Participation of parents or representatives in school activities: an approach from Hermeneutics

  • Yosmar Díaz Chacín Universidad Rómulo Gallegos, Venezuela
Keywords: Education, hermeneutics, participation in school activities

Abstract

This research had as fundamental purpose interpreted from the perspective of teachers involvement of parents and/or representatives in the school activities for the third year students of the “Pedro Zaraza” Industrial Technical School through a hermeneutical approach: this study is framed within the postpositivist paradigm with qualitative approach and used the hermeneutic method.It had as key informants 2 teachers and 2 fathers and/or mothers had as key informants.for the apprehension of the information,the semi-structured interview was used. As reflections product of the analysis made to the information provided by the informants,it is added that in the positions adopted by the main actors of the educative plot parents,representatives and teachers a reductionist and rigid vision is observed in contrast with the integrationist perspective that requires the meeting between parents and educators to enhance the influences and promote the development of the student.the conceptual difficulty to encourage interaction and participation of the family in school activities of educational institutions does not lie in the awareness of these institutions but in the approach of what each of the parties understand by participating in the interactive meeting and how to do it.In conclusion,there is no active participation of parents in the monitoring of school activities,consider that this situation is experienced in all Venezuelan educational institutions;also the parents and representatives assume that the educational institution is a space for the care of the children.

References

Alberdi, I.; Escario, P. (2007), Los hombres jóvenes y la paternidad, Bilbao, Fundación BBVA.

Albornoz, O. (2009). La Familia y la Educación del Venezolano. U.C.V. Ediciones de la Biblioteca de Caracas.

Chirinos, J. (2006). Programa para mejorar la Participación de Padres y representantes en las Actividades Pedagógicas Recreativas y Culturales. Trabajo de Grado de Maestría no publicado. Universidad Bicentenaria de Aragua, Maracay Estado. Aragua.

Davies, D. (2001). Los padres en la escuela. Barcelona. Laia.

Gadamer, H (1998). Verdad y Método: Fundamentos de una Hermenéutica Filosófica. Salamanca.

Lovera, B. (2000). Programa de Escuela para Padres dirigido a mejorar las Relaciones Interpersonales Padres e Hijos en el Liceo Don Rómulo Gallegos, Apure. UPEL, Maracay, Trabajo de Maestría.

Malpica, A. (2003). Programa de Integración Familia-Escuela como Alternativa para Mejorar el Rendimiento Escolar en los Alumnos de la Tercera Etapa de la U.E. Francisco Conde, Guardatinajas. UNERG. Tesis de Grado de Maestría.

Martínez, M. (1999). La nueva Ciencia su Desafió, Lógica y Método. Editorial Trillas México.

Medina, L. (2004). Programa de Integración Comunitaria como Medio para Optimizar la participación de los Padres y Representantes en el Proceso Educativo de la U.E. Virgen Milagrosa de Calabozo, Estado Guárico. UNERG. Tesis de Grado de Maestría.

Ministerio de Educación (1999). Proyecto Educativo Nacional. Coordinación Comisión Promotora Nacional de la Constituyente Educativa. Caracas

Moreno, A. (1945). Ciencia, conocimiento y verdad. Arthopodos, Nº3

Reyes, M. (2001). Influencia del Rol Familiar en el Rendimiento Estudiantil de los Alumnos de la Tercera Etapa del Ciclo Combinado Arturo Michelena, Calabozo, Estado Guárico. UNERG. Tesis de Grado Maestría.

Ruiz, O y Ispizua, M. (1999). La Descodificación de la Vida Cotidiana. Métodos de Investigación cualitativa. Bilbao. Universidad del Deusto.

Tablante, M (2002). Programa de Escuela para Padres para la Integración de la Familia en el Proceso Educativo de los alumnos de la E.B “Andrés Bello”. Tesis de Maestría no publicada. UNERG. Calabozo.

UNESCO (2003). Informe sobre Encuentro Latinoamericano de Educación. Caracas. Venezuela.

Published
2018-04-13
How to Cite
Díaz Chacín, Y. (2018). Participation of parents or representatives in school activities: an approach from Hermeneutics. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 8(1). https://doi.org/10.18259/acs.2018007
Section
Artículos de investigación