning processes and quality of life

  • Luis Aguilar Mendoza Universidad Continental
  • Solange Caballero
  • Verónica Ormea
  • Ruth Aquino
  • Elena Yaya
  • Alan Portugal
  • José Gomez
  • Juana Zavaleta
  • Ana Muñoz
Keywords: Health, learning, neuroscience, brain, sleep, memory

Abstract

The circadian rhythm lasts 24 hours in which wakefulness and sleep are immersed. The dream is a physiological state essential for the quality of life in particular for the human being, also for cognitive processes such as learning; One of the relevant aspects of this consideration is the consolidation of long-term memory. We present, from the perspective of neuroscience, a review of sleep and its relationship with learning and quality of life. Then we develop the relationship between systemic structures and neurophysiological activities, which determine or contribute to the achievement of a good quality of life. We also refer to the learning processes and their relationship with the individual (at the neuronal, cognitive and behavioral levels) as a result of their interaction with their environment through experiences. Within the learning processes, shortterm memory is usually used in wakefulness while and consolidation is carried out in the deep phases of sleep, improving this way, the ability to acquire, retain, store and evoke processed information. One of the aspects to take more into account is that during sleep, cerebral circuits are repaired thanks to post-embryonic neurogenesis, which, together with a good adaptive plasticity, improves the quality of life of people at any age. The practice of good “sleep hygiene” improves the learning processes and the quality of life of people.

References

Agüero, S. & Haro, P. (2016). Asociación entre cantidad de sueño y obesidad en escolares chilenos. Arch Argent Pediatr, 114(2),114-119.

Aguilar, L. Espinoza, G. Oruro, E. & León, R. (2012). Breves consideraciones sobre el papel del sueño en la memoria y el aprendizaje. Módulo VI Curso 1 Factores que afectan el aprendizaje. Diplomado Neuropedagogía a distancia, CEREBRUM y ASEDH.

Araya, V. (2014). Apnea del sueño y enfermedad cardiovascular. Revista Costarricense de Cardiología, 16(1), 03-03.

Bauzano - Poley, E. (2003). El insomnio en la infancia. Revista de Neurología, 36, 381 - 390.

Benington, J. & Frank, M. (2003). Cellular and molecular connections between sleep and synaptic plasticity. Prog. Neurobiol, 69(2). 71–101.

Besedovsky, L., Lange, T. y Born, J. (2012). Sleep and immune function. PflugersArchiv, 463(1), 121-137.

Born, J. Rasch, B., Gais, S. (2006). Sleep to remember. Neuroscientist, 12, 410-424.

Campos, A. L. (2011). Aprendizaje y Memoria. Separatas del Diplomado de Neuropedagogía. Lima: CEREBRUM- ASDEH.

Canet, T. (2016). Sueño y alimentación. Revista de Neurología, 63 (Suple 2), S17-S18.

Cardinali, D. (2007). Neurociencia Aplicada sus fundamentos. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana.

Carrillo, P., Ramírez, J. & Magaña, K. (2013). Neurobiología del sueño y su importancia: antología para el estudiante universitario. Neurobiología del sueño, 56(4), 5-15.

Del Castillo, L. & Mendoza, D. (2005). Algunos aspectos fisiológicos acerca del sueño. Revista de la Facultad de Ciencias de Salud. DUAZARI, 2(1), 57-64.

Fernández-Mendoza, J. &Puhl, M. (2014). Capítulo 23 Sueño y aoursa. Neurociencia Cognitiva. Madrid: Médica Panamericana.

García - Borriquero, D. (2016). Principales retos en la investigación sobre hábitos del sueño. Revista de Neurología, 63(Suple 1), S21-S27.

Garcés, M. & Suárez, J. (2014). Neuroplasticidad: aspectos bioquímicos y neurofisiológicos. Revista CES Medicina, 28(1), 119-131.

Gleichgerrcht, E. (2013). Memoria. Material entregado en la Maestría de Neurociencia y Educación de la Universidad Antonio Ruiz de Montoya y CEREBRUM.

Gleichgerrcht, E. &M.G. de Podestá, M.E. (2013). Capítulo IV ¿Cómo aprendemos? El cerebro que aprende: Una mirada a la Educación desde la Neurociencia. Argentina: Aique.

Gradiar, M., Terrilll, G., Jhonston, A. & Douglas, P. (2008). Adolescent sleep and working memory performance. Sleep and Biological Rhythms, 6(3), 146-154.

Guzman-Marín, R., Suntsova, N., Methippara, M.,Greiffenstein, R., Szymusiak, R. & McGint, D. (2005). Sleep depriv ationsuppresses neurogenesis in the adult hippocampus of rats. European Journal of Neuroscience, 22(8), 2111 - 2116.

Hastings, M. & Herzog, E. (2004). Clock Genes, Oscillators, and Cellular Networks in the Suprachiasmatic Nuclei. Journal of Biological Rhythms, 19(5), 400-413.

Huber, R., Ghilardi, M.F., Massini, M &Tononi, G. (2004). Local sleep and learning. Nature, 430, 78-81.

King, B., Saucier, P., Albouy, G., Fogel, S., Rumpf, J., Klann, J., Buccino, G., Binkofski, F., Classen, J., Karni, A. & Doyon, J. (2017). Cerebral activation during initial motor learning forecasts subsequent sleep-facilitated memory consolidation in older adults. Cerebral Cortex, 27,1588-1601.

Lange, T., Perras, B., Fehm, H. & Born, J. (2003). Sleep enhances the human antibody response to hepatitis a vaccination. PsychosMed, 65, 831-835.

Lombardo, E.,Velázquez, J., Flores, G.,Casillas, G., Galván,A., García, P., Rosique, L. & Rodríguez, L. (2011). Relación entre trastornos del sueño, rendimiento académico y obesidad en estudiantes de preparatoria. Acta Pediátrica de México, 32(3), 163-168.

Malasán, P., Sequeida, J. & Ortiz, M. (2013). Sueño en escolares y adolescentes, su importancia y promoción a través de programas educativos. Revista Chilena de Pediatría, 84(5), 554-564.

McCanan, M., Bayliss, D., Pestell, C., Hill, C. & Bucks, R. (2016). The relationship between sleep and working memory in children with neurological conditions. Child Neuropsychology. A journal on normal and abnormal development in childhood and adolescence. 1-18.

McGaugh, J. (2000). Memory a century of consolitain. Science, 287(5451), 248-251.

Purves, D., Augustine, Fitzpatrick, D., Hall, LaMantia, A.& White (2016). Neurociencia ( 5° ed.). Madrid: Médica Panamericana.

Saavedra, J., Zúñiga, L., Navia, C. y Vásquez, J. (2013). Ritmo circadiano: el reloj maestro. Alteraciones que comprometen el estado de sueño y vigilia en el área de la salud. Morfolia, 5(3), 16-35.

Silva, F. (2010). Trastornos del Ritmo Circadiano del Sueño: fisiopatología, clasificación y tratamientos. Revista Memoriza, 7, 1-13.

Squire,L. (1992). Declarative and Nondeclarative Memory: Multiple Brain Systems Supporting Learning and Memory. Journal of CognitiveNeuroscience, 4(3), 232-243.

Tresguerres, J., Ariznavarreta, C., Cachofeiro, V., Cardinali, D., Escrich, E., Gil, P., Lahera, V., Mora, F., Romano,

M. & Tamargo, J. (2005). Fisiología Humana (3° ed.). Madrid: McGraw Hill.

Velayos, J., Moleres, F., Irujo, A., Yllanes, D. & Paternain, B. (2007). Bases anatómicas del sueño. Anales del sistema sanitario de Navarra, 30 (Suplemento 1),7-17.

Vera, P., Sánchez, A.&Buela, G. (2007). Sueño y Sistema Inmune: Diferencias en Variables Inmunológicas en Sujetos con Apnea y Controles. Revista Ecuatoriana de Neurología, 16(3), 181-184.

Walker, M., Brakefield, T., Seidman, J., Morgan, A., Hobson, J. & Stickgold, R. (2003).Sleep and the time course of motor skill learning. Learning Memory, 10(4), 275-284.

Published
2017-12-30
How to Cite
Aguilar Mendoza, L., Caballero, S., Ormea, V., Aquino, R., Yaya, E., Portugal, A., Gomez, J., Zavaleta, J., & Muñoz, A. (2017). Neuroscience of sleep: role in learning processes and quality of life. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 7(2). https://doi.org/10.18259/acs.2017015
Section
Artículos de investigación