The strategy of the debate in oral communication skills in children of the Initial Education Institution N° 318 Jean Piaget, Ucayali

  • Atanacia Santacruz Espinoza
  • Humberto Montenegro Muguerza
Keywords: Discussion strategy, oral communicative skills, linguistic, pragmatic, paralanguage, kinésica

Abstract

The objective was to demonstrate the effects of the debate strategy on oral communication skills in children of 5 years of the Initial Educational Institution Nº318 Jean Piaget – Yarinacocha, Ucayali to 2015. The study corresponds to a quantitative investigation in a simple of 26 boys and girls of 5 years of age. Fort he measurement of attention, an observation card was used; the same one that was validated and trusted. The data were proccessed through the descriptive statistics and Student`s T, 0,05 of significance and one (tc = 34,448 > 1.7081). In the results 100% of the children had a score between 0 and 10 in the pretest; in the posttest 96% of the children had a score between 11 to 13 and 4% with a score of 14 to 17 or had an expected accomplishment. The calculated t (tc = 34, 448) with 25 degrees of freedom is greater than the tabulated or critical t (tt = 1.7081) and falls in the rejection zone of the null hypothesis, as well as the value of the critical level (= 0.000) is lower than the estimated error ( =0.05) then, the null hypothesis is rejected and the research hypothesis is accepted, that is, it is concluded that the debate strategy has produced positive effects in the oral communication skills in children of 5 years of the Initial Educational Institution Nº 318 Jean Piaget.

References

Calsamiglia, H., & Tusón, A. (2008). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel.

Cardona, J., & Celis , M. (2011). Estrategias para mejorar la expresión oral en el grado cuarto de educación de básica primaria. Bogotá: Florencia Caquetá. Obtenido de https://edudistancia2001.wikispaces.com/file/view/ESTRATEGIAS+PARA+MEJORAR+LA+EXPRESION+ORAL+EN+EL+GRADO+4%C2%B0+DE+BASICA+PRIMARIA.pdf

Chomsky, N. (1970). Aspectos de la Teoría de la sintaxis. Madrid: Aguilar.

De Longui, A., Ferreyra, A., Peme, C., Bermudez, G., Quse, L., Martínez, S., & et al. (2012). La interacción comunicativa en clases de ciencias naturales. Un análisis didáctico a través de circuitos discursivos. Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 178-195.

De Zubiría, S. J. (20 de Abril de 2014). Las pruebas PISA ¿cómo mejorar? Las pruebas PISA ¿cómo mejorar? Bogotá, no sé, Colombia: Razón Pública. Obtenido de http://www.razonpublica.com/index.php/econom-y-sociedad-temas-29/7571-laspruebas-pisa-%C2%BFc%C3%B3mo-mejorar-losresultados.html; 2014

Gadamer, H. G. (1996). Verdad y método (Vol. 1). Salamanca: Sígueme.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación Científica. Bogotá: Mc Graw Hill.

Marín, G. (2013). Incidencia de una secuencia didáctica, centrada en la lectura crítica de diversos textos y en la discusión oral sobre los mismos, en el desarrollo de competencias argumentativas. Bogotá: municipio de Marsella Risaralda.

Montenegro, H. (2014). Estrategia de mesa redonda para desarrollar competencias comunicativas orales en estudiantes de la Universidad Nacional HermilioValdizán. Huánuco: Universidad Nacional Hermilio Valdizán.

Palacino, F. (2007). Competencias comunicativas, aprendizaje y enseñanza de las Ciencias Naturales: un enfoque lúdico. Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior [ICFES]. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6(2), 275-298. Obtenido de http://www.saum.uvigo.es/reec/volumenes/volumen6/ART4_Vol6_N2

Palma, M., & Castañeda, M. T. (2014). Litigación oral: estrategia de enseñanza para el desarrollo de competencias argumentativas en la formación de profesores de educación secundaria. Asturias: Universidad de Oviedo. Obtenido de http://ac.elscdn.com/S0210277314000274/1-s2.0-S0210277314000274-main.pdf?_tid=65b8a872-9dec-11e5a1b3-00000aab0f02&acdnat=1449607615_5b8436deeef05e689e3371428c4b7362

Palou, J., & Bosch, C. (2005). La lengua oral en la escuela. 10 experiencias didácticas. Barcelona: Graó.

Sánchez, E. J., & Palma, B. (2014). La evaluación de las competencias comunicativas para el fortalecimiento del lenguaje oral en niños de primer año de preescolar. Bogotá: Jardines de Niños “Blandina Torres de Marín” y “Papalocalli”.

Sánchez, J. M., & Brito, N. E. (2015). Desarrollo de competencias comunicativas mediante la lectura crítica, escritura creativa y expresión oral. Universidad de la Costa-Colombia. Revista Encuentros, Universidad Autónoma del Caribe.

Trejo, O., Tecuatl, D., Jiménez, J., & Muriel, S. (2005). Educación Creativa: Proyectos escolares. Barcelona: Ediciones Aeroméxico.

Uribe, G. A. (2011). Prácticas de lectura y escritura académicas en la universidad colombiana. Armenia: Universidad del Quindío. Obtenido de http://magisinvestigacioneducacion.javeriana.edu.co

Published
2017-06-30
How to Cite
Santacruz Espinoza, A., & Montenegro Muguerza, H. (2017). The strategy of the debate in oral communication skills in children of the Initial Education Institution N° 318 Jean Piaget, Ucayali. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 7(1). https://doi.org/10.18259/acs.2017005
Section
Artículos de investigación