Investigative powers of the university teaching in postmodern times: transteoreticos contributions in the field of education science

  • Rafaela Chacín Suárez Universidad Rómulo Gallegos
Keywords: competences, education based on competences, investigative powers

Abstract

The objective was to perform training and investigative practice of the faculty of sciences of the education in the context of the Universidad Nacional de los Llanos Centrales “Rómulo Gallegos” and, understand the meaning they attribute to the investigative powers in postmodern times. It was assumed a phenomenological espistemological stance; hermeneutics was used as metohd. As apprehension of information techniques is made use of in depth interview. The research subjects were university teachers of the sciences of the education of the postgraduate programme in education of the UNERG. The information it was processed through reduction, categorization structuring techniques and interpretation of the contents, from which emerged the grounded theory. It is results that, the university should undertake actions aimed to favor the formation of investigative skills in teachers, it is results that, the university should undertake actions aimed to favor the formation of investigative skills in teachers, of research and extensión; thus research must permeate the university collective action and transcend a formal/ punitive view where only is investigated to obtain diplomas and academic degrees, a conception of research with teaching and extensión incorpórate transverse axis of the teacher and student action. In conclusion the university must be conceived as a space for the formation of investigative skills for life, for the society, for the collective.

References

Balza, A. (2004). Pensar la investigación educativa y el aprendizaje desde la perspectiva de la transdisciplinariedad. San Joaquín de Turmero. Tercer Simposio. Postdoctorado en Ciencias de la Educación. Universidad Bicentenaria de Aragua.

Corbin, J. y Strauss, A. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y fundamentos para desarrollar la teoría fundamentada. Antioquía: Editorial Universitaria de Antioquía.

Correa, S. y otros (2005). Competencia comunicativa y competencia investigativa: Una relación discursiva fundamental. Facultad de Educación. Universidad de Antioquía. Medellín, Colombia.

Delgado, A. (2007). Pertinencia social de la oferta investigativa. Trabajo de grado y líneas de investigación en la escuela de Administración Comercial y Contaduría Pública de la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales de la Universidad de Carabobo. Campus Bárbula. En Revista Ciencias de la Educación. Año 6. Vol. 1 Nº 29. Valencia. Venezuela. Universidad de Carabobo.

Fuenmayor, L. (2004). ¿Por qué la ética en nuestros tiempos? Caracas. Ministerio de Educación Superior. OPSU.

González, N. (2007). Formación docente centrada en investigación. Una aproximación al cambio. I Congreso Internacional de Calidad e Innovación en Educación Superior. Caracas.

Hernández, Y (2010). La importancia de la Formación Investigativa en el Siglo XXI. Disponible en: www.gestiopolis.com/organizacion-talento-2/importancia-formacion:curricular-docenteuniversitaria-siglo 21.htm. Consulta: Julio 24 de 2011.

Jameson, F. (1996). Teoría de la Postmodernidad. Madrid, España: Editorial Trotta

Lyortard, J. (1996). La condición postmoderna. Informe sobre el saber. Madrid, España: Ediciones Cátedra.

Maldonado, L. y otros (2007). Visibilidad y formación en investigación. Estrategias para el desarrollo de competencias investigativas. En Revista Studiositas. Bogotá. Colombia. ISSN. 1909-0366.

Marín, H. (2002). Desarrollo de competencias en el docente universitario de acuerdo a las exigencias de los actuales procesos organizacionales. Revista de Ciencias Sociales. Volumen III. Nº 001. Universidad del Zulia.

Márquez, E. (2009). La perspectiva epistemológica cualitativa en la formación de docentes en Investigación Educativa. Revista de Investigación Nº 66. Universidad Simón Rodríguez.

Moreno, M. (2005). Potenciar la educación. Un Curriculum transversal de formación para la investigación en REICE, Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, eficacia y cambio en educación. Nº 1. Vol. 3. España.

Motta, R. (1999). Complejidad, Educación y Transdiciplinariedad. En: Revista Signos. Universidad del Salvador. Buenos Aires, Argentina.

Sánchez, R (2000). La educación Superior y la Investigación. Desafíos y Oportunidades. Universitas. Volumen 24. N° 3-4.

Ugas, G. (2007). La educada ignorancia. Un modo de ser del pensamiento. Palmira. Estado Táchira. Litoformas. Venezuela.

UNESCO (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid/UNESCO. Santillana

Vargas, J. (2003). La encrucijada de los tiempos premodernos, modernos y postmodernos en Latinoamérica. Universidad de Guadalajara.

Viedma, J. (2000). La gestión del conocimiento y del capital intelectual. Cataluña: España.

Zapata, J. (2008). El desarrollo de capacidades investigativas en el profesorado a partir de Entornos virtuales de Aprendizaje. Revista Cognición. Nº 13. ISSN 1850-1974. Edición Especial. Ecuador.

Published
2018-04-13
How to Cite
Chacín Suárez, R. (2018). Investigative powers of the university teaching in postmodern times: transteoreticos contributions in the field of education science. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 8(1). https://doi.org/10.18259/acs.2018003
Section
Artículos de investigación