Prevalence of depression and stress level of students at Universidad Continental of Huancayo, Peru

  • Beck Oscanoa Estrella Universidad Continental
  • Masha Gálvez Vigo
Keywords: Stress, depression, university students

Abstract

The research aim described the depression and its association with the stress level from students of Continental University in Huancayo, Peru. The design of this studio was descriptive - correlational with a sample of 973; 244 students from the faculties of Health Sciences, 376 from Engineering and 353 from Business Sciences. To obtain the database, I used an inventory of self-assessment of stress, and an inventory of depression BDI - II. Among the symptomatic quantifying, the level of mild depression in Health Sciences is 35,2 %, Engineering 31,6 % and Business Sciences 32 %. The level of moderate depression in Health Sciences is 18,9 %, Engineering 15,7 %, Business Sciences 21,2 %. The level of normal stress in Health Sciences is 66 %, Engineering 66 %, and Business Sciences 66,6 %. The level of high stress in Health Sciences is 17,9 %, Engineering 16,7 %, and Business Sciences 19,3 %. Furthermore, the variables according to the overall result of depression and stress are independent because of the P = 0,102<a value. According to the correlation of the overall score of depression and stress symptomatically, it reflects a P = 0,003 <a value, related to stress personality dimension represents a P = 0,004 <a value, indicating correlation between these. In conclusion, I determined that  there is no statistically significant relationship between stress and depression levels. However, depression relates to stress of symptoms and personality.

References

1. Polo A, Hernández J, Poza C. Evaluación del estrés académico en estudiantes universitarios. Universidad Autónoma de Madrid. Disponible en: http://www.unileon.es/estudiantes/atencion_universitario/articulo.pdf

2. Carballo J, Marín M, Pons C, Espada J, Piqueras J, Orgilés M. Diferencias en el consumo de sustancias psicoactivas y psicofármacos entre estudiantes de medicina y psicología en época de exámenes. Salud y drogas. 2011; 11(11): 19 - 30.

3. Durá M. Estilo de vida y conducta de riesgo de los adolescentes universitarios. Reduca. 2010; 2(1): 680 - 695.

4. George M, Siraqyan X, Mores R, De La Barra F, Rodríguez J, López C, et al. Adaptación y validación de dos instrumentos de pesquisa de problemas de salud mental en escolares de primero básico. Revista de psicología de la Universidad de Chile. 1994; 5: 17 - 26.

5. Morrison V, Bennett P. Psicología de la Salud. España: Pearson Prentice Hall; 2008.

6. Reyes C, Carrasco I. Inteligencia emocional en estudiantes de la Universidad del Centro del Perú. Apunt. cienc. soc. 2014; 4(1): 87 – 100.

7. De Camargo B. Estrés, Síndrome General de Adaptación o reacción general de alarma. Revista Médico Científica. 2004; 17(2): 78 - 86.

8. Carrasco I. Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes universitarios de Farmacia y Bioquímica en Huancayo. Apunt. cienc. soc. 2013; 3(1): 36 – 50.

9. Barón R. Psicología. 3ª ed. México: Prentice Hall; 1996.

10. Melgosa J. Sin Estrés. Madrid: Safeliz; 2006.

11. Satchimo A, Nieves Z, Grau R. Factores de Riesgo y Vulnerabilidad al estrés en estudiantes universitarios. Psicogente. 2013; 16(29): 143 - 154.

12. Organización Mundial de la Salud.. Décima Revisión de la Clasificación Estadística Internacional de Enfermedades y Problemas Relacionados con la Salud. Madrid: OMS; 1992. Vol. 2 - CIE 10

13. Korman G, Sarudiansky M. Modelos teóricos y clínicos para la conceptualización y tratamiento de la depresión. Subjetividad y Procesos Cognitivos. 2011; 15(1):119 - 145.

14. Chinchilla A. Tratamiento de las depresiones. Barcelona: Masson; 1997.

15. Enríquez D, Enríquez C, Risco G. Prevalencia de los trastornos mentales y su asociación con el estrés y la calidad de sueño en estudiantes de medicina de la Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. En libro de Resúmenes del XXI Congreso Científico Nacional de Estudiantes de Medicina. Chiclayo - Perú. Sociedad Científica Médico Estudiantil Peruana; 2007.

16. León F, Jara L, Chichón J, Piedra M. Trastornos mentales en estudiantes de medicina. En libro de Resúmenes de la III Jornada Científica de la Escuela de Medicina de la Universidad Católica Santo Toribio Mogrovejo - USAT; 2010.

17. Palomares A. El estrés den la educación. Ensayos. 1996; 11: 153 - 166.

18. Carranza R. Depresión y características demográficas asociados en estudiantes y líderes universitarios de Lima Metropolitana. Apuntes Universitarios. 2012; 2(2): 79 - 90.

19. Borrego C, Cruz J, Gonzales V, Pando L, Quevedo P, Rodríguez M, et al. Ansiedad, depresión y factores demográficos en estudiantes de la Universidad Nacional de Trujillo. Rev. psicol. 2009; 11: 97-109.

20. Cueto G. Niveles de estrés de estudiantes que trabajan y no trabajan en Lima. [Tesis de maestría]. Lima: Universidad de San Martín de Porres; 2001.

21. Carranza R. Propiedades psicométricas del inventario de Beck universitario de Lima. Rev. psicol. 2013; 15(2): 170 - 182.

22. Benavente T, Quispe P, Callata Ll. Niveles de estrés y estrategias de afrontamiento en estudiantes de la facultad de enfermería. UNAS Arequipa. Revista Enfermería Global. 2010; Nº 19.

23. Selye H. The evolution of the stress concept. American Scientist. 1973; (61): 692 - 699.

24. Mauris M, Cortés P, Cabañas GM, Godínez JF, Gonzáles RM, Landero HR. Factores Estresantes asociados al hiperestrés en estudiantes universitarios de la ciudad de Chilpancingo, Guerrero, México. Summa Psicológica UST. 2012; 9(1): 15 - 21.

25. Antúnez Z, Vinet E. Problemas de salud mental en estudiantes de una universidad regional chilena. Rev. Med. Chile 2013: 141: 209-216.

26. Perales A, Sogi C, Morales R. Estudio comparativo de salud mental en estudiantes de medicina de dos universidades estatales peruanas. Anales de la Facultad de Medicina. 2003; 64(4): 239 - 246.

27. Gonzales M, Landero R, García J. Relación entre la depresión, la ansiedad y los síntomas psicosomáticos en una muestra de estudiantes universitarios del norte de México. Rev Panam Salud Pública. 2009; 25(2): 141 - 145.

28. Baena A, Sandoval M, Urbina C, Juárez N, Villaseñor S. Los trastornos del estado de ánimo. Revista Digital Universitaria [Internet]. 2005 noviembre [20 de agosto de 2015]; 6(11): [aprox. 1 pantalla]. Disponible en: http://www.revista.unam.mx/vol.6/num11/art110/nov_art110.pdf

Published
2016-03-31
How to Cite
Oscanoa Estrella, B., & Gálvez Vigo, M. (2016). Prevalence of depression and stress level of students at Universidad Continental of Huancayo, Peru. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 6(1). Retrieved from https://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/357
Section
Artículos de investigación