Academic goals and academic performance in university students of the city of Abancay

  • Alejandro Ecos Espino Universidad Nacional Micaela Bastidas de Apurímac
  • Zoraida Manrique Chávez Universidad Nacional Micaela Bastidas de Apurímac
Keywords: Academic Goals, Performance, Learning

Abstract

The main objective was to determine the relationship between academic goals and academic performance in mathematics in university students of a private university in the city of Abancay. The correlational descriptive design was used in a sample of 170 students. The Academic Goals Scale of Hayamizu, Ito and Yohiazaki was used. The data were analyzed through Pearson’s correlation coefficient and linear regression. The correlation coefficient between the goals of learning and academic performance was 0,115 (p> 0,05), between the goals of social reinforcement and academic performance was -0,372 (p> 0,05) and between achievement goals and performance academic year was -0,043 (p <0,05). With the regression analysis it was found that the relationship between explanatory variables and academic performance is highly significant (ANOVA, p <0,001) and that between the learning goals and the social reinforcement goals has a percentage of joint explanation of the variance of 13,1% (adjusted R2 = 0,131). Learning goals are positively associated with the academic performance (β = 0,940, p <0,05) and with social reinforcement goals the association is negative (β = -1,058, p <0,01). It is concluded that social reinforcement goals are significantly related to academic performance and that these goals together with learning goals more strongly predict the academic performance of students.

References

Barca, A. (2009). Motivación y aprendizaje en contextos educativos. Granada: Grupo Editorial Universitario.

Barca, A., Porto, A., y Barca, E. (2009). Motivación y aprendizaje en el alumnado de educación secundaria con alto y bajo rendimiento académico: un análisis desde la diversidad e inclusión educativa. Motivación y aprendizaje en contextos educativos. Granada, España: Grupo Editorial Universitario.

Barca, A., Peralbo, M., Porto, A., Marcos, J., y Brenlla, J. (2011). Metas académicas del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) y Bachillerato con alto y bajo rendimiento escolar. Revista de Educación, 354, p. 341-368.

Escurra, L., Delgado, A., Guevara, G., Torres, M., Quesada, M., Morocho, J., Rivas, G. y Santos, J. (2005). Relación entre el autoconcepto de las competencias, las metas académicas y el rendimiento en alumnos universitarios de la ciudad de Lima. Revista IIPSI, 1(8), p. 87 – 106.

Fernández, J. (2002). Evaluación del rendimiento, evaluación del aprendizaje. Madrid, España: Akal.

Hayamizu, T., Ito, A., y Yoshizaki, K. (1989). Chuugakusei no tassei mokuhyou keikou [Junior high school students tendencies of achievement goals]. Bulletin of Division of Education of Nagoya University, 36, p. 55-72.

Hernández, P. y García, L. (1991). Psicología y enseñanza del estudio. Madrid, España: Pirámide.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.

Kerlinger, F. (1988) Investigación del Comportamiento. Técnicas y métodos. México DF, México: Interamericana.

Kohler, J. (2008) Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico de estudiantes de psicología del 1ro al 4to ciclo de una universidad particular. Revista Cultura, 22, p. 231-262.

Kohler, J. (2013). Rendimiento académico, habilidades intelectuales y estrategias de aprendizaje en universitarios de Lima. Revista Liberabit, 19(2), p. 277-288.

Martinez, L., Maicas, G. y Llorca, J. (2000). Metas y Atribuciones como predictores del rendimiento académico en educación física. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1, p. 141-148.

Matos, L y Lens, W. (2006). La teoría de orientación a la meta, estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de secundaria de Lima. Revista Persona, 9, p. 11-30.

Pintrich, P. y Schunk, D. (2006). Motivación en contextos educativos. Teoría, investigación y aplicaciones. Madrid: Pearson. Prentice Hall.

Sánchez, H. y Reyes, C. (2006). Metodología y Diseño de la investigación científica. Lima: Editorial Visión Universitaria

Touron, J. (1984). Factores del rendimiento académico. Universidad de Navarra, España: San Sebastián.

Valle, A., González, R., Rodríguez, S., Núñez, J., González, J. y Rosario, P. (2007). Metas acadêmicas e estratégias de aprendizagem em alunos universitarios. Psicologia Escolar e Educacional, 11(1), p. 31-40.

Valle, A., Núñez, J., González, R., Rodríguez, S., González, J., y Rosario, P. (2008). Capacidad predictiva de las metas académicas sobre el rendimiento en diferentes áreas curriculares. Revista Latinoamericana de Psicología, 40, p. 111-122.

Published
2018-04-13
How to Cite
Ecos Espino, A., & Manrique Chávez, Z. (2018). Academic goals and academic performance in university students of the city of Abancay. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 8(1). https://doi.org/10.18259/acs.2018004
Section
Artículos de investigación