Administrative disciplinary processes and their impact on civil liability processes in the ESTP sector of Metropolitan Lima
Abstract
The objective was to analyze how disciplinary administrative procedures (PAD) affect civil liability processes in the Public Technological Higher Education (ESTP) sector of Metropolitan Lima. Qualitative approach study, basic type, grounded theory design, was developed based on interviews and documentary analysis. The qualitative sample was made up of teachers, lawyers, experts, groups, knowledgeable about the reality of the sector, the same ones who constituted the observation units. The results show that PADs affect civil liability processes in the ESTP sector of Metropolitan Lima; that the sanctioning principles violated in the PAD are those of typicality, legality and due administrative procedure; and that the lack of experience, training, and knowledge of the legal professionals who carry out the sanctioning procedures leads to the majority of those administered being unfairly sanctioned. It is concluded that the PAD affects the civil liability processes in the ESTP sector of Metropolitan Lima, because failure to comply with the sanctioning principles such as typicality, the principle of due administrative process and legality leads to the initiation of the civil liability process in the sector.
References
Abanto, W. I. (2013). Diseño y desarrollo del proyecto de investigación. Guía de Aprendizaje. Escuela de Posgrado de Universidad César Vallejo.
Aguared-Ramírez, E., Pistón-Rodríguez, M., Pegalajar-Moral, M. y Olmedo-Moreno, E. (2020). El sistema de categorías como herramienta para comprender las historias de vida de los menores extranjeros no acompañados. Revista Espacios, 41(41), 173-183.
Bansal, P., Smith, W., y Vaara, E. (2018). Nuevas formas de ver a través de la investigación cualitativa. Academy of Management Journal, 61(4), 1189-1195. https://doi.org/10.5465/amj.2018.4004.
Bedregal, P., Besoain, C., Reinoso, A. y Zubarew, T. (2017). La investigación cualitativa: un aporte para mejorar los servicios de salud. Revista Médica de Chile 2017, 145 (3): 373-379. DOI: 10.4067/S0034-98872017000300012
Bonilla-García, M. A. y López-Suárez, A. D. (2016). Ejemplificación del proceso metodológico de la teoría fundamentada. Cinta Moebio 55. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2016000300006
Carruitero, F. (2014). La investigación jurídica. Revista Jurídica Docentia et Investigatio, 16(1), 173-186, Facultad de Derecho y Ciencia Política UNMSM.
Espinoza, C. (2020). Procedimiento administrativo disciplinario, y su incidencia en las causales de nulidad y fundadas precisadas en las resoluciones emitidas respecto a las apelaciones, interpuestas al Tribunal del Servicio Civil, Perú 2019-2020 [Tesis de maestría, Universidad de San Martín de Porres]. https://repositorio.usmp.edu.pe/handle/20.500.12727/7058
Hernández, R. M. (2014). La investigación cualitativa a través de entrevistas: su análisis mediante la teoría fundamentada. Revista Cuestiones Pedagógicas, (23), 187-210.
Kuckartz, U. (2019). Análisis de contenido cualitativo: desde los inicios de Kracauer hasta los desafíos actuales. Foro Foro Cualitativo Sozialforschung: Investigación social cualitativa , 20 (3). https://doi.org/10.17169/fqs-20.3.3370
Rojas, M. (2015). Tipos de investigación científica: Una simplificación de la complicada incoherente nomenclatura y clasificación. Revista Electrónica de Veterinaria, 16.
Copyright (c) 2024 Apuntes de Ciencia & Sociedad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.