Educational quality and environmental education in universities of Huancayo
Abstract
The objective was to evaluate the educational quality and contrast with environmental education in the Universidad Nacional del Centro del Perú (UNCP) and the Universidad Peruana Los Andes (UPLA) in Huancayo. The type of research was applied, descriptive level, non-experimental, transversal, and correlational design. The sample applied in the UNCP was 1052, with a self-weighting of 1020, and in the UPLA 950, with a self-weighting of 951. Regarding the techniques for data collection in both variables was the survey, and as instrument was used the questionnaire, which was subjected to the Cronbach Alpha reliability test. The results regarding educational quality in each guideline show that educational resources and infrastructure have the highest index of discrepancies and that the guideline of intellectual contribution, image and internationalization is the one with the lowest index of discrepancies; in relation to environmental education, the percentage of discrepancy is higher than the favorable opinion percentage; in relation to the variable educational quality and environmental education have the highest number of relationships found. In conclusion, both universities would not be providing educational quality; in addition, there is no commitment to environmental education and, above all, to the protection of the environment, demonstrating that both variables are related to each other, which at least suggests that there is a common factor that induces them.
References
Catalán , & Catany. (1993). La educación ambiental en la enseñanza secundaria. Madrid: Miraquano.
Colom , C. A. (1988). Curriculum y educación ambiental. I Jornada de educación ambiental en la comunidad Valenciana. Valencia.
García, J. (1997). La educación ambiental vertebradora del desarrollo sostenible . II Congreso Internacional de Universidades para el desarrollo sostenible y el medio ambiente. Granada.
Giménez Martínez, L. (1992). La educación ambiental en la Región de Murcia: situación y perspectivas.
González , E. G. (1995). El desarrollo sustentable. Una alternativa de política institucional. Tialpan: SEMARNAP.
González Faraco, J. C. (1996). Bases socioantropológicas para una intervención educativa en el entorno del Parque Nacional de Doñana.
Junyent, P., & Geli de Ciuranu , A. (1997). Educación Ambiental: una visión prospectiva de Educación. Ponencias y comunicaciones. Salamanca.
López , G. O. (1966). Educación ambiental y desarrollo humano. Congress International of estrategias and practices in environmental education. Santiago de Compostela.
Oliva , M. (1997). La universidad de la Habana y su papel en la construcción del desarrollo sostenible. I Congreso Internacional de Universidad por el Desarrollo sostenible y el medio ambiente. Granada España.
Pardo, D. A. ( 1995). La educación ambiental como proyecto. Barcelona: Horsori.
Taller de Educación y Capacitación Ambiental (TECA. (1991). Necesidades y fundamentos de la educación ambiental Documento de trabajo Nº 1. Santiago: TECA.
UNESCO. (1997). Educación para un Futuro Sostenible: Una visión transdisciplinaria para una acción concertada. Paris.
UNESCO. (1997). Medio ambiente y sociedad: Educación y Sensibilización pública para la sostenibilidad. Conferencia Internacional Thessaloniki. Salónica.
Zarabozo Mila , M. V. (2000). Las Normas Ambientales como Medidas Para-Arancelarias en el Mercado Global. Universidad del País Vasco.