Educational module Socializarte in advanced social skills of students of Communication Sciences

  • Rubén Alania Contreras Universidad Continental
Keywords: Social skills, educational module, educational psychology

Abstract

The study responds to the need to reinforce social skills advanced students in communication sciences as an important factor for their profesional development. Quasi-experimental design research had the objective of showing the influence of the application of the educational module socialize in advanced social skills of students of the second and third semester of the Faculty of Communication Sciences of the Universidad Nacional del Centro del Peru from Huancayo in 2016. It was a sample to 30 students in the experimental group and 30 students in the control group; in the experimental group applied the educational module socialize,designed for research; advanced social skills questionnaire, designed for research was used as instrument of collection of data in the pre test and post test. The results showed that in the pre test, there are no significant differences between the averages of the advanced social skills in the experimental and control groups (T=0,29 and p=0,773); it was evident that, in the post test, there are significant differences between the average of the experimental and control groups advanced social skills,favorable to the experimental group (T=13,93 and p=0). The investigation concluded that you influence educational module socialize in advanced social skills of students in the second and third semester of the faculty of communication sciences, was significant.

References

Angulo, E. (2012). Programa pedagógico “viviendo en armonía” para desarrollar las habilidades sociales básicas delos estudiantes del sexto grado de educación primaria de la I.E. Los Laureles del Distrito el Porvenir. Tesis de maestría. Universidad Privada Antenor Orrego de Perú, Trujillo, Perú.

Ballester, R. y Gil Llario, M. (2002). Habilidades sociales. Teoría, investigación e intervención. Madrid: Síntesis.

Bandura, A. y Walters, R (1990). Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad. Madrid: Alianza.

Bandura, A. (1977). Social learnig theory. New York: Gewneral Learnings Press.

Caballo, V. (2007). Manual de evaluación y entrenamiento de las Habilidades Sociales (Séptima ed.). Madrid: Siglo XXI.

Choque, R. (2006). Eficacia del programa educativo de habilidades para la vida en adolescentes de una institución educativa del distrito de Huancavelica, 2006. Tesis de maestría. Universidad Cayetano Heredia, Lima, Perú.

Darley M. y Latane B. (2007) Bystander intervention in emergencies: Diffusion of responsibility. New York: APA Journals

Goldstein A.; Sprafkin R.; Gershaw J. y Klein P. (1989) Habilidades sociales y autocontrol en la adolescencia. Un programa de enseñanza. Barcelona: Martínez Roca.

Hernández S. R.; Fernández C. C. y Baptista L. P. (2014) Metodología de la Investigación. México DF: Mc Graw Hill.

Kelly, J. (2002). Entrenamiento de las habilidades sociales (Séptima ed.). Bilbao: Descleé de Brouwer.

Kerlinger, F. y Lee, H. (2002) Investigación del comportamiento. (Cuarta ed.) México DF: Mc Graw Hill.

Lescano, J. (2012), Taller educativo "renovando mis valores" para fortalecer las habilidades sociales en los estudiantes de 6° grado de educación primaria, área personal social de la I.E Nº 00110 - San Francisco del Alto Mayo – Awajun. Tesis de maestría. Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.

Llanos, C. (2006). Efectos de un programa de enseñanza en habilidades sociales. Tesis de doctorado. Universidad de Granada, Granada, España.

Monjas, I. (2016). Cómo Promover la Convivencia: Programa de Asertividad y Hablidades Sociales (PAHS). (Cuarta ed.). Madrid: CEPE.

Moreno, M. (2011). Desarrollo de habilidades sociales como estrategia de integración al bachillerato. Tesis de maestría. Universidad Autónoma de Yucatán, Yucatán, México.

Peres, M. (2008). Habilidades sociales es adolescentes institucionalizadas para el afrontamiento de su entorno inmediato. Tesis de doctorado. Universidad Granada, Granada, España.

Sánchez C. H y Reyes M. R. (2006) Metodología y Diseños en la Investigación Científica. Lima: Universidad Ricardo Palma.

Segura, M. (2007). Enseñar a convivir no es tan difícil. Para quienes no saben qué hacer con sus hijos o con sus alumnos. Bilbao: Desclée de Brouwer

Verde, R. (2015), Taller aprendiendo a convivir para el desarrollo de habilidades sociales en los alumnos del primer año de educación secundaria de la I.E. Víctor Raúl Haya de la Torre El Porvenir – Trujillo, 2014. Tesis de maestría, Universidad Privada Antenor Orrego, Trujillo, Perú.

Yukavetsky, G. (2003). La elaboración de un módulo instruccional. Humacao: Universidad de Puerto Rico.

Published
2018-04-13
How to Cite
Alania Contreras, R. (2018). Educational module Socializarte in advanced social skills of students of Communication Sciences. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 8(1). https://doi.org/10.18259/acs.2018008
Section
Artículos de investigación