Intellectual virtues and egocentricity in the critical thinking of students of Health Sciences

  • Yanina Rojas Anaya Universidad Continental, filial Cusco
Keywords: Critical thinking, intellectual virtues, egocentric thinking

Abstract

One of the characteristics presented by students who start their higher education is the lack of understanding and analysis of arguments, as well as the lack of open-mindedness to different opinions, which is very important, especially specialties related to health; so it is necessary to investigate and determine the standards of critical thinking such as the intellectual virtues and egocentric thinking in students entering the Professional Schools of Health Sciences of the city of Cusco. The present investigation was non-experimental descriptive. For the collection of data, a questionnaire on intellectual virtues and self-centered thinking was applied to 100 incoming students. For the analysis of data, descriptive statistics were used. The results allowed to identify a low level of intellectual virtues, while the level of egocentric thinking is high, so it is necessary to apply strategies that encourage students to improve these standards of critical thinking.

References

Aburto, C. (Noviembre de 2008)., de Radiografia del Pensamiento Critico en el pais ¿Como se aplica en el Peru? Recuperado el 18 de Enero de 2016 http://www.criticalthinking.org/files/educador%2016%2017.11%20baja.pdf

Bernat de la Rosa, C. M. (2007). (2007) Pensamiento Crítico: ¿Qué es y por qué es importante? Recuperado el 15 de junio de 2015, de http://www.eduteka.org/PensamientoCriticoFacione.php

Campos Arenas , A. (2007). Pensamiento Crítico: técnicas para su desarrollo (1era ed.). Bogota, Colombia: Magisterio.

Facione, P. A. & Facione, N.C. (2007). Pensamiento Crítico ¿Qué es y por qué es importante? Critical Thinking; XXXVIII. (M. Bernat de la Rosa, trad.) California, EEUU: Insight assessment.

Garza, Cervantes, R., y Garza Escamilla R. (2013) Pensamiento Crítico.1era Ed. México: Cengage Learning.

Hernández. L., (13 de Setiembre de 2008). ¿Por qué enseñar a Pensar? Recuperado el 05 de diciembre del 2015.

Herrero J. C. (2016). Elementos del Pensamiento Crítico. Madrid, Alcalá, España: Instituto Universitario de Investigación en Estudios Latinoamericano.

López, G. (2013). Pensamiento Crítico en el Aula. Tesis de pregrado. Universidad de Autónoma de Morelos.

Mcshane, P., Gilis Drage, A., & Benton, J. (2011). Introducción al pensamiento Critico (1era ed.). (P. y. Valdez, Ed.) Madrid, España: Tecnologico de Monterrey.

Ministerio de Educación, (2007) Guía para el desarrollo del Pensamiento crítico (2da ed.). Chorrillo, Lima, Perú: Metrocolor S.A.

Montoya, J. (2005). Estrategias didácticas para fomentar el pensamiento crítico en el aula. Tesis de Maestría. Universidad Católica del Norte.

Parra. (2013). Desarrollo de habilidades de pensamiento crítico en estudiantes. Tesis de Maestría. Universidad de Guayaquil.

Roca, J. (2013). El desarrollo del pensamiento crítico a través de diferentes metodologías docentes en el Grado en Enfermería. Tesis de Maestría. Universidad de Barcelona.

Published
2019-12-27
How to Cite
Rojas Anaya, Y. (2019). Intellectual virtues and egocentricity in the critical thinking of students of Health Sciences. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 9(2), 1-7. Retrieved from https://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/662
Section
Artículos de investigación