Implementation of a praxeological model in the development of a competitive robotics workshop for higher education

  • Nobel Castellanos Bejarano Corporación Universitaria Minuto de Dios (UNIMINUTO)
  • Diana Montealegre Rodríguez Corporación Universitaria Minuto de Dios (UNIMINUTO)
Keywords: praxeological model, robotics, prototypes, significant learning

Abstract

This document accounts for the strategic implementation of the praxeological model in a competitive robotics workshop associated with the training process of technology programs in the university context. The objective was to carry out a free workshop strategy that would strengthen the competitive level of students and promote their participation in different inter-institutional events. The methods used for the development were creative feedback that would allow them significantly in learning about fields of knowledge with robotics. As a result, it was possible to have the analysis of prototypes with technologies and the appropriation of control algorithms, managing to finalize the design and construction of robotic devices that comply with international characteristics for the realization of this type of projects in various categories such as motors, wheels, controls, sensors, etc.

References

Alice, C. E. (2016). Innovations and Challenges in Project-Based STEM Education: Lessons from ITEST. Journal of Science Education and Technology , 825–832.

Arduino (2022). Plataforma Arduino Educación. Obtenido de https://www.arduino.cc/

Aspers, P. A. (2019). What is qualitative in qualitative research. Qualitative sociology, 139--160.

Borjas, J. E. (2020). Validez y confiabilidad en la recolección y análisis de datos bajo un enfoque cualitativo. Trascender, contabilidad y gestión, 79-97.

Bustamante, J. A. (2018). Robótica educativa como propuesta de innovación pedagógica. Obtenido de https://pca.edu.co/editorial/revistas/index.php/gci/article/view/41

Caceres, G. (2014). La importancia de publicar los resultados de Investigación. Rev. Fac. ing., 7-8.

Espinoza, E. E. (2018). La hipótesis en la investigación. Mendive. Revista de Educación, 122-139.

Favor, P. D. (2021). González Fernández, María Obdulia; Flores González, Yadira Alejandra; Muñoz López, Claudia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias.

Gallo, D. C. (2022). A Praxeological Model for the Study of the Laplace Transform in Mechatronics. Pontificia Universidad Católica de Perú.

Gutiérrez, R. (2017). El trabajo interdisciplinario. Reflexiones del profesor de apoyo sobre su funcionalidad en los servicios de educación especial. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 58-80.

Juliao, C. G. (2017). La praxeología: una teoría de la práctica. Bogotá D.C: UNIMINUTO.

Martín, M. T. (2021). Vivir con robots. Reflexiones éticas, jurídicas, sociales y culturales. Obtenido de https://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/view/2444

Medina-Díaz, M. d.-C. (2020). Validez y confiabilidad en la evaluación del aprendizaje mediante las metodologías activas. Alteridad. Revista de Educación, 270-284.

Ortiz, L., & Oviedo, W. (2019). Robótica educativa utilizando métodos STEAM con arduino. Obtenido de https://www.researchgate.net/profile/Luis-Ortiz-74/publication/335128041_ROBOTICA_EDUCATIVA_UTILIZANDO_METODO_STEAM_CON_ARDUINO_Y_IMPRESION_3D/links/5d519d1aa6fdcc370a90ce40/ROBOTICA-EDUCATIVA-UTILIZANDO-METODO-STEAM-CON-ARDUINO-Y-IMPRESION-3D.pdf

Peña, C. (2020). Descubriendo Arduino . Buenos Aires: Six Ediciones.

Quiroz, A. T. (2016). La comunicación como medio de revelación. Revista Perseitas, 202-232.

Rodríguez-Pérez, M. V. (2019). Reflexión sobre las prácticas educativas que realizan los docentes universitarios: El caso de la Facultad de Educación de UNIMINUTO. Formación universitaria, 109-120.

Romo-Vázquez, A. (2014). La modelización matemática en la formación de ingenieros. Educación matemática, 314-338.

Sánchez, M. D. (2019). Pensamiento computacional, Robótica y Programación en educación. Obtenido de https://revistas.um.es/riite/article/view/407731

UNIMINUTO (2020 - 2025). Plan de desarrollo institucional: Aprendizaje para la transformación. Bogotá : Uniminuto.

UNIMINUTO (2022). Robótica Competitiva. Obtenido de https://robotica-competitiva.jimdofree.com/

Valverde, B. (2020). La importancia de la Robótica como eje en el desarrollo de la sociedad. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7554370

Vargas, S. A. (2013). Estrategia para el desarrollo de aprendizajes en ingeniería basado en robótica educativa y competitiva: caso Universitaria de Investigación y Desarrollo, udi. Ingeniería solidaria, 153-159.

Vitaller, J. M. (2004). La investigación cualitativa: una alternativa también válida. Atención Primaria, 161-166.

Zambrano, Ó. (2018). Estudio Filantrópico del Modelo Pedagógico de Praxeología de UNIMINUTO. Educación y Humanismo , 34. Obtenido de Educación y Humanismo, ISSN 0124-2121, Vol. 20, Nº. 34, págs.: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6395370.

Published
2023-01-18
How to Cite
Castellanos Bejarano, N., & Montealegre Rodríguez, D. (2023). Implementation of a praxeological model in the development of a competitive robotics workshop for higher education. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 11(1), 45-56. https://doi.org/10.18259/acs.2023006
Section
Artículos de investigación