Teacher self-evaluation and the educational quality of a basic education institution in the city of Lima

  • Aldo Aguayo Meléndez Universidad Continental
Keywords: Self-evaluation, teaching self-evaluation, educational quality

Abstract

The present study is aimed at determining the level of relationship that exists between teacher self-evaluation and the educational quality of a basic educational institution. We used the characteristics of a quantitative and substantive, non-experimental research, and using the correlational descriptive design. It was not necessary to determine a sample, since, for the number of teachers, it was chosen to work with the census sampling method. In the process of teacher self-evaluation, 57.2% of teachers have a medium level perception. In addition, the correlation analysis shows a moderate relationship (r = 0.43) between teacher self-evaluation and educational quality; therefore, the general hypothesis of the investigation is validated. Likewise, the research results show that the teaching self-evaluation from its administrative availability are related (r = 0.93) to the level of educational quality, evidencing a high correlation. Likewise, the teacher self-evaluation from the participation of staff are related (r = 0.95) to the level of educational quality, as well as from the pedagogical efficiency that are related (r = 0.97) to the level of educational quality, indicating a high correlation. The quality of education reflects indicators that must be taken into account in order to achieve improvement results in relation to working conditions, as well as in the implementation of training processes according to the needs detected after self-evaluation.

References

BAcuña. L. A. (2017) La calidad de la educación básica en México como línea de investigación educativa. En revista electrónica Sinergias Educativas, Vol. VIII. Nº 3, Julio-Septiembre - ISSN 2224-2643. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6662619

Boy, A. M. (2009) La gestión institucional y la calidad educativa en la Institución Educativa Privada San Agustín de San Juan de Lurigancho. Lima, Perú. Recuperado de http://www.biblioteca.une.edu.pe/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=1959

Camilloni, A.; Celman, S.; Litwin, E. y Palou de Maté, M. (1998) La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Cano, E. (1998) Evaluación de la calidad educativa. Madrid, España: La Muralla.

Eirín, R., García, H. M., y Montero, L. (2009) Desarrollo profesional y profesionalización docente. Perspectivas y problemas. Profesorado. En Revista de curriculum y formación del profesorado, 13(2), 1-14.

Escale (2016) Minedu: Censo Escolar del Ministerio de Educación – Unidad de Estadística. Recuperado de http://escale.minedu.gob.pe/indicadores

Gestión (05 de noviembre de 2016) Perú sigue en la cola respecto a calidad educativa a nivel mundial. Recuperado de https://gestion.pe/economia/peru-sigue-cola-respecto-calidad-educativa-nivel-mundial-148579

Hayes, B. E. (1999) Cómo medir la satisfacción del cliente: diseño de encuestas, uso y métodos de análisis estadístico (2ª ed.) México, D.F. : Oxford University Press.

Hair, J.F.; Anderson, R.E.; Tatham, R.L. y Black, W. (1999) Análisis Multivariante. Madrid, España: Prentice Hall.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6ª ed.) México: McGraw-Hill Interamericana.

Informe de Seguimiento de la EPT en el Mundo 2013-2014 en Brasilia. Recuperado de http://www.unesco.org/archives/multimedia/?pg=33&s=films_details&id=3546

Mateo, J. A. (2000). La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas. ICE, Universidad de Barcelona: Horsori. Recuperado de https://web.ua.es/es/ice/documentos/recursos/materiales/la-evaluacion-educativa.pdf

Ley General de educación Nº 28044. (Julio, 2003). Lima, Perú.

Ley del Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y certificación de la Calidad Educativa. Nº 28740. (Mayo, 2006). Lima, Perú.

Martínez-Izaguirre, M.; Yániz-Álvarez de Eulate, C. y Villardón-Gallego, L. (2018) Autoevaluación y reflexión docente para la mejora de la competencia profesional del profesorado en la sociedad del conocimiento. En Revista de Educación a Distancia. Nº 56. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/56/10. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/56/martinez_et_al.pdf

Mesía, R. (2007) Medición de La Calidad de la educación. Lima, Perú: Unidad de postgrado de la UNMSM.

McKinsey & Company - Michael Barber y Mona (2008) Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar sus objetivos. Recuperado de www.preal.org/publicacion.asp

Mineduc (2004) Departamento jurídico, Reglamento sobre evaluación docente. Santiago de Chile, Chile.

Mineduc (2004) Marco para la buena enseñanza. Santiago de Chile, Chile.

Nieto, G. (1994) La autoevaluación del profesor, cómo puede el profesor evaluar su propia práctica docente. Madrid, España: Escuelas españolas.

Norguez, A. (2004) Evaluación continua y mejoramiento de la calidad. México: Congreso educativo pública del distrito federal.

Piscoya, L. (2012) Variables e indicadores para evaluar la calidad educativa. ¿Quién dice qué es de calidad? En el XV Congreso Nacional de Educadores "Creando una Cultura de C a lid a d Educativa". Lima, Perú: Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas.

Rama, C. (2003) Nuevas demandas y nuevas reforma para la educación superior. En Hacia una nueva universidad en el Perú. Lima, Perú: Fondo Editorial de la UNMSM.

Ramírez, J. (2007) Autoevaluación y Acreditación. OCCAA. Lima, Perú: Fondo Editorial de la UNMSM.

Simari, G. y Torneiro, M. (2007) Unidos en la diferencia. Buenos Aires, Argentina: Novedades educativas.

Simari, G. y Torneiro, M. (2009) Autoevaluación docente. Un momento para reflexionar sobre nuestra práctica. Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://portal.educ.ar/debates/eid/docenteshoy/evaluacion/autoevaluacion-docente-un-mome.pp

Unesco. (2006) Evaluación del desempeño y carrera profesional docente. Estudio comparado entre 50 países de América y Europa. Oficina Regional de educación de la Unesco para América latina y el Caribe. Santiago de Chile: OREALC/UNESCO

Valdés, H. (2000) La evaluación del desempeño del docente. Ministerio de Educación de Cuba.

Valdez-Muñoz (2015) La autoevaluación docente como estrategia de aprendizaje del área de matemática”. En revista Perspectiva 18 (3), 2017: 221-232 - ISSN 1996-5389. Recuperado de http://revistas.upagu.edu.pe/index.php/PE/article/view/538/481

Villa, A. et al. (2001) La función docente. Madrid, España: Síntesis educación.

Villalobos, M. M., Torres, S. A., y Barona, C. (2016) Competencias docentes y formación de docentes virtuales. En revista de Transformación Educativa (Número temático: Educación mediada por tecnología: alternativas digitales y virtuales), 136-157.

Published
2018-07-30
How to Cite
Aguayo Meléndez, A. (2018). Teacher self-evaluation and the educational quality of a basic education institution in the city of Lima. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 8(2). Retrieved from https://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/574
Section
Artículos de investigación