Program of metacognitive techniques and the improvement of levels of reading comprehension of the students of technical education

  • Aldo Aguayo Meléndez IESTP Franklin Roosevelt, Lima
Keywords: Program, reading comprehension, metacognitive skills, technical metacognitive, regulation, awareness metacognitive

Abstract

The present study is aimed at determining the influence of the IMA program on the reading comprehension of students in technical education. We used a research application type, quasi-experimental and using the Solomon design of four groups. A set of activities, related to levels of comprehension and metacognitive techniques, since in each of the 12 sessions of the program IMA applied tests of reading and metacognitive techniques. By means of a sampling not-probabilistic chose a sample of two experimental groups, each with 27 students, and two groups of control, with 24 and 31 students, respectively. The discussion of the results determined that participants in this program, students have evolved their literacy skills, based on the comparison of pre and post test results, strengthening the idea that metacognitive skills and reading comprehension makes sense, if you think on the basis of learning. Students increased significantly their metacognitive skills, since the first experimental group, from the comparative points, increased 4,45 points and in the second there was 4,15 points. Therefore, the proposal enables student to reflect on their academic commitment, the ability to understand and self-regulation that will allow you to improve your training professional technician.

References

Baker, L. y Brown, A. L. (1984). Las habilidades metacognitivas en la lectura. En P. D. Pearson, M. Kamil, R. Barr y P. Mosenthal (eds), Manual de Investigación de la lectura, pp. 353-394. Asociación Internacional de Lectura.

Bausela, E. (2012) Metacognición en relación a la escritura. Madrid, España: Dykinson

Cadavid, V. (2014) Relaciones entre la metacognición y el pensamiento viso espacial en el aprendizaje de la estereoquímica. Colombia: Universidad Autónoma de Manizales.

Escalante, M. (2008). La comprensión lectora y el rendimiento académico entre los estudiantes de Pregrado de la Facultad de Educación de la UNMSM. Lima, Perú: UNMSM.

Flavell, J. (1987) La especulación sobre la naturaleza y el desarrollo de la metacognición. En F.E. Weinert y R. H. Kluwe (Eds), Metacognición, motivación y comprensión (pp. 21-29). Hillsdale, N.J., Erlbaum.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill Interamericana.

Jenkinson, M. D. (1976) Modos de enseñar, en Staiger, R. C. (comp.), La enseñanza de la lectura, Buenos Aires, Argentina: Huemul.

Ladino, O. y Tovar, J. C. (2005). Evaluación de las estrategias metacognitivas, para la comprensión de textos científicos. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional. Recuperado de http://www.unne.edu.ar/institucional/documentos/lecturayescritura08/ladino_tovar.pdf

Larraz, N. (2015) Desarrollo de las habilidades creativas y metacognitivas en la educación secundaria obligatoria. Madrid, España: Dykinson.

Minedu (2016) Resultados de la evaluación Censal de Estudiantes (Ece) Lima, Perú: Oficina de Medición de la Calidad de los Aprendizajes.

Minedu (2015) Resultados de la Estadística de la Calidad Educativa (ESCALE) Lima, Perú.

Pardo, N. E. (2015) Estrategias autorreguladoras para la comprensión de textos académicos en los estudiantes universitarios. Revista Horizontes Pedagógicos, 17(2), 29-38.

Pinzas G., J. (2001). Leer pensando. Introducción a la visión contemporánea de la lectura. Lima, Perú: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Pinzas, J. (2003). Metacognición y lectura. Lima: Fondo editorial de la pontificia Universidad Católica del Perú.

Smith, C. B. (1989) La enseñanza de la lectoescritura: un enfoque interactivo. Madrid, España: Aprendizaje Visor.

Solé, I. (2009). Motivación y lectura. En Sinergias en torno a la lectura. En Aula de Innovación Educativa, 179, 56-59.

Strang, R. (1965), Procesos del aprendizaje infantil. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Tamayo, O. E. y Vasco, C. E. (2013) Diseño y Análisis de Unidades Didácticas desde una Perspectiva Multimodal. En La clase Multimodal y la Formación y Evolución de Conceptos Científicos a través del uso de Tecnologías de la Información y la Comunicación (pp. 103-134). Universidad Autónoma de Manizales.

Vargas, E. y Arbeláez, M. C. (2001) Consideraciones teóricas acerca de la metacognición. Revista de Ciencias Humanas, 28. Recuperado de http://www.utp.edu.co/~chumanas/revistas/revistas/rev28/vargas

Vargas, E. y Arbeláez Gómez, M. C. (2009) Consideraciones teóricas acerca de la metacognición, Revista Educación y cultura. 5:(2), pp. 18-36.

Published
2018-04-13
How to Cite
Aguayo Meléndez, A. (2018). Program of metacognitive techniques and the improvement of levels of reading comprehension of the students of technical education. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 8(1). https://doi.org/10.18259/acs.2018006
Section
Artículos de investigación