The philosophy of interculturality in education

  • Wilmer Medina Flores Universidad Nacional del Centro del Perú
Keywords: Intercultural philosophy, intercultural education

Abstract

This document identifies the philosophical foundation of intercultural education in the Junin region; in order to do that, a hermeneutical review on the epistemic foundation based on the philosophy of multiculturalism was performed. It is stated that the intercultural philosophical base of the Junin region is elementary and imprecise, manifested on a lack of a serious educational policy that lays an epistemic foundation for intercultural education. The Regional Curriculum Design of Junin briefly establishes the rescue of traditional elements, local languages, cultural events, but it does not define an intercultural approach, and much less an intercultural philosophy. In the academic field it is perceived that the proposals of intercultural and bilingual education will not succeed if government agencies do not redefine the concept of multicultural, intercultural and intracultural approach; there lays the complexity of the issue, and this requires an epistemic, exegetical, and hermeneutical re-interpretation. Moreover, in the regional teaching body there is little awareness of the importance of intercultural education and bilingualism.

References

1. Tomasevski K. Los derechos económicos, sociales y culturales: el derecho a la educación. New York: Naciones Unidas/Consejo Económico y Social; 2004.

2. Drange L. Educación intercultural en la Bolivia multicultural y multilingüe contexto intercultural de educación; 2011.

3. Flores Galindo. Autoritarismo, violencia y democracia en el Perú. Lima: Casa de Estudios SUR: 1999.

4. Sánchez G. Educación intercultural Bilingüe desde el Mundo Andino. Revista Peruana de Educación. 2000; 5(1): 87-104.

5. Medina W. El hombre andino en el proceso histórico peruano. Huancayo: UNCP; 1995.

6. Montoya R. La cultura Quechua Hoy. Lima: Hueso humero; 1988.

7. Instituto Nacional de Estadística e Informática [Internet]. Lima: INEI; [Citado el 22 de noviembre de 2014]. Censos Nacionales 2007: XI Población y VI Vivienda. Disponible en: http://censos.inei.gob.pe/cpv2007/tabulados/

8. Ministerio de Educación del Perú. Hacia una educación intercultural Bilingüe de calidad. Propuesta pedagógica. Lima: MINEDU; 2012.

9. Burga E. Estamos construyendo una EIB de calidad para todos los niños y niñas que viven en las zonas rurales y urbanas del país. Lima: Unicef; 2014.

10. Chirinos A. Atlas Lingüístico del Cusco. Lima: Ministerio de Educación/Centro Bartolomé de las Casa; 2001.

11. Coatsworth J. Distintas escuelas diferentes oportunidades. Retos para la igualdad de oportunidades en Latinoamérica. Madrid: Muralla; 2003.

12. Citarilla L. Políticas públicas e interculturalidad. En interculturalidad y educación superior. Buenos Aires: Biblos; 2013.

13. Tubino FJ. El Interculturalismo. En Ministerio de Educación: Lima; 2012.

14. Dietz G. Multiculturalismo, interculturalidad y diversidad en educación. México: Fondo de la Cultura económica; 2012.

15. Panikkar R. Religión, filosofía y cultura. Revista de Ciencias de las Religiones. 1996; (1): 125-148.

16. Fornet-Betancourt R. Transformación intercultural de la filosofía. Bilbao: Desclée de Brouwer; 2001.

17. Fornet-Betancourt R. Filosofía e interculturalidad en América Latina: intento de introducción no filosófica. En: González G. El discurso intercultural. Prolegómenos a una filosofía intercultural. Madrid: Biblioteca Nueva; 2002.

18. Jaramillo L. Que es epistemología. Cinta de Moebio. 2003; (18): 174-178.

19. Sandoval E, Guerra E, Contreras R. Políticas públicas de educación superior intercultural y experiencias de diseños educativos [Internet]. México: Biblioteca virtual de derecho, economía y ciencias sociales; 2010 [Citado el 22 de noviembre de 2014]. Disponible en: http://www.eumed.net/libros-gratis/2010e/830/index.htm

20. Panikkar R. El diálogo interreligioso: la transformación de la misión cristiana en diálogo. Madrid: Darek-Nyumba; 1978.

21. Hall G. La hermenéutica intercultural e interreligioso: Raimon Panikkar. Simposio Internacional sobre la Filosofía Intercultural de Raimon Panikkar. Cataluña: Intercultura; 2002.

22. Márquez-Fernández A, Gutiérrez D. Presencia de la Filosofía Intercultural de Raúl Fornet-Betancourt en América Latina. Apuntes Filosóficos. 2007; 16(31): 115-162.

23. Bourdieu P, Passeron JC. A Reprodução. Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes; 2008.

24. Covarrubias J. Para una filosofía de la interculturalidad, Piracicaba, Sao Pablo: Basil. 2012.

25. Quineche D. La interculturalidad en un enfoque de pedagogía crítica. Seminario Internacional sobre Pedagogía Crítica: Metodología y estrategias. Lima: Instituto de Pedagogía Popular; 2010.

26. Mora J. Filosofía, Educación e Interculturalidad. Revista de Occidente, 2003; (263): 65-89.

27. Méndez M. Aportes de la filosofía intercultural en la tarea educativa. Diá-logos [Internet]. 2009 Julio [Citado el 28 de agosto de 2014]; 3(4): [57-67]. Disponible en: http://www.udb.edu.sv/dialogos/PDF/revistasDIALOGOS4FINAL.pdf

Published
2015-06-24
How to Cite
Medina Flores, W. (2015). The philosophy of interculturality in education. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 5(1). https://doi.org/10.18259/acs.2015004
Section
Artículos de investigación