Teacher leadership styles: an analysis of academic performance in a Colombian educational institution

  • Johemir Pérez Pertuz Corporación Universitaria Minuto de Dios, Colombia
  • Harry Cardona Pérez Corporación Universitaria Minuto de Dios, Colombia
  • Yecid Cardona Pérez Corporación Universitaria Minuto de Dios, Colombia
Keywords: leadership styles, academic performance, teaching leadership

Abstract

Concerning leadership, in the educational field, it is stated that it consists of a collective and at the same time dynamic capacity of teachers to promote the teaching in each of the members of the school community of the different ways of leading each process. The objective of this research was to analyze the leadership styles that affect the academic performance of the students of the La Merced school in the municipality of Mosquera. For this purpose, direct observation was used as a technique; while, for data collection, the instrument was the semi-structured interview. The population consisted of 44 students between the eighth and eleventh grades, teachers from different academic areas, and directors. After the descriptive qualitative analysis, it was possible to identify that the teacher becomes the protagonist of the life of many students who see him as their bastion or fractal in their untamed life, being there of vital pedagogical importance to train and regenerate knowledge of their classes.

References

Acosta, V. G. (2017). El liderazgo docente y disciplina escolar en los estudiantes del quinto grado de primaria. (Tesis Maestría en Educación). Universidad César Vallejo. Lima, Perú.: Universidad Cesar Vallejo.

Agustín, G. (2014). Liderazgo docente y disciplina en el aula. Guatemala: Universidad Rafael Landívar.

Bazo, B. L. (2019). Liderazgo docente y su relación con el desarrollo de la autoestima de los alumnos de la facultad de educación de la ENJFSC- Huacho. (Tesis Maestría). Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión, Huacho, Perú.

Arias, F. G. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. 6ta. Fidias G. Arias Odón.

Benavides y Villarreyes (2017). EL liderazgo pedagógico y la calidad del desempeño académico del docente en la Institución Educativa Privada San Agustín del Distrito de Santa Anita. (Tesis Maestría). Universidad Nacional de Educación “Enrique Guzmán y Valle”. Lima, Perú.

Bolívar, A. (2010). El liderazgo educativo y su papel en la mejora: una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones. Psicoperspectivas, 9(2), 9-33.

Borboa, M; Ruiz, M y Rodríguez, J. (2013). El Enfoque cualitativo De Investigación En Los Estudios Fiscales. Revista Académica de Investigación. Editada por Eumed.net. No. 13 – agosto 2013. España.

Carrascosa, E. (2019). 10 lecciones (aún vigentes) del pensamiento de Peter Drucker. Canalceo. Recuperado de https://canalceo.com/10-lecciones-aun-vigentes-del-pensamiento-de-peter-drucker/

Pérez Pertuz, J. (2011). Caracterización de las prácticas de enseñanza desde las interacciones maestro-alumno en la población de docentes de la Facultad de Comunicación Social de la Universidad Santo Tomás.

Chávez, S. A. (2001). Implicaciones educativas de la teoría sociocultural de Vygotsky. Educación, 25(2). Recuperado de redalyc.org/pdf/440/44025206.pdf

Cerda G. H. (1993). Los elementos de la investigación. Cómo reconocerlos, diseñarlos y construirlos. Editorial “El Búho”. Bogotá (Colombia).

De Zubiría, S. J. (2019). ¿Cuál es el secreto de los grandes maestros? Semana. Recuperado de https://www.semana.com/opinion/articulo/cual-es-el-secreto-de-los-grandes-maestros-columna-de-julian-de-zubiria-samper/620031

Colombia. Ministerio de Educación de Colombia. (2015). Decreto 1075, Bogotá. Recuperado de https://www.mineducación.gov.co/1759/articles-357013_recurso_1.pdf

Donaire, L. (2017). Ser un líder es... Universidad Panamericana del Puerto. Carabobo, Venezuela: Universidad Panamericana del Puerto Dirección de Investigación y Postgrado Facultad de Ciencias Económicas y Sociales.

Drucker, P. F. (2014). El ejecutivo eficaz (De bolsillo ed.). (H. L. (argentino), Trad.) Buenos Aires, Argentina, E.U.: De bolsillo formato Ebook. Recuperado de file:///C:/Users/DOCENTE/Downloads/Dialnet-ElEjecutivoEficaz-5770997%20(2).pdf

Ferreiro, R. (2017). ¿Cómo Ser Maestro Investigador? Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios.

Folgueiras, P, (2016). La Entrevista. Técnica de recogida de información: La entrevista. Universidad de Barcelona.

Fournier, G. J. (2019). Cómo preparar el liderazgo militar futuro. Centro Superior de Estudios de la Defensa Nacional (CESEDEN). Madrid, España: ideéis. Recuperado el http://www.ieee.es/Galerias/fichero/docs_trabajo/2020/DT05_Liderazgo.pdf

Goleman, D., Boyatzis, R., & Mc Kee, A. (2003). El líder Resonte crea más. Barselona, España: Plaza y Janes. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5790781

González y Lagos, (2017). Diseño, Construcción y Validación de Instrumentos de Evaluación del Estado Situacional de los Estudiantes Con Discapacidad Múltiple de la Ciudad de los Ángeles. Los Ángeles, Chile 2017.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. Ciudad de México. México: MCGRAWHILL INTERAMERICANA.

Hermocilla, D., Amotiu, A., Da Costa, S., & Páez, D. (2016). El liderazgo transformacional en las organizaciones: variables medidoras y consecuencias a largo plazo. (U. d. Universitatea, Ed.) Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones., 32(3).

Hernández, J. S., Tobón, S., & Vázquez, J. M. (2015). Estudio del Liderazgo Socioformativo mediante la Cartografía Conceptual. (u. A. Madrid, Ed.) Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(2), 105-128.

Hopkins., D. (2019). Mejora escolar, liderazgo y reforma sistémica: Revista Eletrônica de Educação, v. 13, n. 1, p. 26-57.

Jamauca, E., & Imbachi, N. J. (2017). Ambientes de Aprendizaje en el Aula, un camino hacia la excelencia. (Tesis de Maestría y Doctorado) U.P.B, Universidad Pontificia Bolivariana, Putumayo, Puerto ASIS.

Jiménez, A. L., & Contreras, R. D. (2016.). Liderazgo y clima organizacional en un colegio de Cundinamarca. Lineamientos básicos para su intervención. Cundinamarca. Bogotá. Colombia.: Universidad del Rosario.

Julián, D. Z. (2018). ¿Cuál es el secreto de los grandes maestros? Semana. Recuperado de https://www.semana.com/opinion/articulo/cual-es-el-secreto-de-los-grandes-maestros-columna-de-julian-de-zubiria-samper/620031

Ministerio de Educación Nacional (1994). Ley General de Educación 115. Bogotá, Colombia.

López, F. E. (2017). Liderazgo docente y motivación para las matemáticas, en estudiantes de básica secundaria y media (Tesis de Maestría). Universidad de Montemorelos. San Andrés Islas - Colombia: Técnico Departmental Natania.

Lotulei. (2012). El liderazgo como una materia

Martínez Carazo, P. C. (2011). El método de estudio de caso Estrategia metodológica de la investigación científica. Revista científica Pensamiento y Gestión, (20).

Mendoza Torres Martha, O. R. (2006). El Liderazgo Transformacional, Dimensiones e Impacto En la Cultura Organizacional y Eficia de las Empresas. (U. M. Granada, Ed.) Revista Facultad De Ciencias Económicas y Reflexión, XIV (1), 118-134. Recuperado de redalyc.org/pdf/90900107.pdf

Molero, A. F., Recio, S. P., Guirado, C., & Isabel. (2010). Liderazgo Transformacional y Liderazgo Transaccional: Un análisis de la estructura factorial del multifactorial leadership Questionnaire (MLQ) en una muestra española. Picotea, 22(3), 495-501. Recuperado de http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3758

Nacional, M. d. (2016). Competencias. Bogotá: MEN.

Morales V. (2012) La Ética Profesional de los Investigadores en Tecnología de la Información. Fundación Universitaria Andaluza Inca Garcilaso.

Pineda E, Alvarado E y Canales F. (1994). Metodología de la Investigación. Manual para el desarrollo de personal de salud. Publicación de la Organización Panamericana De La Salud. Oficina Sanitaria Panamericana, Washington, D.C. 20037, E.U.A.

Rivas, B. (2016). Rol del liderazgo el director en el desempeño académico de los estudiantes: percepción de la comunidad escolar. (Tesis doctoral) Universidad del Turabo. Escuela de educación., Puerto Rico.

Rivera, J. (2006). Management y Liderazgo en Peter Drucker. Capital Humano, 38-46.

Rodríguez, C. J., & Bernal, G. Y. (2017.). Factores que inciden en el rendimiento escolar de los estudiantes de la educación básica secundaria (Tesis de Maestría). Universidad Cooperativa de Colombia., Santander. Bucaramanga, Colombia: Cooperativa de Colombia.

Rodríguez, M. (2016.). Descripción del liderazgo educativo como promotor de aprendizaje en la escuela. (Tesis de Maestría) Universidad Militar Nueva Granada., Cundinamarca, Colombia., Cajicá.

Rojas, A., & Gaspar, F. (2006). Bases de Liderazgo Educativo (Andros Impresores ed., Vols. Colección, Líderes escolares, un tesoro para la educación.). (l. C. Organización de las naciones Unidas para la Educción, Ed.) Santiago de Chile, Chile: Andros Impresores.

Santangelo. (2018). Liderazgo, motivación y eficiencia. Argentina: Universidad del CEMA. Recuperado de ucema.edu.ar/publicaciones/download/documentos/653.pdf

Shulman, L. (2005). Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Revista de currículo y formación del profesorado., 12. Recuperado de https://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART1.pdf

Shulman, L. S. (2005). Conocimiento y enseñanza: Fundamentos de la Nueva Reforma. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado., 9. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42675

Torres, G. P. (1 de JUNIO de 2011). Liderazgo y Dirección: Dos Conceptos Distintos Con Resultados Diferentes. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y reflexión, XIX (1), 2013-228. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/909/90922732013.pdf

Valle, R. M., Pont, L. B., & Fernández, J. M. (2012). Introducción de las matrices de valoración analítica en el proceso de evaluación del Practicum de los Grados de Infantil y de Primaria. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 251.

Vega, C. M. (2018). Liderazgo directivo y desempeño docente en una institución educativa. (Tesis de Maestría). Universidad César Vallejo. Ayacucho, Perú.: Universidad Cesar Vallejo.

Velasco, R. J., & López, R. E. (2013). Sobre las representaciones mentales del líder organizacional ideal. (U. A. León, Ed.) Revista psicológica científica. Recuperado de https://www.psicologiacientifica.com/representaciones-mentales-lider-organizacional/ (vol. XIV, No i2006). Revista Facultad de Ciencias Económicas., P. 118-134.

Published
2023-01-16
How to Cite
Pérez Pertuz, J., Cardona Pérez, H., & Cardona Pérez, Y. (2023). Teacher leadership styles: an analysis of academic performance in a Colombian educational institution. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 11(1), 31-44. https://doi.org/10.18259/acs.2023005
Section
Artículos de investigación