Sexist discourse in articles published in indexed journals from universities in the Junín region, Peru

  • Liliana Treviños Noa Universidad Continental
Keywords: sexism, grammatical gender, popular science articles, scientific writing, indexed journals

Abstract

The use of a language that makes men or women invisible as social subjects leads to the permanence and naturalization of prejudices. Thus, this research sought to focus on sexism from different perspectives and reflect on the permanence of sexist discourse in various popular science publications. For this, a qualitative research approach was chosen and the use of the dialectical hermeneutic method. Likewise, content analysis sheets were designed for the empirical evidence of the subject investigated. Thus, it was verified that the androcentric wording persists hegemonically and the generic use of the masculine continues to be preferred. Therefore, reflection is necessary to make visible the presence of women in academic work. Finally, an Orientation Guide was proposed for the use of non-sexist language in academic writing and thus educate in the use of language in favor of equality between women and men.

References

Berger, P. y Luckmann, T. (1999). La construcción social de la realidad. Amorrortu.

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Ed. Anagrama.

Cabeza, M. y Rodríguez, S. (2013). Aspectos ideológicos, gramaticales y léxicos del sexismo lingüístico. Estudios filosóficos. http://dx.doi.org/10.4067/S0071-17132013000200001

Ciccia, L. (2017). La ficción de los sexos. Hacia un pensamiento neuroqueer desde la epistemología feminista. [Tesis Doctoral, Universidad de Buenos Aires. Facultad de Letras. Argentina]. Repositorio institucional. http://repositorio.filo.uba.ar/xmlui/bitstream/handle/filodigital/4638/uba_ffyl_t_2017_se_ciccia.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Collins, F. (2006). Praxis de la diferencia. Notas sobre lo trágico del sujeto. En Segarra, M. (Ed.). Praxis de la diferencia: liberación y libertad (pp.21-43). Icaria.

Corbetta, P. (2007). Metodologías y técnicas de investigación social. Mc Graw Hill.

Ditus, R. (2018). La historiadora Amparo Moreno y su crítica al discurso moderno. Légete. Estudios de Comunicación y Sociedad, 11, 67-91. https://www.revistachilenasemiotica.cl/l/este-es-un-articulo-con-imagenes/

Glezerman, M. (2016). Sí, hay un cerebro femenino y otro masculino: morfología versus funcionalidad. PNAS, 113(14). https://doi.org/10.1073/pnas.1524418113

Gonzáles, M. y Delgado de Smith, Y. (2016). Lenguaje no sexista, Una apuesta por la visibilización de las mujeres. Comunidad y Salud, 14(2), 86-95.

Jule, G. (2007). El lenguaje. Akal.

León Duarte, G.A. (2005). Ejercicios de lectura crítica no androcéntrica en el texto académico de la comunicación. Ámbitos, (14), 309-330. https://www.redalyc.org/pdf/168/16801417.pdf

Márquez, M. (2016). Bases epistemológicas del debate sobre el sexismo lingüístico. Arbor, 192(778), 307. http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2016.778n2010

Murillo, J., Martínez-Garrido, C. y Belavi, G. (2017). Sugerencias para escribir un buen artículo científico en Educación. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(3), 5-34. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.3.001

Palacio, L. (2009). Epistemología y Pedagogía de género: el referente masculino como modo de construcción y transmisión del conocimiento científico. Horizontes Educacionales, 14(1), 65-75. http://redalyc.uaemex.mx/pdf/979/97912444005.pdf

Pessoto, A. L. (2019). Lingua para todes: um olhar formal a expressão do gênero gramatical no Protuguês e a demanda pela lengua(gem) inclusica. Revista Ártemis, 28(1), 160-178, https://doi.org/10.22478/ufpb.1807-8214.2019v28n1.41827

Quezada, J. (2014). Estereotipos de género y usos de la lengua. Un estudio descriptivo en las aulas y propuestas de intervención didáctica, [Tesis Doctoral de Universidad Murcia. España]. Repositorio institucional. http://hdl.handle.net/10803/134960

Rubio, A. (2014). Perspectivas bioéticas. El lenguaje y la igualdad efectiva entre mujeres y hombres. Revista de Bioética y Derecho, (38), 5-24, https://revistes.ub.edu/index.php/RBD/article/view/17042

Syobodová, P. (2020). Manifestação da feminização linguística nos textos jornalísticos em português de Moçambique. Études Romanes de Brno, 41(2), 2-17. https://doi.org/10.5817/ERB2020-2-17

Van-Dijk, T. (2017). Análisis Crítico del Discurso. Revista Austral de Ciencias Sociales. (30), 203-222. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2016.n30-10

Wodak, R. (Ed.) (1997). Gender and discourse. CA. Sage.

Published
2022-12-22
How to Cite
Treviños Noa, L. (2022). Sexist discourse in articles published in indexed journals from universities in the Junín region, Peru. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 10(1), 25-37. https://doi.org/10.18259/acs.2022003
Section
Artículos de investigación