Attitudes and behavior for the sustainable use of water in inhabitants of Huancayo

  • Luis Yarlequé Chocas Universidad Continental
  • Edith Núñez LLacuachaqui Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Linda Navarro García U. P. Santo Tomas de Aquino
  • Elvira Jiménez Asto Universidad Nacional del Centro del Perú
  • July Aranda Sanabria Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Aydeé Yarupaita Campos Universidad Nacional del Centro del Perú
Keywords: Attitudes toward the water usage, behavior, sustainability, water sustainable usage.

Abstract

Objectives: To determine if the Water Sustainable Management Program (PROGESA) improves the entry-level students and parents’ behavior and attitudes for the water sustainable usage in six educational institutions in Huancayo. Methods: A quasi-experimental of nonequivalent group design with pretest and posttest was used. The sample size was 160 students and 160 parents. The instruments used were structured questionnaires, checklists and interview guides to identify key water loss behaviors and mechanisms also attitudes towards water care. Results: 98% of children have a rejection attitude towards the water sustainable usage without the PROGRESA influence neither from the Science and Environment area; 79.7% of adults agree with the water sustainable usage. The main water loss mechanisms in homes and educational institutions in Huancayo are toilets and spoiled and poorly closed pipes. Conclusions: PROGESA makes possible the attitudes and behavior development towards the water sustainable usage in children and through them their parents; the Science and Environment area also has a positive effect, but less than PROGESA; despite adults know what should be done, they don’t do the right things; the spoiled toilets and pipes are the main water loss sources; in institutions and homes no water is reused or harvest.

References

1. Yarlequé L. Actitudes hacia la conservación ambiental en estudiantes de educación secundaria [Tesis doctoral]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Psicología; 2004.

2. Monroe J. Propuesta de programa para el desarrollo de actitudes hacia la conservación ambiental en colegiales de la zona central del Perú [Tesis magistral]. Huancayo: Universidad Nacional del Centro del Perú. Facultad de Ciencias Forestales y del Ambiente; 2005.

3. Domjan M, Grau JW. Principios de aprendizaje y conducta. 5ª ed. Madrid: Paraninfo; 2007.

4. Yarupaita A. Programa de gestión sostenible del agua y actitudes hacia su preservación en estudiantes de primaria de la Institución Educativa N° 31540 “Santa Isabel” [Tesis magistral]. Huancayo: Universidad Nacional del Centro del Perú. Facultad de Educación; 2011.

5. Jiménez E. Programa GEVISA, Actitudes, Comportamiento y Gestión Sostenible del agua en estudiantes de inicial de Huancayo. [Tesis magistral]. Huancayo: Universidad Nacional del Centro del Perú; 2013.

6. Sánchez H, Reyes C. Metodología y Diseños en la Investigación Científica. 6ª ed. Lima: Mantaro; 2006.

7. Yarlequé L, Javier L, Monroe D, Nuñez E. Investigación en Educación y Ciencias Sociales.1ª ed. Huancayo: Ediciones Omega; 2007.

8. Kazdin AE. Métodos de investigación clínica. 3ª ed. México: Prentice Hall; 2001.

9. Yarlequé L, Javier L, Monroe D, Zúñiga. Actitudes hacia la conservación ambiental en estudiantes de educación secundaria de las tres regiones naturales del Perú. Un estudio preliminar. Instituto de la UNCP: Huancayo; 2003.

10. Roldan A. Impacto de la aplicación de un programa de actitudes de liderazgo ambiental en los escolares de educación secundaria: Institución educativa José Carlos Mariátegui. El Porvenir: Trujillo; 2010. Disponible en: http://api.ning.com/files/3EgoUIEkBamJJk5vc-oPAie1sGGobRwExtMJivX9r3ROkOiRqlcxrrDqymB09N*eIKbeyqmClLiv30vhbbJAbvU4tq9WqT-M/PROYECTODEINVESTIGACINACTITUDESAMBIENTISTA2DOAOSECUNDARIA 2010.pdf

11. Yarupaita A. Programa de gestión sostenible del agua y actitudes hacia su preservación en estudiantes de V ciclo de la región Junín [Tesis doctoral]. Huancayo: Universidad Nacional del Centro del Perú. Facultad de Educación; 2013.

12. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo Informe sobre desarrollo humano: Escasez de agua, riesgo y vulnerabilidad; Nueva York: AGS Custom Graphics; 2006. Disponible en: http://hdr.undp.org/en/media/05-Chapter%204_ES.pdf

13. Alvarado G, Julio C, Rivera R, et al. Investigación familiar de conocimientos, actitudes y prácticas al manejo del agua para beber y referente al uso del puriagua. El Salvador: Organización Panamericana de la Salud; 2004. Recuperado de http://usam.salud.gob.sv/archivos/pdf/agua/Inves_PURIAGUA.pdf

14. Arreguín H, Román R, Laborín F, Moreno J, Valdez E, Valenzuela B. Factores psicosociales relacionados con el consumo doméstico de agua en una región semidesértica. Salud Pública de México [Internet]. 2009 Agosto [citado 2013 Septiembre 10]; 51(4): [321–326]. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0036-36342009000400009&lng=es

15. Gudynas E. Ecología, Economía y Ética del Desarrollo Sostenible. 5ª ed. Montevideo: Coscoroba; 2004.

16. Yarlequé L, Javier L, Monroe D. Aprendizaje y Educación. 1ª ed. Huancayo; 2002.

17. Sánchez L, Sánchez A. Uso eficiente del agua. Cali: Centro Internacional de Agua y Saneamiento – IRC; 2004.

18. Yarlequé L, Moya RN. Logro de competencias en Educación. UNCP. Huancayo; 2009.

19. Ministerio de Construcción Vivienda y Saneamiento. Construyendo una cultura del agua en el Perú. Estudio de percepción sobre el agua y hábitos de consumo en la población. Lima; 2008. Disponible en: http://www.bibliotecavirtual .info/wpcontent/uploads/2011/06/Construyendo_una_cultura_del_agua_en_el_peru.pdf

Published
2013-07-30
How to Cite
Yarlequé Chocas, L., Núñez LLacuachaqui, E., Navarro García, L., Jiménez Asto, E., Aranda Sanabria, J., & Yarupaita Campos, A. (2013). Attitudes and behavior for the sustainable use of water in inhabitants of Huancayo. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 3(1). https://doi.org/10.18259/acs.2013006
Section
Artículos de investigación

Most read articles by the same author(s)