Community transformation for the participation of social actors in the prevention of juvenile crime towards a culture of peace
Abstract
The objective of this study was to develop a transformation for the active participation of society in the prevention of juvenile crime as a strategy for the culture of peace. The absence of peace requires a cultural relevance based on the construction of the values that are so much required in society, regardless of race, creed or ideals, it focuses on living in harmony and this is achieved through forceful mechanisms of action and systematic that emanate from the governmental entities and the common citizens. In relation to the methodology, it is necessary to note that a qualitative approach was used, framed in the IAP (Participatory Action Research) method. To obtain the data, 3 key informants were selected, to whom a semi-structured interview was applied, which covered all the relevance of the topic. These data were analyzed through the categorization, structuring, manual triangulation and with the software for analysis of qualitative data atlas.ti and finally the comparison. From this, the result was the design and execution of an action plan that provided solutions through strategies aimed at responding to the problems posed. The reflections or conclusions were oriented towards the participation of the community through activities contained in the action plan, with the participation of governmental entities.
References
Baguirre, J (2016). La prevención comunitaria del delito a través de la gobernanza local. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5782956.
Arias, D (2014). Jóvenes que participan para transformar: Una propuesta de intervención y empoderamiento a Organizaciones Juveniles de Chía. Recuperado de intellectum.unisabana.edu.co/.../Diana%20Arias%20(tesis)...pdf?sequenc
Calderón, E (2014). La Cultura de Paz como Herramienta Fundamental para Disminuir la Agresividad en la Comunidad V República, Parroquia los Pijigüaos, Municipio Cedeño del Estado Bolívar. Recuperado de Biblioteca digital de la Universidad Experimental de los Llanos Centrales Rómulo Gallegos.
Cardona, J; Carreño, P; Cervera, J; García, E; Mesones, H y Polaino, A (1993). No te Rindas ante la Droga. Engánchate a la Vida. 2da Edición. Ediciones Rialp. Madrid España. Recuperado de books.google.co.ve/books?isbn=8432124087
González, J (2014). Estrategias de políticas públicas de seguridad: un análisis desde el enfoque comunitario en la Universidad Alberto Hurtado de Santiago de Chile. Recuperado de http://repositorio.uahurtado.cl/handle/11242/6610
Lugo, E (2013). Acción y transformación para la prevención de la violencia escolar a través de la Investigación Participativa de Base Comunitaria con niños y niñas. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2332/233227551008.pdf
Martínez, M. (2004). Ciencia y Arte en la metodología cualitativa. México: Trillas.
Velasco, H y Díaz de Rada, Á (1997). “El trabajo de campo”. La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de la escuela. Madrid: Ed. Trotta. Recuperado de https://metodos.files.wordpress.com/2011/03/velascoderada.pdf
Zambrano, A; Muñoz, J y González, M (2012). Variables psicosociales del entorno comunitario asociadas a procesos de desadaptación social en adolescentes: reflexiones a partir de un estudio de caso. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/647/64725418010.pdf