Considerations and strategies for the implementation of a quality management system ISO 9001, in the framework of licensing and accreditation of university higher education in Perú

  • Pedro Angulo Herrera
  • Pedro Angulo Alvarado
  • Elizabeth Coronel Capacyachi
  • Juan Espinoza Blanco
Keywords: Quality management system, licensing, accreditation, ISO 9001 in universities

Abstract

The new University Law has marked a before and after in the peruvian educational context with prospective towards a more competitive market. The quality management plan of the Licensing and the quality management system (QMS) of the accreditation facilitate the functional change of the university towards systemic management based on processes. However, before the implementation of the QMS is necessary some considerations such us What is quality and what for?, What is the purpose of education in our environment?, What is education with quality or educational quality?, What is a quality management plan?, What is quality management?, ¿What is a quality management system? What is quality assurance? The university has its own regulations, its own policy of quality assurance and its own behaviors that makes it different from other organizations; therefore, in this new context, we propose some considerations and strategies for implementation, according to the ISO 9001 standard of a QMS in universities and their study programs. This implementation should not be for fashion, obligation, status, or marketing; it must be to show with evidence that the activities of the educational organization are done in a consistent manner and with continuous improvement to achieve excellence in the management of the professionalization of human talent for employability, the generation of knowledge with quality and the development of the innovation in our country.

References

Hernández Ruiz, R. (1998). ¿Certificación ISO 9000 en Educación?. Colección Pedagógica Universitaria (Vol. 30). Obtenido de http://www.uv.mx/cpue/colped/N_30/Certificaci%C3%B3n.htm

Agudelo Tobón, L. F. (2012). Evolución de la Gestión por Procesos. Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación, ICONTEC.

Benzaquén de Las casas, J. B. (2013). Calidad en las empresas latinoamericanas: El caso peruano. Globalización, Competitividad y Gobernabilidad. 7(1), 41-59.

Congreso de la República del Perú. (2006). Ley del Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa. Lima, Perú: Congreso de la República.

Consejo de Evaluación, A. y. (2008). Modelo de Calidad para la Acreditación de Carreras Profesionales. 12, 20. Perú: CONEAU.

Consejo de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad de la Educación Superior Universitaria – CONEAU. (2012). Criterios y estándares para la certificación profesional en el Perú. Obtenido de https://www.sineace.gob.pe/wp-content/uploads/2015/01/04-Compendio-Tecnico-Normativo-2012.pdf

Consorcio de universidades. (2005). Gestión de la calidad para instituciones de educación superior. Procesos de autoevaluación y acreditación. (147), Primera edición.

Contreras , T. F., Barbosa , R. D., & Castro , R. G. (2012). La organización como sistema complejo: implicaciones para la conceptualización del liderazgo. Criterio Libre, 10 (16), 193-206.

Evoluciona. (Noviembre de 2015). No es la más fuerte de las especies la que sobrevive.

Ferrás, X. (2014). Las seis olas de la innovación, ¿en cuál opera usted? (14), 16.

Fischman, D. (2009). Cuando el liderazgo no es suficiente. Desarrolle su inteligencia cultural en la empresa. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC).

Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación - ICONTEC . (2009). Normas fundamentales sobre gestión de la calidad y documentos de orientación para su aplicación. Colombia , Bogotá : ICONTEC.

Lemaitre, M. (2013). “Hay que generar una cultura de calidad”. Obtenido de http://noticias.universia.edu.pe/vida-universitaria/noticia/2013/05/28/1026189/maria-joselemaitre-hay-generar-cultura-calidad.html

Ministerio de Educación – MINEDU . (2003). Ley General de Educación. Lima, Perú: MINEDU.

Ministerio de Educación – MINEDU. (26 de setiembre de 2015). Política de aseguramiento de la calidad de la educación superior universitaria. El Peruano, pág. 562360.

Morin, E. (1993). El Método. I. La naturaleza de la naturaleza. Madrid: Cátedra.

Morin, E. (2002). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Buenos Aires: : Nueva Visión.

Nicoletti, J. A. (2008). Adecuación y aplicación de las normas de calidad ISO 9000:2000 en el campo educativo. 3 , 2, 79. Horizontes educacionales.

Olea, B. (1995). Dirigir el cambio de la cultura organizacional hacia la calidad total. 28, 11-18. Cuadernos.

Presidencia del Consejo de Ministros – PCM. (2013). Política Nacional de Modernización de la Gestión Pública al 2021 . 26, 32. Lima, Perú: PCM.

Presidencia del Consejo de Ministros – PCM. (2014). Política Nacional para la Calidad. El Peruano, págs. 566593, 566594.

Schein, H. (1999). Corporate Culture: Survival Guide. 24. San Francisco: Jossey-Bass.

SEMANAeconómica.com. (Julio de 2014). Mejorar la eficiencia es la principal prioridad de los gerentes generales. Obtenido de http://semanaeconomica.com/article/management/gerencia/164892-desaceleracion-economica-en-el-peru-como-lacombaten-las-empresas/

Serna, H. (2008). Gerencia estratégica. Bogotá D.C: 3R Editores.

Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa – SINEACE. (2015). Calidad en educación y derroteros. 29, 30. Lima, Perú: SINEACE.

Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa – SINEACE. (2016). Modelo de Acreditación para Programas de Estudios de Educación Superior Universitaria. 25, 18. Lima, Perú: SINEACE.

Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria – SUNEDU. (2015). El modelo de licenciamiento y su implementación en el Sistema Universitario Peruano. 10-17. Lima, Perú: SUNEDU.

Universidad de Ingeniería y Tecnología – UTEC. (Marzo de 2016). UTEC es la primera universidad en obtener Licencia Institucional de la SUNEDU. Obtenido de https://www.utec.edu.pe/noticias/utec-es-la-primera-universidad-en-obtenerlicencia-institucional-de-la-sunedu

Vesga, J. J. (2011). Memorias del Seminario Gestión de la Cultura Organizacional. Cali: Editorial Bonaventuriana.

Published
2016-07-30
How to Cite
Angulo Herrera, P., Angulo Alvarado, P., Coronel Capacyachi, E., & Espinoza Blanco, J. (2016). Considerations and strategies for the implementation of a quality management system ISO 9001, in the framework of licensing and accreditation of university higher education in Perú. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 6(2). https://doi.org/10.18259/acs.2016028
Section
Artículos de investigación