Demand for business services in the Junín region

  • Marco Cajas Ríos Universidad Continental
Keywords: Competitive management, business, economic impact

Abstract

The objective was to determine the demand for business services of businessmen from the Junín region to improve competitiveness. In the methodology the cross-descriptive design was used. The sample was non probalistic, by quotas, the sample size was 400 companies from the provinces of Huancayo, Chupaca, Concepcion, Jauja, Tarma, Chanchamayo, Satipo, Junín and Yauli of the department of Junín in Peru. A structured questionnaire was used for the collection of information that was applied according to the components necessary for the investigation. In the results it was determined that the businessmen of Junín requested the business development services in 38 %; search for new business opportunities 19 %; and to promote the training of their workers by 14 %. In conclusion, good practices on competitive management generate better levels of economic indicators. It is therefore necessary to continue promoting business development programs such as training, technical assistance, counseling and market information, allowing companies to achieve their objectives towards greater economic impact and grown in the region.

References

Acosta, M. (1996). Factores financieros internos y competitividad empresarial. Barcelona: Universidad de la Laguna.

Armendáriz, E., Jaramillo, F., & Zegarra, L. (2001). Las barreras al crecimiento económico en Junín (1° ed.). Junín: Nova Print.

Banco Central de Reserva del Perú. (2013). Competitividad en el Perú. Lima: Banco Central de Reserva del Perú.

Banco Central de Reserva del Perú. (2013). Encuentro económico: Informe económico social. Junín: Banco Central de Reserva del Perú.

Banco Central de Reserva del Perú. (2014). Junín: Síntesis de actividad económica marzo 2014. Junín: Banco Central de Reserva del Perú.

Bolsa de Valores de Lima. (2014). Prácticas de buen gobierno corporativo. Lima: Bolsa de Valores de Lima.

Caresani, D. (2010). Modelos de conductas tecnológicas y su impacto en la competitividad empresarial: El caso de las PYME industriales argentinas. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.

Conde, J. (2009). La innovación como determinación de competitividad en la industria textil. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Giorgis, A. (2009). Factores que afectan la competitividad de las empresas agropecuarias de la zona norte de la provincia de la pampa. Córdoba: Universidad de Córdoba.

Indacochea, A., Ascencio, O., Carranza, F., de los Rios, L., & Wendorff, J. (2005). Junín competitivo: Valle del Mantaro (1° ed.). Junín: Páginas del Perú.

Instituto Peruano de Economía. (2014). Índice de competitividad regional 2014. Lima: Instituto Peruano de Economía.

Medina, U., & Gonzáles , A. (2007). Aproximación a los factores determinantes de la competitividad de la empresa de distribución comercial. Barcelona: Universidad de la Laguna.

Ministerio de Comercio Exterior y Turismo. (2005). Plan estratégico regional exportador: Proyecto crecer. Lima: Ministerio de Comercio Exterior y Turismo.

Ministerio de Economía y Finanzas. (2013). 7 pasos a la competitividad. Lima: Ministerio de Economía y Finanzas.

Porter, M. (1996). Ventaja competitiva (3° ed.). Ciudad de México: Continental.

Santana, T. (2010). Innovación y competitividad en la industria azucarera de México. Ciudad de México: Instituto Politécnico Nacional.

Published
2016-04-01
How to Cite
Cajas Ríos, M. (2016). Demand for business services in the Junín region. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 6(2). https://doi.org/10.18259/acs.2016019
Section
Artículos de investigación