Program of attention in perceptive difficulties of primary students in Huancayo

  • Rocío Coz Apumayta Universidad Continental
Keywords: Attention, perception, perception quickness, space intelligence

Abstract

The objective was to analyze the influence generated by the attention program on the perceptive development in the students of the educational institution N ° 30054 “Santa Maria Reyna” Huancayo. For which the hypothesis was raised, the attention program has a favorable and significant influence on the perceptive development in students of the educational institution N ° 30054 Santa Maria Reyna Huancayo. The research used a pre experimental design, the sample was census being comprised of 184 students of the 3rd. of primary school, whose ages ranged between 8 and 9 years, the Perception of differences of L.L test was used. Thurstone and M. Yela. The results therefore correspond to the significance level sig = 0.000, which is less than α = 0.05, which allows rejecting the null hypothesis of equality of means of the pre-test and post-test, reaching the conclusion that the attention program generates a favorable influence with a level of unilateral significance of 5% in the perceptive development in students of the Educational Institution N° 30054 Santa María Reyna Huancayo. Which leads us to affirm, that the human brain is distributed in such a way that it acts quickly, to choose a series of stimuli quickly, and choose a stimulus between several options, and if this is potentialized it will improve both its perceptive speed and as its spatial intelligence, obtaining better results in the learning process.

References

Castellanos, J. (2015). Intervención en el aula para la mejora de la atención y el rendimiento en el alumno de segundo nivel de educación primaria. Eficacia de al autoinstrucción y autoobservación. (Tesis Doctoral). Universidad de Valencia.

Coon, D. (1998). Psicología. Exploraciones y aplicaciones. (8va. Edición). México: Internacional Thomson Editores.

Goldtein, B. (2005). Sensación y percepción. (6ta. Edición). México: Thomson Editores S.A. de C.V.

Guevara, A. (2012). Instrumentos para el estudio de la percepción, su aplicación a la arquitectura y la lectura del espacio. (Tesis de Maestro). Universidad de Nuevo León.

Huerta & otros (2010), Las inteligencias múltiples y el aprendizaje de las diversas áreas curriculares en los estudiantes del 4to. Y 5to. Ciclo de primaria del colegio experimental “Víctor Raúl Oyola Romero” de la Universidad Nacional de Educación UGEL N° 06. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle La Cantuta.

I.E. Santa María Reyna (2016). Proyecto educativo institucional. Institución Educativa Santa María Reyna. Huancayo-Perú.

Lara, L. (2004). Utilización de un ordenador para el desarrollo de la visualización espacial. (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid-España.

MINEDU (2016). Evaluación ECE 2016- Informe ECE por Regiones. http://umc.minedu.gob.pe/resultadosece2016/

Sierra, R. (2007). Tesis doctorales y trabajos de investigación científica. (5ta. Edición). España: Thomson Editores Spain Paraninfo S.A.

Triola, M. (2012). Estadística. (Decimoprimera impresión). México: Editorial Pearson Educación.

Thurstone, L. & Yela, M. (1979). Test de Percepción de diferencias. (3ra. Edición). España: TEA Ediciones S.A.

UNESCO (2011). Compendio mundial de la Educación. Recuperado de: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/global-ducationdigest-2011-comparing-education-statisticsacross-the-world-sp.pdf

Verdugo, T. García, L. & Portillo, S. (2014). Inteligencia espacial y su relación con el rendimiento académico en niños escolarizados de 10-12 años. Revista electrónica de investigación educativa Sonorense, Año VI, N° 16 Diciembre. P.p. 9-31.

Vizcarra, C. (2012). Organización perceptiva y escritura cursiva en primer grado de primaria de tres Instituciones educativas del Callao. (Tesis de Maestría). Universidad San Ignacio De Loyola. Lima Perú.

Published
2018-04-13
How to Cite
Coz Apumayta, R. (2018). Program of attention in perceptive difficulties of primary students in Huancayo. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 8(1). https://doi.org/10.18259/acs.2018009
Section
Artículos de investigación