The negative impact of excessive use of social of social networks on the mental health of young peruvians
Abstract
Online social networks occupy a large part of the time spent by adolescents and young people. The main objective of this article is to determine how the use of these digital platforms has negatively affected the mental health of adolescents and young people in Lima, Peru and how they perceive the prevention of their excessive use. The methodology was based on a quantitative approach with a correlational design. A questionnaire was administered to 54 adolescents and young people in Lima. The results indicate that 81 % agree that their mental health was affected due to the use of social networks. Forty-one per cent are not aware of the abuse they could have towards them and, although they do not show greater interest in having prevention talks, they are more favorable towards online help resources. In conclusion, it is highlighted that the excessive use of these platforms can have a negative impact on the health and behaviors of adolescents and young people.
References
Arab, L. & y Díaz, G. (2015). Impacto de las redes sociales e internet en la adolescencia: aspectos positivos y negativos. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 7-13. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2014.12.001
Arén, A (2021) Las consecuencias de un mal uso de las redes sociales en los adolescentes. Adolescere, 9(2), 46-53. https://www.adolescere.es/las-consecuencias-de-un-mal-uso-de-las-redes-sociales-en-los-adolescentes/
Aruguete, N. (2021). Activación de encuadres en red. Un modelo para repensar la circulación de sentidos en el nuevo entorno mediático. El Profesional de la Información, 30(2), e300218. https://doi.org/10.3145/epi.2021.mar.18
Beranuy, M., Chamarro. A., Graner, C., & Carbonell, X. (2009). Validación de dos escalas breves para evaluar la adicción a Internet y el abuso del móvil. Psicothema, 21(3), 480-485. https://www.psicothema.com/pdf/3658.pdf
Bernal, C. (2022). Metodología de la investigación. Administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Quinta edición colombiana. Pearson
Carballo, J. L., Pérez-Jover, M. V., Espada, J. P., Orgilés, M., & Piqueras, J. A. (2012). Propiedades psicométricas de la Escala Multidimensional de Expresión Social para la evaluación de habilidades sociales en el contexto de Internet. Psicothema, 24(1), 121-126. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72723431019
Carrasco, T., & Pinto, M. (2021). Adicción a redes sociales en adolescentes de 3ro y 4to de secundaria de Lima y Arequipa [Tesis de maestría, Universidad Femenina del Sagrado Corazón]. Repositorio Institucional Unifé. http://hdl.handle.net/20.500.11955/788
Ciudad-Fernández, V., Zarco-Alpuente, A., Escrivá-Martínez, T., Herrero, R., & Baños, R. (2024). How adolescents lose control over social networks: A process-based approach to problematic social network use. Addictive Behaviors, 154 (Artículo 108003). https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2024.108003
Delgado, A., Escurra, L., Atalaya, M., Pequeña-Constantin, J., Cuzcano, A., Rodríguez, R., & Álvarez, D. (2016) Las habilidades sociales y el uso de redes sociales en estudiantes universitarios de la Lima Metropolitana. Persona, (19), 55-75. https://doi.org/10.26439/persona2016.n019.971
Du, M., Zhao, C., Hu, H., Ding, N., He, J., Tian, W., Zhao, W., Lin, Liu, G., Chen, W., Wang, S., Wang, P. (2024). Association between problematic social networking use and anxiety symptoms: a systematic review and meta-analysis. BMC Psychology, 12, Artículo 263. https://doi.org/10.1186/s40359-024-01705-w
Echeburúa, E., & De Corral, P. (2010) Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones, 22(2), 91-95. https://doi.org/10.20882/adicciones.196
Echeburúa, E. (2012) Factores de riesgo y factores de protección en la adicción a las nuevas tecnologías y redes sociales en jóvenes y adolescentes. Revista española de drogodependencias, (4), 435-448. https://www.aesed.com/upload/files/vol-37/n-4/v37n4_5.pdf
Guzmán, V. & Gélvez, L. (2023). Adicción o uso problemático de las redes sociales online en la población adolescente. Una revisión sistemática. Psicoespacios, 17(31), 1–22. https://doi.org/10.25057/21452776.1511
Fernández-Bringas, T., & Bardales-Mendoza, O. (2022). La experiencia de la investigación cualitativa. Fondo Editorial Cayetano.
Henriquez, E. y Zépeda, M. (2004). Elaboración de un artículo científico de investigación. Ciencia y enfermería 10(1), 17-21. https://scielo.conicyt.cl/pdf/cienf/v10n1/art03.pdf
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018) Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. (6ta. ed.). Mc Graw Hill.
Igartua, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en Comunicación. Bosch.
Isidro de Pedro, A. I., & Moreno, T. (2018). Redes sociales y aplicaciones de móvil: uso, abuso y adicción. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 203-212. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2018.n1.v4.1295
Labrador, F. y Villadangos, S. (2010). Menores y nuevas tecnologías: conductas indicadoras de posible problema de adicción. Psicothema, 22(2), 180-188. https://www.redalyc.org/pdf/727/72712496002.pdf
López-Iglesias, M., Tapia-Frade, A., & Ruiz Velasco, C. M. (2023). Patologías y dependencias que provocan las redes sociales en los jóvenes nativos digitales. Revista de Comunicación y Salud, 13, 1–22. https://doi.org/10.35669/rcys.2023.13.e301
Mejía, G., Paz, J., y Quinteros, D. (2014). Adicción a Facebook y habilidades sociales en estudiantes de una universidad privada de Lima. Revista Científica de Ciencias de la Salud, 7(1), 7-14.
Mendoza, J. (2018). Uso excesivo de redes sociales de internet y rendimiento académico en estudiantes de cuarto año de la carrera de psicología UMSA. Educación Superior, 5(2). http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2518-82832018000200008
Ministerio de la Mujer y Poblaciones Vulnerables. (2023, 9 de agosto). Conéctate Sin Riesgos. Recuperado el 17 de julio de 2024, de https://www.gob.pe/institucion/mimp/campa%C3%B1as/5585-conectate-sin-riesgos
Navarrete, D., Castel, S., Romanos, B., & Bruna, I., (2017). Influencia negativa de las redes sociales en la salud de adolescentes y adultos jóvenes: una revisión bibliográfica. Psicología y Salud, 27(2), 255-267. https://psicologiaysalud.uv.mx/index.php/psicysalud/article/view/2531
Rodado, Z., Jurado, L., & Giraldo, S., (2021). Uso excesivo de las redes sociales en adolescentes de 10 a 14 años un riesgo latente de la nueva era. (2021). Revista Estudios Psicológicos, 1(1), 33-49. https://doi.org/10.35622/j.rep.2021.01.003
UNICEF Cuba. (2022) Uso responsable de redes sociales. Recuperado el 17 de julio de 2024, de https://www.unicef.org/cuba/midete-uso-responsable-redes-sociales
Varchetta, M., Fraschetti, A., Mari, E., & Giannini, A. M. (2020). Adicción a redes sociales, Miedo a perderse experiencias (FOMO) y Vulnerabilidad en línea en estudiantes universitarios. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(1), e1187. https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1187
Valencia-Ortiz, R., Cabero-Almenara, J., Garay, U., & Fernández, B. (2021). Problemática de estudio e investigación de la adicción a las redes sociales online en jóvenes y adolescentes. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (18), 99–125. https://doi.org/10.51302/tce.2021.573
Xu, H., & Tan, B. (2012). Why Do I Keep Checking Facebook: Effects of Message Characteristics On the Formation of Social Network Services Addiction. International Conference on Interaction Sciences, ICIS 2012 Proceedings. 31. https://aisel.aisnet.org/icis2012/proceedings/ResearchInProgress/31
Copyright (c) 2024 Apuntes de Ciencia & Sociedad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.