Design of Sensory Architecture in Educational Equipment for Children with Autism

  • Tamy Orrego Arauco Universidad Continental
  • Daniela Urpe Yalico Universidad Continental
  • Jemima Carrión Gómez Universidad Continental
Keywords: autism, sensory, multisensory space, enhancing skills

Abstract

Sensory architecture is the most crucial for the proper educational development of children with autism spectrum disorder. Adapting environments and spaces to meet the sensory needs of a child with these characteristics depends on the sensitivity they present to the things around them, the right elements in a space specially developed for them, helps to enhance their skills. Achieving the development of spaces that improve the well-being of children with autism implies an extensive review of the disorder, as well as of the appropriate strategies that provide the best support. In this article, a broad investigation is made on the most important points that address the disorder and its practical application for the design of sensory spaces in the educational environment.

References

Ancajima Silva, R. I., & Martinez Cerda, J. S. (2021). Arquitectura sensorial aplicada en el diseño de espacios educativos para niños con Síndrome de Down en San Juan de Lurigancho. Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/89423

Arbulu Vasquez, O. A. (2021). Arquitectura sensorial aplicada al diseño de un centro especializado en niños con trastorno del espectro autista en Chiclayo. http://tesis.usat.edu.pe/handle/20.500.12423/3915

Basilio Briceño, K. A. (2021). La influencia de la percepción sensorial en los espacios de aprendizaje en una I.E. para niños con autismo en Trujillo – 2021. Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/66524

Baumers, S., & Heylighen, A. (2010). Harnessing Different Dimensions of Space: The Built Environment in Auti-biographies. En Designing Inclusive Interactions: Inclusive Interactions Between People and Products in Their Contexts of Use (pp. 13-23). https://doi.org/10.1007/978-1-84996-166-0_2

Castañeda-Sifuentes, L., Maya-López, M., & Leyva-Picazo, V. (2022). Arquitectura Para El Autismo: Una Reflexión Del Diseño De Ambientes De Aprendizaje. Revista Legado de Arquitectura y Diseño, 17(31). https://www.redalyc.org/journal/4779/477970601011/html/#gf1

Gehl, J. (2014). Ciudades para la gente. Infinito.

Gómez-León, M. I. (2019). A través de los ojos del niño con trastorno del espectro autista. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v7.1876

Habbak, A. L. Z., & Khodeir, L. (2023). Multi-sensory interactive interior design for enhancing skills in children with autism. Ain Shams Engineering Journal, 14(8), 102039. https://doi.org/10.1016/j.asej.2022.102039

Hinojosa, S. C. (2018). El patio de luz como elemento de control lumínico al interior de los espacios arquitectónicos, caso de estudio: La Casa Batlló. Estoa. Journal of the Faculty of Architecture and Urbanism, 7(13), Article 13. https://doi.org/10.18537/est.v007.n013.a11

Hopkins, O. (2014). Architectural Styles. https://www.bnccatalist.ca/viewtitle.aspx?id=1522461

ILUMINET. (2017). Iluminación para el autismo y otras condiciones del neurodesarrollo | Iluminet revista de iluminación. https://iluminet.com/iluminacion-para-el-autismo-y-otras-condiciones-del-neurodesarrollo/

Midence, K., & O’neill, M. (1999). The Experience of Parents in the Diagnosis of Autism: A Pilot Study. Autism, 3(3), 273-285. https://doi.org/10.1177/1362361399003003005

Picardo Joao, O., Miranda de Escobar, A. D., Salmerón, J. E., & Oliva, H. (2014). Pedagogía, didáctica y autismo. UFG Editores. https://ri.ufg.edu.sv/jspui/handle/11592/8812

Reátegui Rodríguez, J. A., & Vásquez Samillan, R. A. (2021). Diseño de un centro educativo básico especial para mejorar la calidad de vida de niños autistas, Pachacamac 2021. Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/63692

Roa, A. S. (2002). La Arquitectura como experiencia: Espacio, cuerpo y sensibilidad. Univ. Nacional de Colombia.

Turner, W. (2022). El paisaje hecho realidad – Descubrir el Arte, la revista líder de arte en español. https://www.descubrirelarte.es/2022/08/08/william-turner-el-paisaje-hecho-realidad.html

Published
2024-07-10
How to Cite
Orrego Arauco, T., Urpe Yalico, D., & Carrión Gómez, J. (2024). Design of Sensory Architecture in Educational Equipment for Children with Autism. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 12(2), 75-85. Retrieved from https://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/887
Section
Artículos de investigación