Influence of multiple intelligences in the choice of proffesionals careers in students of fourth and fifth grades of secondary education
Abstract
Objectives: To determine the multiple intelligences’ influence in choosing professional careers in the fourth and fifth students secondary on Peruvian education system. Methods: The research has correlational descriptive scope and crosssectional design. In the data collection was used instruments like the multiple intelligences test and the Angellini professional interests’ inventory. The research population has been formed by 13459 students using a statistical confidence level of 99% and 1.5% error in fourth grade and 1% error in fifth grade. Results: We found that students have more punctuation in intrapersonal intelligences (15.8%), logical-mathematical (14.1%), naturalistic or ecological (13.7%) and musical or rhythmic (12.9%) resulting in a total of 56.5% and less punctuation in the rest of the intelligences like: verbal-linguistic, visual-spatial, kinesthetic, interpersonal, humanistic, religious-spiritual and sexual, which represent a total of 43.5%. On the other hand in relation to vocational areas are highlighted the physical sciences (34.6%) and biological sciences (16.8%) resulting in a total of 51.4%, while the 48.6% is distributed in the other areas. In women population are emphasized the intrapersonal intelligences (18.9%), naturalistic or ecological (14.2%) and musical or rhythmic (13.8%) with a total of 46.9% and 53.1% are distributed in other intelligences. For men are emphasized the logical-mathematical intelligences (21.3%), naturalistic or ecological (13.2%) and intrapersonal (12.2%) resulting in a total of 46.7%, and 53.3 % are distributed in other intelligences. Conclusions: There is a relation between multiple intelligences and the choice of the vocational careers area, which is important for the professional development.References
1. Ríos V. Estilos de personalidad en los procesos de orientación vocacional en alumnos del cuarto y quinto grado de secundaria: Apuntes de Ciencia & Sociedad. Universidad Continental. 2011; 1(1): 3 – 8.
2. De los Santos M. Efectos de un programa tutorial en la elección ocupacional. Chiclayo: Publicaciones: Poemario; 2006.
3. Vicuña L. Elaboración del inventario de intereses vocacionales para carreras técnicas y de oficio. Revista de investigación en psicología. 2002; 5(1): 15-19.
4. Ríos V, Supo L. Influencia de los hábitos de estudio en la elección de carreras profesionales en alumnos del cuarto y quinto grado de secundaria: Apuntes de Ciencia & Sociedad. Universidad Continental. 2011; 1(2): 92-99.
5. Aisenson D, et al. Aprendizaje, sujetos y escenarios. Buenos Aires: Novedades Educativas; 2007.
6. De León T, et al. La orientación vocacional y la modificación del criterio de pre elección de carrera técnica. México DF: Educere; 2005.
7. Cano MA. Motivación y elección de carrera, Revista Mexicana de Orientación Educativa. 2008; 5 (13): 6-9.
8. Castro C, Egaña V. Adolescentes y elección de carrera profesional: Factores que influyen en la decisión. Santiago de Chile: Colectivo latinoamericano de jóvenes; 2009.
9. Frisancho A. La orientación vocacional en los colegios públicos y privados de Lima. Revista de Psicología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. 2006; 9(1):23-35.
10. Noronha A, et al. Las correlaciones entre los intereses vocacionales y de inteligencia en los adolescentes. São Paulo: Universidad de San Francisco. 2009; 11(2):114-128.
11. Josemberg M, et al. El proceso de orientación profesional antes de que el siglo XXI: perspectivas y desafíos. Brasilia. Universidad federal de paraíba; 2002.
12. Ríos V. Entrenamiento y Desarrollo de habilidades en las organizaciones. Huancayo: Fondo Editorial Continental; 2009.
13. Rehbein L, Martínez G, Rose I, Gloria C. Los estilos epistémicos y tipos de personalidad como factores asociados a la elección de carrera: Revista de Pedagogía. Universidad Central de Venezuela. 2009; 30(86):115-134.
14. Valdés V. Orientación profesional. México: Pearson educación; 2004.
15. Aisenson D, Figari C, et al. Orientación vocacional: Proyectos de vida, adquisición de recursos personales y trabajo. Ensayos y experiencias Colección psicología y educación. Novedades Educativas. Buenos Aires: Tomo n° 28. 1999.
16. Ramos M, Delgado G, Barrenechea O. Orientación Educativa en la Escuela: Perspectivas para la psicología en el Perú: Revista peruana de Psicología. Colegio de Psicólogos del Perú. 2007; 1(1): 66-74.
17. Gardner H. Frames of mind: the theory of multiple intelligences. Basic Books. New York; 1983.
18. Godoy S, et al. Los instrumentos de la inteligencia y el interés en la orientación profesional. Sao Paulo; Universidad de San Francisco; 2008.
19. Schmidt A. Autoconcepto y motivaciones vocacionales en estudiantes de primer año de carreras de Humanidades y Ciencias Exactas. Paraná. Universidad Católica de Argentina; 2010.
20. Noronha A, Matteo A, Rodolfo A. Orientación profesional: análisis de la producción científica. Itatiba. Universidad de San Francisco. 2006; 11 (1): 75-84.
21. Gan F, Soto R. Carrera profesional: claves, competencias y vitaminas. España. Ediciones Díaz de Santos; 2007.
22. Machado L. Retos actuales de la educación técnico profesionales. Orientación profesional. España. Santillana; 2012.