The semiotic of color in author cinema

  • Sharon Laime Eulogio Universidad Continental
  • Margot Rodriguez Quintana Universidad Continental
Keywords: cinema, semiotics, cinematography, significance

Abstract

The relationship between cinema and semiotics has developed over time and has been used by film analysts to interpret and analyze movies. Semiotics refers to the study of signs and systems of meaning. Different semiotic approaches, such as Italian and French semiotics, have been used in genres like film noir, where they employ semiotic approaches as a tribute to cinema and have influenced how films are constructed. In cinema, images and sound are key elements to impact viewers. Sound and image determine the viewer's perspectives and define cinematic narrative. Semiotic concepts, such as indexical, iconic, and symbolic signs, are used in cinema to enhance narrative development and visual communication. Color semiotics is an important aspect in film. Color has the ability to convey messages and emotions and is intentionally used in films. Film directors employ color semiotics to create their own visual language and convey meanings through the colors used.

References

Albers, J. (2020). La interacción del color. Acervofadu. Obtenido de https://biblioteca.fadu.uba.ar/catalogo/albers/pdf/albers.pdf

Blanco Perez, M. (20 21). Cine y semiótica transdiscursiva. El cine digital en la era de las multipantallas: un nuevo entorno, un nuevo espectador. Universidad de Sevilla, España, 3. doi:10.32870/cys.v2021.7886

Fernandez , M., Gutiérrez, A., & Arias, D. (2019). Aprendizaje de dos conceptos semióticos para el análisis cinematográfico. Sophia-Educación, 1(5), 109-118.

Maita, N., & Vejar, R. (2018). Eterno resplandor de una mente sin recuerdos: un analisis de fílmico del color en el uso del plano medio. Universidad Católica Andres Bello. Obtenido de http://catalogo-gy.ucab.edu.ve/documentos/tesis/33454.pdf

Ramon, F. (2022). Vértigo (1958) de Hitchcock: la utilización del cromatismo en la descripción de patologías médicas de los personajes. Revista de medicina y cine. doi:10.14201/rmc.27195

Saenz Miguel. (2019). Retórica del cine de autor en la producción audiovisual de David Lynch. Alfonzo Velez Pliego. Obtenido de https://hdl.handle.net/20.500.12371/4777

Sáenz, M. O. (2019). Retórica del cine de autor. Universidad Autónoma de Puebla. doi:https://repositorioinstitucional.buap.mx/handle/20.500.12371/4777

Velez, A. (2019). El lenguaje del color. Aplicación de la semiótica del color cinematográfico en las aulas. Educación artística: revista de investigación, 5(10), 313-327. doi:https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7181271

Vigier, L. (2019). Louis Aragon y el cine. Centro Boñuel Calanda. Obtenido de https://www.google.com.pe/books/edition/Louis_Aragon_y_el_cine/xmKPDwAAQBAJ?hl=en&gbpv=1&dq=el+cine&printsec=frontcover

Published
2023-08-27
How to Cite
Laime Eulogio, S., & Rodriguez Quintana, M. (2023). The semiotic of color in author cinema. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 11(2), 45-57. https://doi.org/10.18259/acs.2023018
Section
Artículos de investigación