Integrated vision in the didactics of teaching, learning and evaluation for biochemical subject applied in the UNERG Venezuela

  • Zulay Palima González Universidad Nacional Experimental Rómulo Gallegos
Keywords: Teaching dynamics, meaningful learning, evaluation, pedagogy

Abstract

The general objective of this research was to analyze the methodological and pedagogical strategies implemented in the teaching -learning and evaluation of the applied biochemical subject, from the significant learning under an integrative perspective in the faculty of dentistry of the UNERG. the methodology which focuses on the positivist paradigm, with a quantitative approach, the type of research is descriptive, its design is non-experimental longitudinal, the population is the first year students of the dental school who take the subject Applied biochemistry, the sample is 5 sections of 50 students for a total of 250 which represents 30% of the population, the technique of data collection is the survey and the data collection is the questionnaire, as results were obtained. 90% of the students preferred the following evaluation strategies.1. micro class given by the students with the clarifications of the facilitator of the subject at the end of the participation of the same. 2. workshops based on the topics that are developed in the Micro class. 3. Search and presentation of scientific articles on the subject that is developed with a dental approach. It was concluded that the teaching, learning and evaluation dynamics should be based on an open approach to methodology and educational pedagogy.

References

Alonso, T. (2001). “Motivación y estrategias de aprendizaje. Principios para su mejora en alumnos universitarios".

Alonso, C., Gallego, D., Honey, P. (1993). Los estilos de aprendizaje. Bilbao: Mensajero.

Alonso, L. (2000). ¿Cuál es el nivel o dificultad de la enseñanza que se está exigiendo en la aplicación del nuevo sistema educativo? Revista EDUCAR, 26, pp. 53-74.

Álvarez, C (2017). La didáctica un proceso consiente de enseñanza y aprendizaje. Revista CINTEX N7. Cuba. Recuperado de: www.pascualbravo.edu.co:5056/cintexpb/index.php/cintex/article/view/183.

Ausubel, D., Novak, J., Hanesian, H. (1976) Psicología cognitiva. Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.

Bruner, J. (1978). El proceso mental del aprendizaje. Madrid: Narcea.

Cantón M. (2000). La calidad desde una perspectiva aplicada.

Ferrández, A., Puente, J. (1992). Evaluación de personas adultas. Psicopedagogía y Micro didáctica. Madrid: Diagrama.

Gallegos, J. (2001). Revista ciencias de la educación. p. 65 - Portal de Revistas. Recuperado de: http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/a4n24/4-24-4.pdf

Gimeno L, Pérez A. Comprender y transformar la enseñanza. 2 ed. Madrid: Morata; 1993.

Gómez A. (1993) Comprender y transformar la enseñanza. 2 ed. Madrid: Morata.

Godino, J (2011). indicadores de idoneidad didáctica de procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Universidad de Granada. Recuperado de: http://www.ugr.es/local/jgodino.

Morlés, A. (1995). La educación ante las demandas de la sociedad del futuro. Investigación y postgrado, I0 (I), I01-143.

Marques (2001). El proceso de enseñanza- aprendizaje-el acto didáctico. Recuperado de: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8929/Elprocesodeensenanza.pdf

Meneses, G. (2007) Universitat Rovira i Virgilintic, interacción y aprendizaje en la universidad ISBN:978-84-691-0359-3/DL: T.2183-2007.

Morín, E. Los 7 saberes Necesarios para la Educación del Futuro. Recuperado de: http://edgarmorinmultiversidad.org/index.php/libros-sin-costo/94-los-7-saber

Piaget, J. (1972). Psicología y Pedagogía. Barcelona: Ariel.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2006). Normas para la elaboración y Aprobación de trabajos técnicos, trabajos Especiales de grado, trabajos de Grado y tesis doctorales.

Villalonga C. & Marta-Lazo, C. modelo de integración educomunicativa de 'apps' móviles para la enseñanza y aprendizaje Páginas 137 a 153 Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación. Nº 46. Enero 2015. ISSN: 1133-8482. e-ISSN: 2171-7966. doi: Recuperado de: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.09

Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Editorial Crítica.

Published
2019-06-28
How to Cite
Palima González, Z. (2019). Integrated vision in the didactics of teaching, learning and evaluation for biochemical subject applied in the UNERG Venezuela. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 9(1), 38-46. Retrieved from http://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/719
Section
Artículos de investigación