Social skills in the students of initial education of the National University of Huancavelica

  • Ruth Mendivel Geronimo Universidad Nacional de Huancavelica
  • Rosario Aguilar Melgarejo Universidad Nacional de Huancavelica
  • Sonia Baltazar Mancha Universidad Nacional de Huancavelica
Keywords: Social Skills, students, first cycles, Early Education

Abstract

Social skills as a line of research and problem, was the subject of the investigation, whose objective was to describe what are the predominant social skills of the students of the first cycles of the Professional Academic School of Initial Education of the National University of Huancavelica. The investigation was of descriptive level, basic type, design shows observation (M-O). The scientific method was used and as specific the descriptive method and the hypothetical deductive. The population was constituted by 144 students and the sample was taken census. The most important results consider that the great majority of the study sample was at the regular level with 59,72 %, then 20,14 % at the good level, 14,58 % at the deficient level, 4,17 % at the very good level and finally only 1,39 % at the very poor level. The main conclusion of the research considers that the predominant social skills were the first social skills with 18,46 % followed by social planning skills with 18,23 % and those related to feelings with 16,87 % verifying with this is the characteristics of the Initial Education student profile.

References

Abarca, L. y Hidalgo, P. (1990) Desarrollo de habilidades sociales. Valencia. Promo Libro.

Alberti, R.E. (1977). Comments on Differentiating assertion and agresión: Some behavioral guidelines. Behavior Therapy.

Ángeles, M. (2013), Relación entre Habilidades Sociales, clima social de clase con Rendimiento Académico en estudiantes de Psicología de una Universidad Pública de Lima Metropolitana. Lima: Universidad Peruana Cayetano Heredia.

Caballo, V. E. (1987). Teoría, evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Valencia: Promo libro.

Caballo, V. E. (1991). El entrenamiento en habilidades sociales. Madrid: Siglo XXI.

Caballo, V. E. (1993a). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. (7ma ed.) Madrid: Siglo XXI.

Caballo, V. E. (1993b). Relaciones entre diversas medidas conductuales y de autoinforme de las habilidades sociales. Psicología conductual.

Caballo, V.E. (2002). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. (5ª ed.). Madrid: S.XXI.

Carrasco, S (2005). Metodología de la Investigación Científica. Perú: Ed. San Marcos.

Choque, (2006), Eficacia del Programa Educativo de habilidades para la vida en Adolescentes de una institución educativa del distrito de Huancavelica 2006. Universidad Peruana Cayetano Heredia, sede Huancavelica.

Contini, N. (2008). Las habilidades sociales en la adolescencia temprana: Perspectivas.

De La Cruz, J. (2011), Desarrollo de Habilidades Sociales Como Estrategia de Integración al Bachillerato. Universidad Autónoma de Yucatán México.

Godoy, C. (2010), Habilidades sociales en estudiantes de licenciatura de la Facultad de Odontología. Universidad Autónoma de Yucatán - México.

Gonzales, A., Oseda, D., Ramírez, F., y Gabe, J.L. (2011). ¿Cómo aprender y enseñar investigación? Huancavelica: Universidad Nacional de Huancavelica.

Limailla, E. (2012) Las Habilidades Sociales en la Educación Básica Regular. Lima: Ed. Eximpress S.A.

Monjas, M.I. (1992). Programa de Enseñanza de habilidades de interacción social para niños y niñas en edad escolar. (PEHIS). Tesis doctoral. Universidad de Salamanca. Desde la Psicología Positiva.

Niño, V (2011). Metodología de la Investigación. Colombia: Ed. Ediciones de la U.

Orellana, G. y Huamán, L. (1999). Diseños y elaboración de proyectos de Investigación Pedagógica. Perú: Ed. Instituto Andino de pedagogía.

Oseda, D. (2008). Metodología de la Investigación. Perú: Pirámide.

Palomino, A. (2012) Psicología del Desarrollo Humano. Lima: San Marcos.

Patterson, L. (2010) Comportamientos observables. México: Ed. Limosa, 3ra. Edic.

Peres, J. (2008), Habilidades sociales en adolescentes institucionalizadas para el afrontamiento a su entorno inmediato. Universidad de Granada-España.

Tamayo, M. (2003). Proceso de la Investigación Científica. México: Ed. Limosa, 4ta. Edic.

Zavala, M. (2002), Habilidades Sociales que practican los enfermeros docentes del Departamento Académico de Enfermería de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima: Universidad Nacional mayor de San Marcos.

Published
2019-06-08
How to Cite
Mendivel Geronimo, R., Aguilar Melgarejo, R., & Baltazar Mancha, S. (2019). Social skills in the students of initial education of the National University of Huancavelica. Apuntes De Ciencia & Sociedad, 9(1), 1-8. Retrieved from https://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/659
Section
Artículos de investigación