Resilience and self-esteem prevalence on educational institutions students’ school performance from Ate Vitarte, Lima
Abstract
Objectives: To determine the prevalence and relationship among resilience, selfesteem and school performance in third, fourth and fifth grade secondary students from Ate Vitarte district’s educational institutions, Lima department. Methods: Correlational descriptive research. A representative sample of 233 students from three grades was selected; the Resilience Scale (RE) was applied, which is formed by 12 items divided into three areas, 04 items for each one, what they measure, personal fulfillment, self-determination and self-confidence. To measure the self-esteem variable, the Rosenberg Self-Esteem Scale (1965) was used, adapted to the sample ages by Villalba (1992). Results: There is a statistically difference in the students frequencies from the different resilience and self-esteem levels. The review shows that the prevailing level is high, there is the 71,70 % of students or 7 out of 10. The prevailing level of self-esteem is high too, there is the 76 % of students or 7 out of 10. The prevailing level in academic performance that characterizes the sample is the low level; there is the 54,50 % of students, or 5 out of 10. Conclusions: The prevalence level of both resilience and self-esteem in students is high and in school performance is low, also here exists a significant statistically relationship between resilience levels, selfesteem and school performance.References
1. Munist M, Suarez N, Krauskopf D, Silver T. Adolescencia y resiliencia. Buenos Aires: Paidós; 2011.
2. Melillo A, Suárez N. Resiliencia. Descubriendo las propias fortalezas. Buenos Aires: Paidós; 2005.
3. Kotliarenco M, Lecannelier F. Resiliencia y subjetividad. Los ciclos de la vida. El apego como mecanismo protector. Buenos Aires: Paidós SAICF; 2006.
4. Saavedra E. Resiliencia: el concepto, un modelo propuesto y su evaluación. Lima: Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Escuela de Postgrado; 2014.
5. Beck U. La sociedad de riesgo. Hacia una nueva modernidad. Buenos Aires: Paidós; 1998.
6. Munist M, Suarez N. Resiliencia y subjetividad. Los ciclos de la vida. Buenos Aires: Paidós SAICF; 2006.
7. Omar A. Bienestar subjetivo y perspectivas de futuro como predictores de resiliencia en adolescentes. México D.F: Universidad Juárez del Estado de Durango y Centro de investigación y estudios de juventud del Instituto Mexicano de Juventud; 2006.
8. Melillo A. Estamatti M, Cuestas A. Resiliencia. Descubriendo las propias fortalezas. Buenos Aires: Paidós; 2005.
9. Manciaux M. La resiliencia: resistir y rehacerse. Barcelona: Gedisa; 2003.
10. Muñoz V, De Pedro F. Educar para la resiliencia. Un cambio de mirada en la prevención de situaciones de riesgo social. Revista complutense de educación. 2005; 16(1): 107-124.
11. Anzola M. La resiliencia como factor de protección. Mérida: Universidad de los Andes; 2003.
12. Gallesi R, Matalinares M. Resiliencia y rendimiento académico en estudiantes del 5to y 6to grado de primaria. Revista IIPsi. 2012; 15(1): 181–201.
13. Silas J. La resiliencia en los adolescentes de educación básica, un tema primordial en comunidades marginales. Revista Electrónica Sinéctica. 2008; 31: 1-32.
14. Henderson N, Milstein M. Resiliencia en la escuela. Buenos Aires: Paidós; 2003.
15. Figueroa D. La resiliencia una alternativa de prevención. Revista de Psiquiatría y Salud Mental. 2005; 6(2): 81-88.
16. Melillo A. Resiliencia. Descubriendo las propias fortalezas. Buenos Aires: Paidós; 2005.
17. Peralta S, Ramírez A, Castrano H. Factores resilientes asociados al rendimiento académico en estudiantes pertenecientes a la Universidad de Sucre. Barranquilla: Universidad del Norte; 2006.
18. Villalta M. Factores de resiliencia asociados al rendimiento académico en estudiantes de contextos de alta vulnerabilidad. Revista de Pedagogía. 2009; 31(88): 159-188.
19. Arancibia V. Manual de psicología educacional. Santiago: Universidad Católica de Chile; 1997.
20. Llinares L, Molpeceres A, Musitu G. La autoestima y las prioridades personales de valor. Un análisis de sus interrelaciones en la adolescencia. Anales de psicología. 2001; 17(2): 189-200.
21. Tacconelli G. Nivel de autoestima y el fracaso escolar en alumnos del 8vo grado de la educación básica. [Tesis de licenciatura]. Barquisimeto: Universidad centro occidental “Lisandro Alvarado”; 2006.