Reading comprehension and problems solving in bilingual primary education students in Shipibo communities
Abstract
Objectives: To determine the relationship between reading comprehension and problems solving in sixth grade bilingual primary education students in Shipibo communities from Yarinacocha district, Ucayali in 2014. Methods: Quantitative approach research, basic type, correlational - descriptive design. The sample was taken probabilistically formed by 56 sixth grade bilingual primary education students in Shipibo communities from Yarinacocha district, which was determined with a significance level of 5 %. As designed, descriptive and inferential statistics’ statisticians were used, the Pearson’s “r” test and Student’s “t” test were used to test the hypothesis which allowed us to deduce that there is a direct and significant correlation (r = 0,592). Results: The obtained significance (0,003) was less than the given significance level (α = 0,05), so we decide to reject the null hypothesis, stating In general terms, there is a direct and significant relationship between reading comprehension and mathematical problems solving in evaluated sixth grade bilingual primary education students in Shipibo communities from Yarinacocha district. Conclusions: There is a direct relationship between reading comprehension and problems solving in sixth grade bilingual primary education students in Shipibo communities from Yarinacocha district, Ucayali in 2014.References
1. Wayne W. Tendencias actuales en la enseñanza de las matemáticas a nivel internacional. Canadá: Universidad Laval de Canadá; 2003. Número 8.
2. Ministerio de Educación. Unidad de medición de la calidad educativa (UMC), Informe consolidado 2001. Lima: MINEDU; 2005.
3. Pontificia Universidad Católica del Perú. Documento de trabajo UMC Nº 1. Lima: PUCP/Fondo editorial de la PUCP; 2008.
4. Pirls K. Evaluación de los objetivos y competencias. Perú: Eximpress; 2006.
5. Parra M. Evaluación de los Aprendizajes. Lima: Pirámide; 1990.
6. Polya G. Solución de problemas. Nueva York: Torrel; 1945.
7. Sierra R. Técnicas de Investigación Social. Madrid: Paraninfo; 1995.
8. Oseda D. Metodología de la Investigación. Huancayo: Pirámide; 2008.
9. Fernández. Didáctica e Innovación Curricular. España: Graó; 2005.
10. Ander E. Técnicas de Investigación Social. Buenos Aires: Paidós; 1984.
11. Kerlinger F, Lee H. Investigación del Comportamiento. México: Mc Graw Hill; 2002.
12. Toboso PJ, Suarez R, Villanueva B. Habilidades cognitivas en la resolución de problemas matemáticos. España: Paraninfo; 2010.
13. Miranda L. Solución o Resolución de Problemas en la perspectiva de las Ciencias. Canadá: Universidad Laval de Canadá.; 2005. Número 4.
14. Miró J. M. La efectividad en la resolución de problemas depende de los conocimientos básicos. España: Universidad de Málaga; 2006.
15. Backhoff G. Relación de la comprensión lectora y habilidades matemáticas de estudiantes de educación básica en México. México D.F: Universidad del Valle de México; 2006.
16. Sastre K, De Lorenzi P. La comprensión: proceso lingüístico y matemático. Lima: Ibero Americana de Educación; 2008.
17. Peralbo P. Relacionando la comprensión lectora y rendimiento escolar. La Coruña: Universidad de La Coruña; 2009.
18. Sandoval L, Frit S, Maldonado O, Rodríguez S. Hacia una Pedagogía del Conocimiento. Santa Fe de Bogotá: Mc. Graw-Hill; 2010.