Teachers’ job satisfaction in the Universidad Continental, 2014

  • Armando Carrillo Fernández Universidad Continental
Keywords: Job satisfaction, teaching, teachers

Abstract

The purpose of this study was to describe the job satisfaction of teachers at the Continental University from their own perspective through a quantitative approach. The research was of descriptive and transversal type. The data collection technique was the survey; the instrument was a questionnaire which allowed extracting the information, captured details and nuances expressed in response scales. The instrument was validated by specialist criterion, and was based on the Job Satisfaction General Scale. The sample consisted of 240 teachers who had different working conditions and performed administrative and academic functions. Some findings regarding job satisfaction are, of the 240 respondents, 92.9% are satisfied doing the teaching, of 190 respondents, 93.4% are satisfied doing teaching and research work, of 122 respondents, 78.7% feel satisfaction teaching and performing administrative duties, of 121 respondents, 94.3% feel satisfaction doing teaching and performing at the same time as a course coordinator, finally of 22 respondents, 68.2% feel satisfaction in teaching and performing as Directors of a Professional Academic School. In conclusion, 93.4% of the Continental University teachers showed a high level of job satisfaction. In addition, teachers who are extrinsically motivated have shown a better performance.

References

1. Xirau R. Introducción a la historia de la Filosofía. México D.F.: Universidad Nacional Autónoma de México; 1987.

2. Câmara SM. Conflicto, Cultura y Compromiso Organizacional: Un estudio en profesorado de las instituciones educativas de la Región Autónoma de Madeira. [Tesis doctoral]. Cádiz: Universidad de Cádiz; 2012.

3. Subaldo L. Las repercusiones del desempeño docente en la satisfacción y el desgaste del profesorado. [Tesis doctoral]. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá; 2012.

4. Jaén M. Predicciones del rendimiento laboral a partir de indicadores de motivación, personalidad y percepción de factores psicosociales. Madrid: Universidad Complutense; 2010.

5. Alicia C. Satisfacción laboral de los docentes del decanato de Administración y Contaduría de la UCLA con relación al clima institucional, bajo un enfoque prospectivo. [Tesis doctoral]. Barquisimeto: Universidad Centroccidental “Lisandro Alvarado”; 2010.

6. López M. Consecuencias psicosociales del trabajo en personal de enfermería como indicadores subjetivos de rendimiento desde el enfoque de la gestión de recursos humanos. [Tesis doctoral]. Murcia: Universidad de Murcia; 2009.

7. Navarro E. Aportación al estudio de la satisfacción laboral de los profesionales técnicos del sector de la construcción: una aplicación cualitativa en la Comunidad Valenciana. [Tesis doctoral]. Valencia: Universidad Politècnica de València; 2008.

8. Maldonado V. La satisfacción en el trabajo y su relación con la efectividad ética organizacional. Caso específico del profesorado universitario. [Tesis doctoral]. San Sebastián: Universidad de Deusto Campus San Sebastián; 2007.

9. Repositorio Digital de tesis PUCP [Internet]. Lima: PUCP; [04 de abril de 2014]. Satisfacción laboral en docentes-directivos con sección a cargo de cuatro instituciones de educación inicial pertenecientes a la UGEL 07 [1 pantalla]. Disponible en: http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/123456789/4734

10. Fromm E. La Revolución de la Esperanza. Austin: Fondo de cultura económica; 2009.

11. Locke E. The relationship of task success to task liking and satisfaction. J Appl Psychol. 1965; 49(5): 379-85.

12. Facultad de Educación de la Universidad César Vallejo. Cultura innovadora y productiva. Trujillo: UCV; 2010.

13. Herzberg F, Mausner B, Peterson RD, Capwell DF. Job attitudes: Review of research and opinion. Pittsburgh: Psychological Service of Pittsburgh; 1957.

14. Maslow A. El hombre autorrealizado. 11ª ed. Barcelona: Kairos; 1995.

15. Elton M. El experimento de Hawthorne en la Western Electric Company. En: España. Ministerio para las Administraciones Públicas. Teoría de la organización, Vol.1. Madrid: INAP; 1993.

Published
2015-06-24
How to Cite
Carrillo Fernández, A. (2015). Teachers’ job satisfaction in the Universidad Continental, 2014. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 5(1). https://doi.org/10.18259/acs.2015007
Section
Artículos de investigación