Professional ethics in education: The basis for sustainable development

  • Alicia Estrada Torres Universidad Tecnológica de Matamoros, México
  • Erika Janeth Villarreal Castañeda Universidad Tecnológica de Matamoros, México
Keywords: professional ethics, sustainable development, values

Abstract

In a globalized society where the perception of what is good and bad, fair and unfair, responsible and irresponsible are highly distorted over time and there is no clarity regarding what it means to be ethically correct and what it is to be ethically bad, it is necessary to carry out a exhaustive reflection that motivates your study. Ethics is essential for the development of education professionals and the basis for sustainable development. Professional ethics has as its purpose the common good by contributing through awareness of the importance of collective benefit and understanding that this is above personal interest. Professional ethics, universal values and sustainable development are a vital part of building fair, equitable and inclusive communities in favor of the well-being of humanity.

References

Botina, L. E., Rosero, M. P., Arciniegas, I. G., y Benavides, L. M. (2022). La ética con relación a la educación. Revista Huellas, 8(1), 31-36. https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/7261

Comisión Económica para América Latina y el Caribe [CEPAL], (2023). Acerca de Desarrollo Sostenible. https://www.cepal.org/es/temas/desarrollo-sostenible/acerca-desarrollo-sostenible

Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos (CPEUM). Artículo 3. 5 de febrero de 1917 (México). http://www.politicamigratoria.gob.mx/work/models/PoliticaMigratoria/CPM/DRII/normateca/nacional/CPEUM.pdf

Ibarra, G. (2007). Ética y valores profesionales Reencuentro, 49, 43-50 http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34004907

Oficina de las Naciones Unidas contra la Droga y el Delito [UNODC], (2019). Educación para la justicia serie de módulos universitarios: Módulo 14 Ética Profesional. https://www.unodc.org/documents/e4j/IntegrityEthics/MODULE_14_-_Professional_Ethics_-_Spanish_v.pdf

Organización de las Naciones Unidas [ONU], (2023). La Asamblea General adopta la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/#

Ramos, G., y López, A. (2019). Formación ética del profesional y ética profesional del docente. Estudios pedagógicos (Valdivia), 45(3), 185-199. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000300185

Villarreal, E., y Estrada, A. (2023a). Retos y desafíos para mejorar la enseñanza de la educación superior postpandemia. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 11(2), 17-20. https://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/811

Villarreal, E., & Estrada, A. (2023b). Competencias de empleabilidad de los egresados en educación superior: Un enfoque de la industria maquiladora de H. Matamoros, Tamaulipas, México. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 11(1), 94-101. https://doi.org/10.18259/acs.2023010

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO], (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423

Velaochaga, R. (2018). Importancia de la ética en la educación. En Líneas Generales, (1), 178-182. https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/enlineasgenerales/article/view/1846

Published
2024-02-19
How to Cite
Estrada Torres, A., & Villarreal Castañeda, E. J. (2024). Professional ethics in education: The basis for sustainable development. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 12(1), 27-34. Retrieved from http://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/863
Section
Artículos de investigación

Most read articles by the same author(s)