Relationship between career choice and academic stress in university students in Arequipa, Peru

  • Javier Villegas Aragón Universidad Continental, Arequipa, Perú
  • Darwin Moscoso Montoya Universidad Continental
Keywords: Career choice, academic stress

Abstract

The aim was to determine the relationship between career choice and academic stress in first semester students from university, Arequipa. To measure these variables, two questionnaires were used to a total of 180 students in the first semester of a university in Arequipa, questionnaires that met the inclusion and exclusion criteria. Of the two questionnaires used, one was prepared by the author and the other was adopted from research previously carried out by other authors. From the results obtained from this research, statistically significant relationship was found between career choice and academic stress. 52.8 % of students did make a good choice of professional career. 58.3% of first semester students show medium students stress. 27.2% have a high level of stress.

References

Acosta, J. (2002). El estrés: ¿amigo o enemigo?, Valencia: Bérnia, D.L.

Alfajeme, M. (2012). Una introducción al aprendizaje significativo. Recuperado de: http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/10768/Alfageme2de3.pdf;jsessionid=593E6C255A39B2D928AC2A7F5E78681F.tdx1?sequence=2

Barra, E.; Cancino, V.; Lagos, G.; Leal, P. y San Martín, J. (2005). Factores psicosociales y problemas de salud reportados por adolescentes, Psicología y Salud, 15, (2).

Barraza, A. (2003). El estrés académico en alumnos de maestría y sus variables moduladoras: un diseño de diferencia de grupos. México.

Bornás, X., Servera, M. y Llabrés, J. (2004). Prevención de la ansiedad en escolares. Ansiedad y Estrés.

Galdó, G. (2008). Atención al adolescente, España: Publican-Ediciones de la Universidad de Cantabria.

García, A. (2011). Efectos del estrés percibido y las estrategias de aprendizaje cognitivas en el rendimiento académico de estudiantes universitarios noveles de ciencias de la salud. España.

Hernández, R.; Fernández, C. (2006). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill Interamericana.

Jiménez, A. (2008). Educación familiar y alumnos con alto rendimiento, Revista española de pedagogía, 64.

Katzenbach, J. (2015). El estudiante. España: Barataria.

Martínez, M. (2015). ¿Qué te motivo a escoger la carrera que estudias? Recuperado de: https://docs.google.com/presentation/d/1P2uBSy3rk0x-3u0y6TBT09BfU2MAAOQ0nx1gU8hUOJ8/edit#slide=id.p

Melgosa, J. (2011). Cómo Controlar el Estrés Estudiantil. Recuperado de: http://dialogue.adventist.org/articles/07_3_melgosa_s.htm

Montero, M.; (2002). Elección de carrera profesional: Visiones, promesas y desafíos. México: Universidad Autonomá de Ciudad Juarez.

Muñoz, F. (2004). El estrés académico. Problemas y soluciones desde una perspectiva psicosocial. España: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva.

Nava, G. (2002). El imaginario en torno a la elección de carrera. México: Plaza y Valdes S.A. de C.V.

Oliver, R. (2004). Elige tu futuro; México: Editorial Limusa de S.A. de C.V.

Sánchez, M. (2012). Efectos de las drogas en las personas. https://prezi.com/c9u6qod1jgwg/efectos-de-las-drogas-en-las-personas/

Sartori, M. (compiladora). (2004). Educar en la diversidad, ¿Realidad o utopía? Argentina: Editorial de la Facultad de San Juan.

Serón, N. (2006). Relación que existe entre factores estresantes y rendimiento académico de los estudiantes de enfermería de la UNMSM. Perú.

Solórzano, M.; Ramos, N. (2006). Rendimiento académico y estrés académico de los estudiantes de la E.A.P. de Enfermería de la Universidad Peruana Unión (semestre I- 2006). Perú.

Villaverde, E. (2008). Estrés en el rendimiento académico en estudiantes del primer semestre de la especialidad de primaria del “instituto de educación superior pedagógico público Teodoro Peñaloza de Chupaca. Perú.

Published
2018-07-30
How to Cite
Villegas Aragón, J., & Moscoso Montoya, D. (2018). Relationship between career choice and academic stress in university students in Arequipa, Peru. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 8(2). Retrieved from https://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/616
Section
Artículos de investigación