Challenges to improve and strengthen post-pandemic higher education teaching

  • Erika Janeth Villarreal Castañeda Universidad Tecnológica de Matamoros, México
  • Alicia Estrada Torres Universidad Tecnológica de Matamoros, México
Keywords: pandemic, teaching, covid – 19, new normality

Abstract

The closure of schools due to the 2019 coronavirus pandemic meant that 1,570 million students from 191 countries were affected overnight, according to data from the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO, 2020). Analyzing the impact of this global phenomenon is essential to establish lines of action that help reduce educational inequality and school dropout, as well as improve higher education in terms of their graduation profiles and can contribute and successfully enter the labor market. In Mexico, like many other countries, there was no pedagogical and technological training to face this educational disruption. However, despite this, continuity was ensured in the 2020 cycles and part of 2021, evidencing a series of challenges that set a precedent in the academic life of the student and the professor in terms of the forced transformation of the teaching-process. learning and the way of seeing the school in the "new normality".

References

Delgado, P. (2020). Aprendizaje sincrónico y asíncrono: definición, ventajas y desventajas. https://observatorio.tec.mx/edu-news/aprendizaje-sincronico-y-asincronico-definicion

Delgado, P. (2020). La capacitación docente, el gran reto de la educación en línea. https://observatorio.tec.mx/edu-news/capacitacion-docente-covid

García, S. (2020). Repensando la educación para un modelo 100% en línea. https://observatorio.tec.mx/edu-news/decalogo-educacion-online

Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI] (2021). Encuesta para la Medición del Impacto COVID-19 en la Educación (ECOVID-ED): presentación de resultados. https://www.inegi.org.mx/investigacion/ecovided/2020/#:~:text=El%2023%20de%20abril%20de,de%20la%20ECOVID%2DED%202020.

Mejía, C., Michalón, D., Michalón, R., López, R., Palmero, D., y Sánchez, S. (2017). Espacios de aprendizaje híbridos. Hacia una educación del futuro en la Universidad de Guayaquil. Medisur, 15(3). http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/3605

Miguel, J. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, Vol. L. núm. Esp. pp. 13-40, 2020. https://www.redalyc.org/jatsRepo/270/27063237017/html/index.html

Morán, L., Álvarez, G. y Manolakis, L. (2021). Experiencias de aprendizaje estudiantil en la pandemia. Un análisis acerca de la sincronía y asincronía en la formación universitaria Virtualidad, Educación y Ciencia, 24(12), pp. 49-71. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/36311/36640

Moreno, F., Ochoa, F., Mutter, K. y Vargas, E. (2021). Estrategias pedagógicas en entornos virtuales de aprendizaje en tiempos de pandemia por Covid-19. Revista de Ciencias Sociales, 27(4), pp. 202-213. https://www.redalyc.org/journal/280/28069360015/html/

Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la Educación Superior, 194(49), pp. 1-8. https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1120

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. [UNESCO], (2020). COVID 19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf

Published
2023-05-25
How to Cite
Villarreal Castañeda, E. J., & Estrada Torres, A. (2023). Challenges to improve and strengthen post-pandemic higher education teaching. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 11(2), 18-21. https://doi.org/10.18259/acs.2023016
Section
Artículos de investigación

Most read articles by the same author(s)