Transformational leadership and organizational climate in professors from the Universidad Nacional Intercultural de la Amazonia

  • Dulio Oseda Gago
  • Abdías Chávez Epiquén
  • Willian Castro Paniagua
Keywords: Transformational leadership, organizational climate, communication, working conditions, job involvement, self-realization

Abstract

The objective was to determine the relationship between transformational leadership and organizational climate in professors of the National Intercultural University of the Amazonia, Pucallpa in 2015. The general hypothesis holds that there is a direct and significant relationship between leadership and organizational climate in professors from the National Intercultural University of the Amazonia. The research was basic and correlational level, descriptive and hypothetical deductive method with a design descriptive - correlational, the census sample was 114 professors. Data collection was performed using the survey technique as an instrument was used a questionnaire , also it was validated with the method of split halves of Rulon and Guttman, this being equal to 0.993 and 0.977; the validity judgment was made by experts and Cronbach’s alpha values obtained 0.996 and 0.928. We concluded that with a significance level of 5%, there is a strong direct relationship (rho = 0.817) and significant (t = 13.14) between transformational leadership and organizational climate in professors of the National Intercultural University of the Amazonia of Pucallpa. In addition to performing all dimensions crossing all dimensions, it was noted that the correlation coefficient in all cases is direct and meaningful in teachers participation from the National Intercultural University of the Amazonia, Pucallpa 2015.

References

1. Donayre W. Administración del Talento Humano. Bogotá: McGraw-Hill; 2009.

2. Lazzati M. Liderazgo de directivos contemporáneos. Lima: Ed. San Marcos; 2011.

3. Bass B. Improving Organizacional Effectives Though Transformational. Leadership. New York:Sage; 1997.

4. Barba D. El clima de trabajo, generado por la cultura organizacional y su influencia como determinante en el comportamiento del personal docente y administrativo de la Escuela Superior de Educación Física de la UAS. [Tesis doctoral]. México: Universidad Autónoma Metropolitana de México; 2011.

5. Alvarado J. Influencia del Liderazgo en la competitividad de las organizaciones peruanas. Lima: PUCP; 2003.

6. Rodriguez D. Liderazgo Gerencial. Bogotá: McGraw-Hill; 1999.

7. Kerlinger F, Lee H. Investigación del comportamiento. México: Interamericana; 2002.

8. Ruiz P. Influencia del estilo de liderazgo del director en la eficacia de las instituciones educativas del consorcio Santo Domingo de Guzmán de Lima Norte. [Tesis de posgrado]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2011.

9. Montalvo L. El clima organizacional y su influencia en el desempeño docente en las instituciones educativas del nivel de educación secundaria de la UGEL 15 de Huarochirí-2008. [Tesis doctoral]. Lima: Universidad Nacional de Educación; 2008.

10. Barroso F. Liderazgo y clima organizacional en maquiladoras textiles de exportación. México: Interamericana; 2010.

11. Morán A. Liderazgo en la función directiva. México: McGraw-Hill; 2007.

12. Ponce P. Liderazgo femenino y clima organizacional, en un instituto universitario. México: McGraw-Hill; 2014.

13. Peraza Y. Clima organizacional: Conceptos y experiencias. Transporte Desarrollo y Medio Ambiente. México: Interamericana; 2004.

14. Aguilera A. Liderazgo y clima de trabajo en las instituciones educativas de las Fundación Creando Futuro. [Tesis doctoral]. Madrid: Universidad de Alcalá; 2011.

15. Bernal J. Liderar el cambio: El liderazgo transformacional. Madrid: Universidad de Valencia; 2000.

16. Friedman W. Leadership and history. In Nohria N, Khurana R. Handbook of Leadership Theory and Practice. Boston: Harvard; 2010.

17. Mansilla F. Influencia del estilo directivo, el liderazgo estratégico y la Gestión eficaz de tres directores en el rendimiento promedio de los estudiantes de la cohorte educativa 2001 – 2005 en la Institución Inmaculada Concepción. Los Olivos, Lima Perú. [Tesis doctoral]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2007.

18. Cohen M. Leadership and ambiguity: The American College president. New York: McGraw- Hill; 1974.

19. Cantón L. Gestión de Recursos Humanos. Colombia: McGraw-Hill; 2001.

Published
2016-03-31
How to Cite
Oseda Gago, D., Chávez Epiquén, A., & Castro Paniagua, W. (2016). Transformational leadership and organizational climate in professors from the Universidad Nacional Intercultural de la Amazonia. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 6(1). Retrieved from https://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/360
Section
Artículos de investigación