Harmony and serenity: the connection between music and stress reduction in university students
Abstract
This paper explores the connection between music and stress reduction in college students. College is full of challenges and pressures that can lead to stress in students. This stress can have negative effects on physical and mental health well-being. Music therapy has emerged as an effective way to address stress in general, but it can also be applied to academic stress. Music is used to boost physical, emotional, social, and cognitive well-being. Music therapy has been shown to decrease stress, anxiety, and depression in college students. It can also improve mood, sleep quality, and cognitive function. A retrospective literature review of information sources found that music can influence emotions. That is why music therapy can be a valuable tool to support college students to manage stress and improve the emotional well-being of many college students.
References
Armas, S., Maita, R. & De la Calle, L. (2017). Manual de Musicoterapia Aplicado a la Salud, Educación y Desarrollo Personal. Fondo Editorial Comunicacional. https://repositorio.cmp.org.pe/handle/20.500.12971/33
Ávila, J. (2014). El estrés un problema de salud del mundo actual. Con-Ciencia, 1(2),117-125. http://www.scielo.org.bo/pdf/rcfb/v2n1/v2n1_a13.pdf
Barraza, A. (2008). El estrés académico en alumnos de maestría y sus variables moduladoras: un diseño de diferencia de grupos. Avances en Psicología Latinoamericana,26(2),270- 289. https://www.redalyc.org/pdf/799/79926212.pdf
León, C., Alba, L., Troya, A. & Muñiz, I (2021). La musicoterapia como una modalidad terapéutica reguladora de las emociones en las personas prejubilables. Medicent Electrón. 25(1), 92- 106. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30432021000100092
Martin, I. (2007). Estrés académico en estudiantes universitarios. Apuntes de Psicología.25(1),88-99. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/12812/file_1.pdf
Miranda, M., Hazard, S.& Miranda, P. (2017). La música como una herramienta terapéutica en medicina. Neuro- Psiquiat. 55(4), 266- 277. https://www.scielo.cl/pdf/rchnp/v55n4/0034-7388-rchnp-55-04-0266.pdf
Machaca, I. (2019). Eficacia de la música en la reducción del estrés académico en estudiantes de secundaria, Hunter- Arequipa 2018. [Tesis Doctoral, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio Institucional Universidad Cesar Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/37786
Montero, C. (2010). Neurotomía Musical. Revista médica de Costa Rica y Centroamérica.67(595),493-495. https://www.medigraphic.com/pdfs/revmedcoscen/rmc-2010/rmc105m.pdf
Rodríguez, S. (2021). Recuperación del estrés académico a través de la audición de música. [ Tesis Doctoral, Universidad de Málaga]. Repositorio Institucional Universidad de Málaga. https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/24203/TD_FAUS_RODRIGUEZ_Sergio.pdf?sequence=1&isAllowed=y#:~:text=Los%20resultados%20obtenidos%20en%20este,m%C3%A1s%20altos%20de%20excitaci%C3%B3n%20disminuyeron
Silva, M., López, J. & Columba, M. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios. Investigación y Ciencia de la Universidad Autónoma de Aguascalientes,28(79),75-83. https://www.redalyc.org/journal/674/67462875008/67462875008.pdf
Tejada, S., Santillán, S., Diaz, R., Chávez, M., Huyhua, S. & Sánchez, M. (2020). Musicoterapia en la reducción del estrés académico en estudiantes universitarios. Medicina Naturista,14(1), 86- 90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7248981
Torres, D., Santiago, C. & Paredes, P. (2021). Utilidad de la musicoterapia en la salud y el desarrollo humano. Revista peruana de medicina Integrativa. 6(3), 80-86. https://rpmi.pe/index.php/rpmi/article/view/37
Valdez, Y., Marentes, R., Correa, S., Hernández, R., Enríquez, I., & Quintana, M. (2022). Nivel de estrés y estrategias de afrontamiento utilizadas por estudiantes de la licenciatura en Enfermería. Enfermería Global, 21(1), 248-270. https://doi.org/10.6018/eglobal.441711
Copyright (c) 2024 Apuntes de Ciencia & Sociedad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.