Employability skills of higher education graduates: An approach from the maquiladora industry of H. Matamoros, Tamaulipas, Mexico

  • Erika Villarreal Castañeda Universidad Tecnológica de Matamoros UTM
  • Alicia Estrada Torres Universidad Tecnológica de Matamoros UTM
Keywords: employability, employability skills, transversal skills, key skills, decent work, higher education

Abstract

This article has the objective of prioritizing the employability skills of higher education graduates in the maquiladora industry in H. Matamoros Tamaulipas during the year 2022. This exploratory research is quantitative with a descriptive scope and cross-sectional design. For data collection, the survey technique was transmitted with a questionnaire under the Likert scale. The results obtained made it possible to rank the three skills with the greatest demand in the maquiladora industry, being flexibility and adaptation to change in the first place, learning capacity in the second place, and teamwork in the third place. The foregoing allows us to conclude that the maquiladora industry in the city of H. Matamoros, Tamaulipas, Mexico demands graduates from Higher Education institutions with transversal skills to meet their organizational objectives and counteract the disruptive effects of atypical contingencies such as the COVID pandemic. -19.

References

Cognos Online. (19 de agosto de 2021). Cognos Online. https://cognosonline.com/mx/blog-mx/tipos-competencias-laborales/

Díaz, E. (2019). Educación para la empleabilidad: enfoque de la investigación educativa. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10(19), 121-138. https://doi.org/10.33010/ierierediech.v10i19.71

Formichella, M. y London, S. (2012). Empleabilidad, educación y equidad social. Open Edition Journals, 47, 79-91. https://journals.openedition.org/revestudsoc/8023

Gómez, M. A. (2012). La Noción de Empleabilidad: Una Mirada desde la Perspectiva de las Organizaciones. Katharsis, 13, 63-83. file:///C:/Users/ICORE5/Downloads/Dialnet-LaNocionDeEmpleabilidad-5527496.pdf

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed). México D.F.: McGraw-Hill.

Secretaria de Educación Pública. (28 de Abril de 2018). Secretaria de Educación Pública. https://www.gob.mx/sep/articulos/certifica-tus-competencias-labores-conoce-el-conocer#:~:text=Las%20competencias%20de%20las%20personas,excelencia%20en%20su%20vida%20laboral

Solano Solano, J., García Vences, D., & Uzcátegui Sánchez, C. (2017). Empleabilidad e inserción laboral de los recién graduados de la Carrera Gestión Empresarial en la Universidad Metropolitana. Universidad y Sociedad, 9(4), 90-96. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

OECD (2019), Higher Education in Mexico: Labour Market Relevance and Outcomes, Higher Education, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264309432-en. https://www.oecd.org/centrodemexico/medios/educacion_superior_en_mexico.pdf

Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la Educación Superior 194 vol. 49, pp. 1-8. https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1120

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2022). Competencias para la vida y el trabajo. https://www.unesco.org/es/education/skills

Organización Internacional del Trabajo (2020). Manual de orientaciones metodológicas para la realización de actividades de aprendizaje para el desarrollo de competencias de empleabilidad. https://www.oitcinterfor.org/publicaciones/cinterfor/M_empleabilidad_orientaciones

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (2017). Informe de diagnóstico de la estrategia de habilidades de la OCDE: México 2017. https://www.oecd-ilibrary.org/education/oecd-skills-strategy-diagnostic-report-mexico-2017_9789264287679-en

Piedrahita, A. & Mina, Dayana (2019). Competencias que Determinan la Empleabilidad de los Egresados de los Programas de Pregrado de la Universidad ICESI. https://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/10906/85368/1/TG02612.pdf

Ramos, C. (2020). Los alcances de una investigación. CienciAmerica, 9(3), https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7746475.pdf

Real Academia Española (2022). Empleabilidad. https://dle.rae.es/empleabilidad

Secretaría de Hacienda y Crédito Público (2021). Impacto de la pandemia COVID-19 en el mercado laboral mexicano y en SAR. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/656430/AP-05-2021_Impacto_de_la_Pandemia_en_el_Mercado_Laboral_VFF.pdf

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. [UNESCO], (2020). COVID 19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf

Published
2023-01-23
How to Cite
Villarreal Castañeda, E., & Estrada Torres, A. (2023). Employability skills of higher education graduates: An approach from the maquiladora industry of H. Matamoros, Tamaulipas, Mexico. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 11(1), 94-101. https://doi.org/10.18259/acs.2023010
Section
Artículos de investigación