Virtual Environments and Learning of the students of the Professional School of Systems Engineering of the National University of Huancavelica, Pampas

  • John Rojas Bujaico Universidad Nacional de Huancavelica
  • Miriam Angoma Astucuri Universidad Nacional de Huancavelica
  • Freddy Huayta Meza Universidad Nacional de Huancavelica
  • Luis Pacheco Moscoso Universidad Nacional de Huancavelica
Keywords: Virtual environment, Teaching - Learning, Online, Virtual classroom, Learning content

Abstract

Virtual environments represent great opportunities within the teaching-learning environment for both teachers and students in terms of flexibility, accessibility and many times in costs. The research aimed to establish the relationship between virtual environments and student learning at the Professional School of Systems Engineering at the National University of Huancavelica in 2018. The research was of the basic type, correlational level, design descriptive - correlational and made use of the general scientific method and the specific statistical and hypothetical deductive methods. The study population was made up of all the students of the Professional School of Systems Engineering of the National University of Huancavelica, which were 188 students, a probabilistic sample of 126 students was taken from them. The survey techniques were used with their survey questionnaire instruments with their reliability criteria (Cronbach's Alpha: 0.986) and the validity criterion (Expert judgment: 90%). The research concludes with a significance level of 5% that there is a strong direct and significant relationship (p - value: 0.000 < 0.010) between virtual environments and student learning at the Professional School of Systems Engineering at the National University. of Huancavelica in the period 2018.

References

Barberà, E., Badia, A., Colomina, R., Coll, C., Espasa, A., Sigalés, C. (2002). Pautas para el análisis de la intervención en entornos de aprendizaje virtual: dimensiones relevantes e instrumentos de evaluación, Journal Reviev, 1–35.

Barriga, F. D., & Gerardo, H. R. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: Mc Graw Hill.

Castañeda, L., & López, P. (2007). Entornos Viirtuales de Enseñanza Aprendizaje: Moodle para profesores.

Duart, J. M., Saigí, F., & Lara, P. (2003). Gestión de contenidos en el diseño de contenidos educativos en línea. México: Mc Graw Hill.

Farías, G. M. (2010). Espacios de Aprendizaje en Educación Superior: de la Profesionalización a la Innovación para la Transformación Social. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 2, 9.

Fripp, J. I. (2018). Johan Iván Fripp Anicama. Lima: Pontificie Universidad Catolica del Perú.

Humanante, P. R. (2013). Aporte de las Aulas Virtuales a los Entornos Personales de Aprendizaje (PLE) de los estudiantes de la Carrera de Informática Aplicada a la Educación de la Universidad Nacional de Chimborazo. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Lévy, P., & Medina, M. (2007). Cibercultura :informe al Consejo de Europa. Ciencia, Tecnología y Sociedad, 16, 230.

López, E., & Ortiz, M. (2018). Uso de entornos virtuales de aprendizaje para la mejora del rendimiento académico en estudiantes de quinto grado en la institución educativa pozo nutrias 2. Lima: Universidad Privada Norbert Winer.

Manso, M. (2017). Contribuciones a la mejora del soporte al aprendizaje autorregulado en entornos virtuales de aprendizaje. Vigo: Universidad de Vigo.

Martínez, N. L., Galindo, R. M., & Galindo, L. (2013). entornos virtuales de aprendizaje abiertos ; y sus aportes a la educación. La Educación Virtual en los cinco Continentes, 16.

Morales, Y. P., & Mosquera, C. R. (2016). Relación del uso de aulas virtuales y aprendizaje de las matemáticas en estudiantes de sexto grado del centro educativo los laureles, Barrancabermeja - Colombia, 2015. Universidad Privada Norbert Wiener.

Onrubia, J. (2016). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. Revista de Educación a Distancia (RED). https://doi.org/10.6018/red/50/3

Pozo, J. I. (2006). Teorias cognitivas del aprendizaje (Novena). Madrid: Paraninfo.

Rodríguez, M. D. la C., & Barragán, H. M. (2017). Entornos virtuales de aprendizaje como apoyo a la enseñanza presencial para potenciar el proceso educativo. Killkana Social, 1(2), 7. https://doi.org/10.26871/killkana_social.v1i2.29

Rojas, N., Perez, F., Torres, I., & Everardo, P. G. (2014). Las aulas virtuales : una opción para el desarrollo de la Educación Médica. The virtual classroom : an option for the development of medical, 6(2), 231–247.

Romero, F. (2009). Aprendizaje significativo y constructivismo. Revista Digital para profesionales de la enseñanza.

Sanchez, S. G. (n.d.). Los contenidos de aprendizaje. Lima: San Marcos.

Sánchez, J. (2009). Pixel-Bit . Revista de Medios y Educación ISSN : 1133-8482 Universidad de Sevilla España Sánchez Rodríguez, José plataformas de enseñanza virtual para entornos educativos Universidad de Sevilla, España Disponible en : http://www.redalyc.org/arti
Published
2019-06-28
How to Cite
Rojas Bujaico, J., Angoma Astucuri, M., Huayta Meza, F., & Pacheco Moscoso, L. (2019). Virtual Environments and Learning of the students of the Professional School of Systems Engineering of the National University of Huancavelica, Pampas. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 9(1), 23-29. Retrieved from https://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/711
Section
Artículos de investigación