Styles and strategies of learning in students of the Universidad Continental, Huancayo

  • Rosario Carrillo Fernández
Keywords: Styles, strategies, reflective, active theoretical, pragmatic, study habits, cognitive control, learning, learning support

Abstract

The objective was to determine the relationship between styles and learning strategies of the students of the Faculty of Health Sciences at the Universidad Continental in Huancayo. For which the hypothesis was raised, there is a significant relationship between styles and learning strategies of the students of the Faculty of Health Sciences at the Universidad Continental Huancayo. The investigation used a correlational descriptive design and by means of a probabilistic sampling the study sample composed of 231 students of the Universidad Continental was obtained, the data were collected by means of the survey technique with validated instruments Chaea de Honey y Munford y Acra abbreviated, De la fuentey Justicia adapted to higher education, and validated by expert judgment, were used as data collection instruments, questionnaires applied to students. The data obtained were processed using measures of central tendency and represented by statisticians; obtaining as a result that the standards of styles and strategies achieved a significant level according to the scale of assessment established. In conclusion, it has been determined that there is a significant relationship between styles and learning strategies of the students of the Faculty of Health Sciences at the Universidad Continental Huancayo; with a level of significance of 0,01, Rho=0,881 and a “t” calculated >”t” theoretical (28,17>1,96) the hypothesis is checked.

References

Camarero, F.J. (2000) Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Tesis Doctoral. Universidad de Oviedo.

Cantú H., I.L. (2004) El Estilo de Aprendizaje y la Relación con el Desempeño Académico en Los Estudiantes de Arquitectura de la UANL, en: Ciencia UANL, Vol. VII, No. 1. Monterrey, N.L., México.

Cantú, H. I. L. (2004) “El estilo de aprendizaje y la relación con el desempeño académico de los estudiantes de arquitectura de la UANL”. Revista Ciencia UANL, 7 (1), 72-79.

Cárdenas, K; et al.(2005) Inteligencia y estilos de aprendizaje en alumnos universitarios ingresantes. Revista de Psicología Universidad Cesar Vallejo, Facultad de Humanidades, escuela de Psicología, Vol. 7, pp.61-66.95

Cárdenas, K & Vera, M. (2003).Estilos de aprendizaje y cohesión familiar de los alumnos y docentes de formación básica- letras en el periodo 2002 –I de la Universidad Cesar Vallejo de Trujillo. Revista de Psicología Universidad Cesar Vallejo, Facultad de Humanidades, escuela de Psicología, Vol. 5, pp.108-119.

Capella, J., & Vargas, J.(2003). Serie: Cuadernos de educación. Estilos de Aprendizaje. Lima: Fondo Editorial Pontificia Universidad Católica del Perú.

Chayña G., M. (2007) Estilos de Aprendizaje y su Relación con el Rendimiento Académico en los Estudiantes de la FACE-UANCV. Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Andina Néstor Cáceres Velásquez. Juliaca, Perú.

De Zubiría, M. & De Zubiría, J. (2006). Biografía del pensamiento, estrategias para el desarrollo de la inteligencia. Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Fernández, J. & Villanueva (2003) Diferencia entre Los Estilos de aprendizaje de las alumnas del 5to Año de Secundaria de los Colegios católicos Privados de la Ciudad de Trujillo .Tesis de maestría, Universidad Cesar Vallejo, Perú

Inga, J. (2001). Estilos de Aprendizaje y Rendimiento académico en universitarios. Revista Científica Wiñay Yachay. Vol. 2, No.1, pp. 93-98.

Luengo G. (2005). Relación Entre los Estilos de Aprendizaje, el Rendimiento en Matemáticas y la Elección de Asignaturas Optativas en Alumnos de Enseñanza Secundaria Obligatoria (E.S.O.). En: Unión. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, No. 3. Madrid, España. pp 25-46. Tesis doctoral

Loret de Mola. (2011) Estilos y estrategias de aprendizaje en el rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad Peruana los Andes. Tesis para optar el grado de magister UPLA. Huancayo Perú.

Monereo, C. (2004). Estrategias de Enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado aplicación en la escuela. Graó. Barcelona.

Polanco, R. (1996). El Estilo de ajuste como predictor del desempeño docente en profesores de áreas administrativas-sociales y de ingenierías. II Jornadas de innovación en la enseñanza de las ingenierías. Tesis Doctoral Madrid.

Weinstein, C. &. Mayer R .(1986) The teaching of learning strategies. En Wittrock, M. C. Handbook of Reserach of Teaching. McMillian. Nueva York.

Yacarini M., & Gómez C., J. (2007) Estilos de Aprendizaje y Rendimiento Académico en Estudiantes de la Universidad Católica de Santo Toribio de Mogrovejo

Published
2017-06-30
How to Cite
Carrillo Fernández, R. (2017). Styles and strategies of learning in students of the Universidad Continental, Huancayo. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 7(1). https://doi.org/10.18259/acs.2017004
Section
Artículos de investigación